Лазні та сауни в приватних будинках заборонені – чи є в цьому сенс?

Ще у грудні 2019 року набрав чинності ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки. Основні положення, який регулює питання проектування житлових будинків.

Положення вказаного ДБН поширюються на поширюються на проектування нових і реконструкцію, капітальний ремонт житлових будинків з умовною висотою до 73,5 м включно: одноквартирні та багатоквартирні, у тому числі спеціалізовані квартирні житлові будинки для осіб літнього віку і осіб з інвалідністю та гуртожитки.

У вказаному ДБН, серед іншого є певні обмеження та заборони того, що може бути розміщено ужитлових (в т.ч. приватних) житлових будинках.

📌 В попередньому матеріалі я описав, що згідно п. 5.40 ДБН В.2.2-15:2019 у житлових будинках не допускається, зокрема, розміщення лазень і саун (лазень сухого жару).

Зважаючи на те, що положення ДБН В.2.2-15:2019 розповсюджуються і на одноквартирні житлові будинки, до яких відносяться, зокрема, й індивідуальні (садибні) будинки, то усі заборони, перелічені в п. 5.40 ДБН Житлові будинки, стосуються і приватних будинків.

🎯 Ще в 2019 році я вирішив додатково звернутися до Міністерства розвитку громад та територій із запитом, в якому просив:

  • повідомити чи розповсюджуються положення (а саме, заборони (обмеження)) п. 5.40 ДБН В.2.2-15:2019 “Житлові будинки. Основні положення” на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові та дачні будинки?
  • повідомити чи заборонено влаштування в нежитлових приміщеннях індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових та дачних будинків лазень і саун (лазень сухого жару).

Оскільки подібна заборона для мене є дивною і безсенсовою, то я вирішив подіти повторний запит в 2025 році. В результаті я подав два такі запити – один у вересні 2025 року, а інший – у грудні 2019 році.

⭕️ Ось відповідь датована 09.09.2025 року, а ось відповідь від 11.12.2019 року. Як бачимо, нічого не змінилося за ці практично 6 років – заборона, передбачена п. 5.40 ДБН В.2.2-15:2019 “Житлові будинки”, розповсюджується і на індивідуальні (садибні) житлові будинку.

А от щодо дачних будинків, то тут питання залишається: в листах Мінрозвитку садові та дачні будинки “відокремлює” в даному випадку від садибних, але на мою думку, оскільки положення ДБН розповсюджуються саме на житлові будинки, то можна прийти до висновку, що вказані вище заборони не стосуються тільки садових будинків (садовий будинок – будинок для літнього (сезонного) використання, в якому відсутня житлова площа, а є основна та допоміжна), але стосуються дачних (дачний будинок – житловий будинок для використання протягом року з метою позаміського відпочинку) та власне садибних.

⭕️ Таким чином, з 01.12.2019 року в індивідуальних (садибних) будинках та, на мою думку, і дачних, заборонено розміщення лазень та саун.

Що ще не допускається розміщувати у житлових будинках, дивіться у відео на Youtube та читайте у цій статті.

Чи є сенс в такій забороні?

Як на мене, то сенсу у забороні розміщувати у приватному будинку сауну чи лазню, не бачу. Якщо навіть виходити з пожежної безпеки, то в домі є інші “небезпечні” приміщення, а норми щодо відстаней враховують лише ступінь вогнестійкості будинку в цілому, а не окремих його приміщень.

Окрім того, не заборонено розмістити сауну чи лазню в госпбудівлі, і розмістити її на відстані 8 (6) м від сусідських будівель та споруд, так само як і будинок (окрім випадків, коли він дерев’яний).

Так само, як дозволено розміщувати сауни та лазні у садових будинках, щодо яких діють аналогічні протипожежні відстані.

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Як ввести в експлуатацію житловий, садовий, дачний будинок у 2025 році

В матеріалі описано процедуру прийняття в експлуатацію житлових, садових, дачних будинків (площею до 500 кв.м) та господарських будівель і споруд, які збудовані на підставі будівельного паспорта (оформленого після 12.03.2011 року) або схеми намірів забудови та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

🎯  Введення в експлуатацію об’єктів, які збудовані без оформлення дозвільних документів у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року, на сьогодні можливе у спрощеному порядку — будівельна амністія (2018-2025).

🎯  Якщо будинок було зведено до 05 серпня 1992 року, то він взагалі не потребує процедури прийняття в експлуатацію.

Відеоматеріал вже доступний на каналі DREAMDIM_UA

Як ввести будинок в експлуатацію?

Механізм прийняття в експлуатацію регулює Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів (затверджений постановою КМУ від 13.04.2011 року №461).

Згідно вказаного Порядку, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

 Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди (якщо згідно з будівельним паспортом було передбачено будівництво декількох об’єктів). Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будпаспортом, збудувати та, відповідно, здати їх в експлуатацію, пізніше.

Які документи потрібні для введення будинку в експлуатацію?

  1. Технічний паспорт, внесений (зареєстрований) до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
  2. Зареєстроване ДАБІ/ДІАМ повідомлення про початок виконання будівельних робіт (повідомлення про внесення змін), а точніше його реєстраційний номер (номери).
  3. Документи на земельну ділянку, паспорт (або інший документ) та номер облікової картки платника податківУ випадку подання декларації он-лайн інформація про власника (замовника), дані дозвільних документів та інформація про земельну ділянку буде завантажена автоматично.

Фактично, окрім документів, які зазначалися у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та реєстраційного номеру повідомлення, потрібен лише технічний паспорт на збудований (завершений будівництвом) об’єкт (об’єкти), який зареєстровано в ЄДЕССБ.

Де замовити техпаспорт (технічну інвентаризацію)?

Замовити технічний паспорт можна в будь-яких суб’єктів господарювання (комунальних або приватних), у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіоні України та отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат.

Отже, обов’язковою умовою є наявність у особи, що проводить техінвентаризацію, чинного сертифікату.

Технічний паспорт свторюється в електронному вигляді та реєструється в ЄДЕССБ.

В результаті реєстрації в ЄДЕССБ кожному технічному паспорту присвоюється реєстраційний номер (формат TI00:0000—0000—0000—0000) та формується QR-код з посиланням на вказаний технічний паспорт на порталі e-construction.gov.ua.

Вказаний номер необхідно буде зазначити при заповненні декларації про готовність до експлуатації.

Реєстрацій номер обов’язковий для технічних паспортів, виданих після 1 серпня 2021 року. Якщо ваш технічний паспорт було виготовлено раніше, то формально реєстрацій номер не вимагається, але ввести в експлуатацію об’єкт з таким техпаспортом, як і оформити потім право власності, буде дуже і дуже складно.

Реєстрація декларації про готовність об’єкта до експлуатації

Декларація подається в одному належним чином заповненому та підписаному примірнику. Чинне законодавство не передбачає подання додаткових примірників декларації або будь-яких інших документів (наприклад, будівельного або технічного паспорту, документів на земельну ділянку, повідомлень тощо).

Декларація про готовність об’єкта до експлуатації в паперовому вигляді подається до відповідного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або засобами поштового зв’язку, а в електронному вигляді (он-лайн) – через портал ДІЯ (або з використанням мобільного додатку).

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.

В передбачених випадках, реєстрація декларації здійснюється в автоматичному режимі (без участі посадових осіб) в режимі реального часу із присвоєнням реєстраційного номера.

📌 Автоматична реєстрація, наприклад, неможлива, коли будівництво було здійснено на підставі схеми намірів забудови.

У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) у спосіб, відповідно до якого були подані документи, з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації.

📌 Навіть при поданні паперового примірнику декларації, результат її реєстрації буде виключно в електронному вигляді (паперових примірників з печатками, підписами тощо не видається).

Реєстраційний номер декларації є підтвердженням того, що об’єкт введено в експлуатацію, і це дає можливість особі звернутися за реєстрацією права власності на такий об’єкт (за умови наявності адреси об’єкта)

Про реєстрацію декларації або її повернення можна дізнатися на веб-сайті ЄДЕССБ.

У разі відмови у реєстрації декларації та повернення її для виправлення виявлених недоліків, така декларація вважається неподаною, не створює для учасників правовідносин у сфері містобудівної діяльності жодних юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з відмовою у реєстрації, а тому не може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.

Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію

Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будпаспорт та дозвільні документи, і які не потрібно вводити в експлуатаціюПерелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року.

Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів; свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків.

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Порядок підключення до мереж централізованого водопостачання та водовідведення

01 вересня 2025 року Кабінет Міністрів України затвердив Порядок підключення житлових будинків, підприємств та інших об’єктів до мереж централізованого водопостачання та водовідведення (ПКМУ №1066 від 01.09.2025року).

Затверджений Порядок:

  • визначає правила та вимоги для замовників і виконавців послуг;
  • визначає виключний перелік підстав, як для необхідності нового приєднання, так і для відмови в приєднанні об’єктів до мереж;
  • встановлює чітку процедуру отримання технічних умов, укладення договорів і підписання актів виконаних робіт;
  • передбачає обов’язкове обладнання об’єктів вузлами комерційного обліку води;
  • прозорий механізм розрахунку плати за підключення;
  • має унеможливити самовільні підключення до мереж.

Також Постановою затверджено Примірний договір на приєднання до мереж централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення і Рекомендації з обчислення вартості робіт з приєднання до мереж централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025