Арешт за самочинне будівництво та штраф від 68 000 грн. за будівництво приватного будинку без дозвільних документів (законопроект)

Вже скоро рік як країна живе з «реформою ДАБІ» (мова про постанови КМУ 218 та 219), і одночасно без архітектурно-будівельного контролю, без ліцензування і, фактично, без належним чином функціонуючих органів ДАБК.

З грудня 2020 року почали з'являтися проекти нормативно-правових актів, які покликані в черговий раз реформувати сферу держархбудконтролю та нагляду, мова, зокрема, про проект постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо удосконалення діяльності органів державного архітектурного-будівельного контролю».

16 лютого 2021 року в Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності та реформування державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (реєстраційний №5071) та проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо підвищення відповідальності у сфері містобудівної діяльності (реєстраційний №5072).

Законопроектом №5071 пропонується внесення змін до законів України «Про основи містобудування», «Про місцеве самоврядування», «Про архітектурну діяльність», «Про регулювання містобудівної діяльності», "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Мова йде про кардинальні зміни більшості процедур у сфері містобудування — тезово про ці зміни.



Законопроектом №5072 пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності», з метою встановлення відповідальності за діяння посадових осіб та виконавців окремих видів робіт (послуг)

Давайте розглянемо, що пропонує законопроект №5072 (тезово):

Суттєве посилення відповідальності за порушення у сфері містобудування (адміністративна та кримінальна відповідальність):

  • мінімальний штраф за будівництво садибного, дачного або садового будинку без повідомлення ДАБІ становитиме 68 000 гривень;
  • штраф за передачу замовнику проектної документації, розробленої з порушенням вимог законодавства (щодо СС1) – 2 837 500 грн.);
  • штраф за експлуатацію об’єктів, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних в акті готовності об’єкта до експлуатації, вчинені щодо об’єктів з незначними наслідками (СС1), в тому числі, об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, – 68 000 — 85 000 гривень;
  • штраф за порушення строків надання замовникові містобудівних умов та обмежень, будівельного паспорта забудови земельної ділянки, вимагання у замовника документів, не передбачених законодавством, надання таких документів з порушенням законодавства, установленого порядку, містобудівної документації на місцевому рівні, будівельних норм і правил, – 170 000 — 340 000 грн.
  • штраф за порушення вимог закону та строків реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об’єктах із незначними наслідками (СС1), в тому числі будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, реєстрації акта готовності об’єкта до експлуатації, вимагання під час реєстрації таких актів, документів, не передбачених законодавством, або реєстрація цих документів із порушенням законодавства, – 170 000 — 340 000 грн.
  • за невиконання законних вимог (приписів) посадових осіб органів державного будівельного контролю та державного містобудівного нагляду – 102 000 — 119 000 грн.
  • за недопущення посадових осіб органів державного будівельного контролю на об’єкти будівництва під час здійснення ними державного будівельного контролю – 102 000 — 119 000 грн.
  • самочинне будівництво будівель або споруд, тобто виконання будівельних робіт на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил та/або проектної документації, – штраф або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до п’яти років.
  • самочинне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, – штраф або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до п’яти років.
  • за умисне незаконне знищення, руйнування або пошкодження об'єктів культурної спадщини чи їх частин – штраф або обмеження волі на строк до чотирьох років, або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до п’яти років або без такого.


style="display:block"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
data-ad-slot="5406117927">

📌 Адміністративна відповідальність за окремі види порушень, зокрема, допущені при видачі позитивного висновку комплексної експертизи проектної документації, підписання акту готовності об’єкта до експлуатації на об’єкт, збудований з порушеннями проектної документації, здійснення авторського та технічного нагляду з порушеннями вимог законодавства, виконання окремих видів робіт без кваліфікаційного сертифікату та договору страхування, тощо;

📌 Кримінальна відповідальність за видачу завідомо неправомірного експертного висновку; порушення виконавцями робіт, пов’язаних з містобудівною діяльністю; нездійснення державного будівельного контролю та державного містобудівного нагляду.

📌 Розширення кола суб’єктів, на яких може бути накладений штраф

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2021

Зміна цільового призначення орендованого майна (проект Переліку цільових призначень)

Закон України «Про оренду державного та комунального майна» та Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (ПКМУ від 03 червня 2020 року №483) визначають доволі обмежений перелік підстав для внесення змін до договору оренди державного або комунального майна, зокрема щодо цільового призначення використання об’єкта оренди.

Якщо орендар отримав майно за результатами аукціону, умови якого при цьому не містили обмежень щодо цільового призначення, то за загальним правилом орендар може змінювати цільове використання об’єкта оренди на власний розсуд.

✔ З іншої сторони, пункт 126 Порядку встановлює обмеження, відповідно до якого внесення змін до договору оренди майна в частині зміни цільового призначення не допускається:

  • для договорів, укладених до набрання чинності Законом (прим. Закон набрав чинності 27.12.2019 року), крім випадків, коли договір укладено за результатами конкурсу або з єдиним претендентом (за результатом вивчення попиту) в межах цільових призначень, визначених Фондом державного майна, і зміна цільового призначення не призведе до зменшення розміру орендної плати, яку орендар сплачує за результатами конкурсу (вивчення попиту);
  • для договорів, укладених після набрання чинності Законом, за умовами яких орендар не має право використовувати майно за будь-яким цільовим призначенням (зобов’язаний використовувати майно за визначеним цільовим призначенням).


style="display:block"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
data-ad-slot="5406117927">

Таким чином, щоб дати можливість орендарям, які уклали договори оренди до введення в дію Закону, змінювати цільове призначення за договором, Фонд має затвердити відповідний перелік таких видів діяльності.

📌 Перелік* цільових призначень, в межах яких можливе внесення змін до договорів оренди, укладених до набрання чинності Законом України «Про оренду державного та комунального майна», в частині зміни цільового призначення орендованого майна (витримка):

  • Казино, інші гральні заклади, розміщення гральних автоматів.
  • Пункти продажу лотерейних білетів, пункти обміну валюти.
  • Фінансові установи, ломбарди, біржі, брокерські, дилерські, маклерські,
    рієлторські контори (агентства нерухомості), банкомати.
  • Ресторани з нічним режимом роботи.
  • Розміщення салонів краси, саун, турецьких лазень, соляріїв, кабінетів масажу, тренажерних залів
  • Розміщення ресторанів.
  • Розміщення приватних закладів охорони здоров'я.
  • Розміщення кафе, барів, закусочних, буфетів, кафетеріїв.
  • Розміщення ветеринарних лікарень (клінік), лабораторій ветеринарної медицини.
  • Розміщення приватних закладів освіти.
  • Розміщення суб'єктів господарювання, що здійснюють проектні, проектно-вишукувальні, проектно-конструкторські роботи.
  • Розміщення суб'єктів господарювання, що надають послуги з перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень.

* Зміна цільового призначення за договором оренди може відбуватися лише в межах зазначеного переліку. Поточне цільове призначення за чинним договором оренди, та нове цільове призначення, мають бути передбачені зазначеним переліком.

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2021

Державний аграрний реєстр

Мінекономіки оприлюднено проект Постанови КМУ «Про функціонування Державного аграрного реєстру».

Проектом акта визначаються правові та організаційні засади ведення та адміністрування Державного аграрного реєстру, а також перелік відомостей Державного аграрного реєстру. Крім того, проектом акту визначається порядок доступу до Державного аграрного реєстру його користувачів та механізм інформаційної взаємодії Державного аграрного реєстру з іншими державними електронними інформаційними ресурсами або системами органів державної влади.

Проектом постанови визначено перелік відомостей, які міститиме вказаний Реєстр, порядок доступу, а також порядо ведення та адмінстрування Державного аграрного реєстру.



Так, автоматично до Реєстру вносяться (завантажуються) такі відомості про виробників сільськогосподарської продукції:

  • про перелік видів діяльності виробника сільськогосподарської продукції дату його реєстрації, юридичну адресу, інформацію про засновників та кінцевих бенефіціарів та іншу інформацію, що міститься в ЄДР;
  • про земельні ділянки виробника сільськогосподарської продукції (кадастровий номер, площа, в тому числі у картографічному зображенні, цільове призначення, речове право на земельну ділянку, дату виникнення та строк дії речового права на земельну ділянку, наявність обтяжень такого права та іншу інформацію, що міститься у державних базах даних, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі);
  • про тварин виробника сільськогосподарської продукції (тип, ідентифікаційний номер, кількість, дата народження, стан, дата забою, місцезнаходження та іншу інформацію, що міститься у Єдиному державному реєстрі тварин) – в порядку електронної інформаційної взаємодії Реєстру з Єдиним державним реєстром тварин;
  • про непогашені аграрні розписки (сума, строк, предмет застави, земельна ділянка та інша інформація, що міститься у Реєстрі аграрних розписок), які видані виробником сільськогосподарської продукції або іншою особою, якщо забезпеченням виконання відповідної аграрної розписки є майбутній врожай, який вирощується на земельній ділянці, що належать виробнику сільськогосподарської продукції на праві власності або іншому речовому праві, – в порядку його електронної інформаційної взаємодії з Реєстром аграрних розписок;
  • про пов’язаних із виробником сільськогосподарської продукції осіб, які протягом бюджетного року є отримувачами державної підтримки;
  • про реєстраційний номер оператора ринку харчових продуктів – в порядку його електронної інформаційної взаємодії з Реєстрами потужностей операторів ринку, на які видано експлуатаційні дозволи;
  • про реєстраційні номери потужностей – в порядку його електронної інформаційної взаємодії з Державним реєстром потужностей з виробництва та обігу кормів;
  • про фінансову звітність та суму заборгованості перед Державним бюджетом України;
  • про статистичну звітність та інформацію, подану Державній службі статистики України.

Право доступу до відомостей, внесених до Реєстру, матимуть:

  • адміністратор Реєстру;
  • виробник сільськогосподарської продукції;
  • треті особи – в обсязі, що обмежується доступом до інформації, що міститься в особистому електронному кабінеті та відповідного функціоналу Реєстру для перегляду, а також за згодою виробника сільськогосподарської продукції – до окремих відомостей особистого електронного кабінету виробника сільськогосподарської продукції без права внесення або редагування таких відомостей.

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2021