Порядок введення в експлуатацію житлових, садових та дачних будинків — 2019

Нижче буде описано процедуру прийняття в експлуатацію житлового, садового або дачного будинку (площею до 500 кв.м) та господарських будівель і споруд, які збудовані на підставі будівельного паспорта (оформленого після 12.03.2011 року) та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів регулює Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №461).

Згідно Порядку, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

📌 Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди (якщо згідно з будівельним паспортом було передбачено будівництво декількох об'єктів). Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будпаспортом, збудувати та, відповідно, здати їх в експлуатацію, пізніше.

Які документи необхідні для введення об’єкту в експлуатацію?

  1. Технічний паспорт БТІ.
  2. Зареєстроване ДАБІ повідомлення про початок виконання будівельних робіт (повідомлення про внесення змін) або відповідний реєстраційний номер (номери), а також документи, які підтверджують дату подання такого повідомлення (повідомлень).
  3. Документи на земельну ділянку, паспорт (або інший документ) та номер облікової картки платника податків.
Фактично, окрім документів, які зазначалися у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та реєстраційного номеру повідомлення, потрібен лише технічний паспорт БТІ на збудований (завершений будівництвом) об’єкт (об’єкти).



Комунальне чи приватне БТІ?

Замовити технічний паспорт можна в будь-якому БТІ — як в комунальному, так і в приватному.

Згідно законодавства, технічна інвентаризація об'єктів нерухомого майна проводиться суб'єктами господарювання, у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіоні України та отримали кваліфікаційний сертифікат відповідно до ст. 17 ЗУ «Про архітектурну діяльність». Отже, обов’язковою умовою є наявність у особи, що проводить техінвентаризацію, відповідного сертифікату.

Зважаючи на те, що 28.04.2018 року було анульовано частину кваліфікаційних сертифікатів, варто перевіряти наявність та чинність відповідного сертифікату у особи, яка проводитиме технічну інвентаризацію. Це можна зробити on-line.

Декларація про готовність об’єкта до експлуатації

Декларація подається в одному належним чином заповненому та підписаному примірнику. Чинне законодавство не передбачає подання додаткових примірників декларації або будь-яких інших документів (наприклад, будівельного або технічного паспорту, документів на земельну ділянку, повідомлень тощо).

📌 Декларація про готовність об’єкта до експлуатації зазвичай подається до відповідного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або через Електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації. Після усунення недоліків, що спричинили повернення декларації, замовник може подати її повторно.

Важливо: у разі відмови у реєстрації декларації та повернення її для виправлення виявлених недоліків, така декларація вважається неподаною, не створює для учасників правовідносин у сфері містобудівної діяльності жодних юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з відмовою у реєстрації, а тому не може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.

📌 Про реєстрацію декларації можна дізнатися на офіційному веб-сайті ДАБІ України у розділі Реєстр дозвільних документів.

Реєстраційний номер декларації є підтвердженням того, що об’єкт введено в експлуатацію, і це дає можливість особі звернутися за реєстрацією права власності на такий об’єкт (за наявності адреси).

Орган архбудконтролю у певних випадках має право скасувати реєстрацію декларації, зокрема, у випадку виявлення недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які є підставою вважати об’єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без затвердженого в установленому порядку проекту або будівельного паспорта.

Введення в експлуатацію об’єктів, які збудовані без оформлення дозвільних документів у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року, можливе у спрощеному порядку — будівельна амністія 2018—2019.



Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію

Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будпаспорт та дозвільні документи, і які, відповідно, не потрібно вводити в експлуатацію. Перелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року. В кінці 2018 року цей перелік було суттєво розширено.

Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків — щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.

Також згідно п. 3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, не належать до самочинного будівництва — для одноквартирних (садибних), дачних та садових будинків:

  • зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд, навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям полегшеної конструкції, погребів, входів в погреби, підпірних стін, воріт, хвірток, приямків, терас, ганків;
  • перестановка санітарно-технічного обладнання в межах призначення приміщень, установка сантехнічних та інженерних приладів в приміщеннях нежитлового призначення;
  • улаштування чи закриття дверних (віконних) прорізів у внутрішніх не капітальних стінах, збільшення або зменшення житлової або допоміжної площі за рахунок демонтування або влаштування перегородок (без порушення капітальних несучих стін, несучих конструкцій, опор, балок), комор, утеплення і оздоблення стін;
  • засклення балконів, лоджій, веранд, терас, крім будинків, що занесені до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, заміна матеріалу стін будинків, господарських будівель без збільшення розміру фундаменту та поверховості;
  • зміна призначення господарських будівель.

🏠 Новий порядок присвоєння адреси об'єктам будівництва та нерухомого майна (2019)

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

19 Відповісти на “Порядок введення в експлуатацію житлових, садових та дачних будинків — 2019”

  1. Так, про це я писав в матеріалі про будпаспорт.

    Якщо площа буде більше 300 кв.м, то потрібно платити пайову участь.

  2. Предприятия находится в ХАРЬКОВЕ.Готовится к откритию.Необходимо получиться техпаспорт і акт введення в експлуатацію .

    1. Доброго дня!

      Краще зателефонуйте мені, щоб я міг зорієнтуватися, які саме документи потрібно.

      Техпаспорт Вам буде простіше замоввляти по місцю розташування майна, а з введенням в експлутацію я можу, як правило, і віддалено допомогти.

  3. Юрію, доброго дня! Встановили на земельній ділянці модульний будинок 32м.кв. без фундаменту. Тепер хочемо під'єднати світло. Зробили технічний паспорт БТІ. Залишається запитання чи потрібна для такого будинку акт про введення в експлуатацію? Дякую!

    1. Доброго дня!

      А техінчний паспорт Ви отримали на що саме — як названо Ваш модульний будинок?

  4. Будинок садового типу. А можна з Вами зв'язатися по телефону? Були в ДАБІ щоб подати документи на введення в експлуатацію, там сказали, що земля куплена в 2018 році, в техпаспорті огляд написали 2014 року, що треба в БТІ брати будівельний паспорт, подавати заяву про початок будівельних робіт і т.д...Дякую

  5. Здравствуйте!

    В Декларации о начале строительных работ согласовывали площадь обьекта (пансионат возле моря) 828 кв.м., сейчас обьект уже 3 000 кв.м. Хотим внести изменения в документы и получить право собственности, но существует налог на недвижимость, и, получается нам придется платить около 200 000 грн. в год. Мы думаем получить право собственности на 828 кв.м., а остальное оформить как пристройку чтоб обойти этот налог. Буду рада вашим рекомендациям!

    1. Вітаю!

      Якщо у Вас реконструкція по документам, то Ви зараз і не зможете зареєструвати право власності на нову площу, а отже у Вас не виникне обов'язку сплати податку (за 3000 кв.м) — bit.ly/2O9lr1y

      Податок платиться з площі, яка відображена в ДРРП (прибудови/добудови/тощо — це все входить в площу, що підлягає оподаткування, як правило).

  6. Доброго дня, на момент виготовлення будівельного паспорту не було адреси. У відділі районної архітектури вписали адресу яка відрізняється тепер від тої , яка тепер видана сільською радою. Скажіть будь ласка, на яку адресу писати повідомлення про початок будівельних робіт? Чи потрібно знову переробляти будівельний паспорт? Дякую!

    1. Доброго дня!

      У разі коли об’єкту будівництва присвоєно адресу під час реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об’єктам будівництва та об’єктам нерухомого майна, в інформації про місце розташування об’єкта будівництва замість відомостей, визначених абзацами третім і четвертим цього пункту, зазначаються відомості про таку адресу.

      Тому вносьте в повідомлення нову адресу.

  7. Доброго дня!

    Підкажіть, будь ласка, який саме номер потрібно ввести в даній графі??? «Необхідно заповнити „Номер документа на підставі якого подається декларація“».

    1. Доброго дня!

      Там потрібно внести реєстраційний номер повідомлення (або кілької повідомлень), який, зазвичай виглядає так: «дві букви» + 12 цифр (і були номери, де їх 11, але такі Е-кабінет не підтягує).

      Відшукати документ, його номер та дату можете на URBANDATA — Реєстр дозвільних докумнетів ДАБІ або через Телеграм-бота DabiBot!

      1. Виходить, що в Е-кабінеті неможливо подати «Декларацію про готовність до експлуатації об’єкта» самочинно збудованого?

  8. Добрый день. Вы занимаетеся декларациями о готовнлсти обьекта к эксплуатации? Нужно узаконить дом 128 кв.м. Земельный участок был выдан КМДА под застройку жилого дома. Все работы, кроме отделки были выполнены в 2005 г. Документы которые есть в наличии:

    1. Право на земельный участок.

    2. Технический паспорт с отметкой о тех. состоянии.

    3. Карта учаска с красными линиями.

    Что еще нужно и делаете деларацию о готовности обьекта?

    1. Доброго дня!

      Займаюся — зателефонуйте мені і ми все обговоримо: 068 922-0000

  9. Добрий день ! Є будівельний паспорт на житловий будинок з верандою загальною площею 156,9 кв м , в тому числі площа веранди 23 кв м . Зараз будинок збудовано а площа яка була запланована під криту веранду з боковими стінами зараз виглядає як крита покрівлею тераса без стін на колонах . Підкажіть будь ласка які відхилення від будівельного паспорту допустимі при подачі декларації на ввід в експлуатацію ? Чи можна залишити цю частину терасою на колонах ? Чи треба добудовувати верандою ? Якщо терасу не враховувати в загальну площу то відхилення по загальній площі буде 14,6% (156,9-23=133.9) Звонила в місцеве БТІ кажуть що така тераса не буде враховуватися в загальну площу будинку

    Готова оплатити консультацію

    Заздалегідь вдячна за відповідь З повагою

    1. Вітаю!

      Тераса не входитиме до площі будинку, і не повинно виникнути жодних проблем при здачі в експлуатаію.

      Про «відхилення» — це краще я розкажу при особистій розмові (мій номер є в контактах на сайті (068 922ОООО).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *