Містобудівний кодекс України

Сьогодні у Мінрегіоні відбудеться засідання робочої групи з розроблення Містобудівного кодексу, на якому планується розглянути реалізацію світового досвіду, зокрема, Німеччини, у проекті Містобудівного кодексу України.
На початку 2018 року Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко зазначив, що одними із головних завдань Мінрегіону на 2018 рік є робота над новими Містобудівним і Житловим кодексами, розробка Стратегії поводження з водними ресурсами, яка дуже давно не переглядалася, планування територій та подальша передача повноважень державного архітектурно-будівельного контролю на місця.

Історія створення Містобудівного кодексу

18 липня 2007 року Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію Містобудівного кодексу України (розпорядження КМУ від 18.07.2007 року №536-р), метою якого стала систематизація норм містобудівного законодавства та вдосконалення правового забезпечення містобудівної діяльності.
Розроблений проект Містобудівного кодексу України планувалось прийняти ще у 2010 році — проект Закону України від 18.05.2010 року №6400. Але вказаний проект так і не було прийнято.
Натомість 17 лютого 2011 року було прийнято Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», який суттєво вплинув на містобудівну сферу: змінив дозвільні процедури у будівництві, строки та порядок отримання документів на будівництво, ввів поділ об’єктів за категоріями складності, змінив порядок введення об’єктів в експлуатацію тощо. Після прийняття цього Закону, роботу на Кодексом було призупинено.
Після прийняття цього Закону, роботу на Кодексом було призупинено.
➡ Наразі Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» є одним із основних нормативних актів у містобудівній галузі.
13 жовтня 2017 року у Мінрегіоні відбулося перше засідання робочої групи з розроблення проекту Містобудівного кодексу України, утвореної наказом Мінрегіону від 05.09.2017 року. Голова робочої групи — Лев Парцхаладзе, наголосив про особливе значення створення Містобудівного кодексу України в умовах земельної економічної кризи і об’єктивних проблем у будівельній галузі
На цій робочій групі було висвітлено передумови, що призвели до необхідності створення Кодексу, серед яких — масові протестні акції проти незаконних будов, самочинного будівництва, порушення державних норм і стандартів. Також було звернуто увагу на недоліки законодавчої і нормативної бази, що викликають негативну реакцію проектних і будівельних організацій будівельної спільноти. Відмічалися і недоліки у роботі будівельного контролю і нагляду, експертизи проектів, низької ефективності містобудівної документації.
Також була запропонована концептуальна модель містобудівної діяльності, на базі якої буде формуватися Містобудівний кодекс у складі таких основних підсистем: планування розвитку територій, планувальна організація територій, архітектурно-будівельне проектування, будівництво, експлуатація об’єктів нерухомості.
Окрім того, було підтримано думку, що розроблений в 2007—2010 рр. проект Містобудівного кодексу вже застарів, а отже є необхідність розробки повністю нового документу. Учасники робочої групи виступили з пропозиціями щодо організації робіт по створенню Містобудівного кодексу.
Нажаль, питання хто саме буде розробляти Містобудівний кодекс залишилося невирішеним: учасниками було прийнято рішення визначитись принципово з необхідністю призначення юридичної особи з функціями генерального проектувальника з розробки Містобудівного кодексу, а також запропонувати конкретних спеціалістів, які будуть безпосередньо розробляти Кодекс.
В грудні 2017 року Мінрегіон спільно з Урядом Німеччини розпочав активну роботу над Містобудівним кодексом. 15.12.2017 року під час круглого столу заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Лев Парцхаладзе повідомив, що Кодекс повинен визначати принципи містобудівної політики держави, а його основою повинно стати:
  • створення сприятливих умов для інвестицій у будівництво;
  • удосконалення та прозорість дозвільних процедур;
  • забезпечення сталого розвитку населених пунктів і територій;
  • екологічна складова та урахування державних, громадських та приватних інтересів при плануванні територій тощо.
◻ Сьогодні, 07 червня 2018 року заплановано чергове засідання робочої групи з розроблення Містобудівного кодексу України, участь у якому візьмуть заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Лев Парцхаладзе, а також представники Секретаріату Комітету ВРУ з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, Секретаріату КМУ, Мінрегіону, Мінекології, ДАБІ, Офісу ефективного регулювання, Асоціації міст України, Національної спілки архітекторів України, Будівельної палати України, Конфедерації будівельників України, науково-дослідних інститутів, громадських організацій, фахівці у галузі будівництва та архітектури, експерти та ЗМІ.
✎ З жовтня 2016 року Мінрегіон почав працювати з IDLO над впровадженням заходів у рамках Урядово-громадської ініціативи Разом проти корупції. В рамках проекту міжнародної технічної допомоги експерти організації надають фахові консультації з розробки нормативно-правової бази щодо дерегуляції у будівельній галузі та перегляду ДБН. IDLO є єдиною міжнародною міжурядовою організацією, яка наділена мандатом утвердження принципів верховенства права.
 
 
 
Ⓒ 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *