Яка мінімальна площа ділянки для будівництва житлового будинку?

Підбираючи ділянку для будівництва власного будинку, дуже часто виникає питання чи існує обмеження щодо мінімальної площі земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку?

Давайте проаналізуємо норми чинного законодавства та судову практику, щоб знайти відповідь на це питання.

Відеоматеріал до цієї статті доступний на моєму YouTube-каналі.

В жовтні 2019 року набрав чинності ДБН Б.2.2-12:2019 “Планування та забудова територій”, який встановив граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва.

⭕️ Так, згідно п. 6.1.32 Граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 м2 для блокованої забудови і не менше 500 м2 для індивідуальної житлової забудови.

  • Примітка 1. До площі присадибної земельної ділянки включається площа під забудовою житлових будинків та господарських будівель.
  • Примітка 2. При розміщенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в межах сформованої забудови площа її може бути зменшена, але не більше ніж на 20% за умов забезпечення санітарних та протипожежних вимог.

Блокований житловий будинок є багатоквартирним, що виключає можливість його будівництва на підставі будівельного паспорту

Прочитавши вказані вище положення може скластися враження, що з 2019 року встановлено мінімальну площу земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва (та блокованої забудови), але давайте розберемося чи це дійсно так?

Перш за все, потрібно звернути увагу на два ключові моменти: в ДБН мова йде про “надання” ділянок, а також про “індивідуальну житлову забудову” (та “блоковану забудову”).

А ще я хочу навести позицію Директорату просторового планування територій та архітектури Міністерства розвитку громад та територій України, викладену у листі від 14.12.2022 року №7/14.4.1/13703-22 (про вказаний лист йдеться у справі №420/36803/23), у якому зазначено, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019, розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок.

Індивідуальна житлова забудова чи будь-яка забудова?

В ДБН чітко та однозначно прописано, що мова виключно про ділянки для житлового будівництва, як індивідуального, так і зблокованого.

Отже, на ділянки для ведення садівництва або для дачного будівництва, вказані обмеження не розповсюджуються взагалі!

Садовий будинок: об’єкт житлової нерухомості чи ні?

Зверніть увагу, дачний будинок відноситься до житлових, проте законодавець розмежовує дачні та індивідуальні (садибні) житлові будинки.

Надання чи придбання?

Нам важливо дати визначення поняттю “надання”, і для цього я вирішив протиставити його іншим варіантам переходу прав на земельну ділянку, наприклад придбанню або отриманню в дар ділянки (тут і надалі в матеріалі мова буде йти про приватну власність на землю; питання оренди ми виносимо за рамки цієї статті).

Як правило, коли мова йде про “надання” земельної ділянки у власність, то мається на увазі “первинне” отримання такої ділянки із земель державної або комунальної власності, наприклад громадянином в процесі приватизації.

Коли ж мова йде про перехід права власності, то це як правило мова про цивільно-правові угоди (договір купівлі-продажу, дарування тощо).

З огляну на наведене вище, вказані обмеження граничної площі земельної ділянки розповсюджується виключно на випадки “первинного” формування та отримання у власність земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва, а не на випадки придбання раніше сформованих земельних ділянок.

Але, якщо проаналізувати судову практику, то можна знайти багато спорів пов’язаних з тлумаченням положень п. 6.1.32 вказаного ДБН. В тому числі спорів, які виникли у випадках, коли ділянки були придбані за цивільно-правовими угодами, утворені в результаті поділу тощо.

З цього можна зробити висновок, що навіть у випадку, якщо ви придбали земельну ділянку, яка була сформована, наприклад, в 2015 році, це не дає вам 100% гарантії, що у вас не виникне складностей при отримання будівельного паспорта, або при реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт, або навіть при реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

📌 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у Постанові від 25 квітня 2025 року по справі №420/36803/23 прийшов до наступних висновків: Пункт 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 “Планування та забудова територій”, що регулює відносини в сфері надання громадянам України земельних ділянок для нового житлового будівництва та визначає саме граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам України і не може бути меншою ніж визначена п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 “Планування та забудова територій”. Тобто громадянину України для нового житлового будівництва не може бути надана земельна ділянка менша ніж визначена даною нормою ДБН. При цьому вказана норма не передбачає граничні розміри земельних ділянок придбаних у власність для здійснення нового будівництва.

Окрім того, якщо ви все ж розглядаєте для будівництва ділянки 250-350 кв.м, то вам потрібно дуже ретельно продумати майбутнє розміщення будинку та господарських будівель і споруд (за необхідності), особливо коли ділянка розміщена в межах сформованої забудови, оскільки без дотримання усіх вимог (санітарних, протипожежних та інших), отримати будівельний паспорт може бути практично неможливо. Звісно, на практиці в таких випадках багато хто реєструє схему намірів забудови, але тут потрібно пам’ятати, що, наприклад, недотримання вимог щодо відстаней до сусідських будівель та споруд може призвести до конфліктів і проблем навіть на етапі введення в експлуатацію.

Нова ділянка чи утворена в результаті поділу?

Відповідно до положень Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об’єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об’єднання раніше сформованих земельних ділянок.

Отже, якщо ви розділили власну ділянку і тепер утворилися дві ділянки, наприклад по 350 кв.м, або ви придбали поділену у 2025 році ділянку, яка має площу менше 400 кв.м, то, оскільки, ці ділянки було сформовано вже після набрання чинності ДБН і при цьому не відбувалося “надання” такої земельної ділянки, положення п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 “Планування та забудова територій” не розповсюджуються на вказаний випадок поділу.

З іншого боку, я бачу тут прогалину, яку допустив законодавець, оскільки мета п. 6.1.32 ДБН – обмежити після 01.10.2019 року можливість формування нових ділянок для індивідуальної забудови площею менше 500 (400) кв.м. Проте законодавець використав поняття “надання”, щоб фактично зробило вказану норму недієвою. Оскільки, придбавши земельну ділянку площею 10 соток для індивідуального житлового будівництва, ніхто не забороняє власнику поділити її на 5 або 10 дрібних ділянок, які матимуть таке саме цільове призначення.

Так, органи містобудування та архітектури намагаються не допускати забудову таких ділянок, проте правових підстав для відмови у видачі будівельного паспорта, які буди б пов’язаних саме з розміром земельної ділянки, немає! Про що власне і свідчить наявні судова практика.

Висновки

⭕️ На сьогодні законодавством не встановлено ніякого обмеження щодо мінімальної (граничної) площі земельної ділянки для індивідуального житлового будівництва у випадках, якщо така ділянка була надана особі до 01 жовтня 2019 року.

Забудова таких ділянок будь-якого розміру можлива за умови дотримання санітарних, протипожежних та інших вимог.

У випадках, коли ділянка була надана після вказаної вище дати, то у вас можуть виникнути складності з оформленням будівельного паспорта або схеми намірів забудови, а також при подачі повідомлення про початок виконання будівельних робіт та введення об’єкту в експлуатацію. Проте, як я вже зазначив вище, правових підстав для відмови у видачі будівельного паспорта, які були б пов’язаних саме з розміром земельної ділянки, немає.

Тут більше виникає питань щодо порушень при формуванні такої ділянки, що у свою чергу може призвести до негативних наслідків.

А яка ж ситуація із блокованою забудовою? – відповідь на це питання я дам в наступному матеріалі.

Знайти більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права можна у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

The law on the use of land plots for the development of digital infrastructure has been signed

On August 5, 2025, the President of Ukraine signed the Law of Ukraine “On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine to Simplify the Procedure for Allocating Land Plots for the Development of Digital Infrastructure” No. 4321-IX. This law was developed with the purpose of simplifying the procedure for providers of electronic communications services and/or networks to obtain the right to use land plots for the deployment and operation of electronic communications networks and/or infrastructure, aimed at ensuring coverage of the population of Ukraine with fourth-generation communication and high-speed mobile Internet.

⭕️ The law introduces amendments to certain legislative acts regulating land relations, aimed at reducing the timeframes for consideration of requests by providers of electronic communications services and/or networks regarding the allocation of land plots, their lease, development and approval of normative monetary valuation of land plots, and adoption of decisions based on the results of such requests, as well as reducing the period for public announcement of draft decisions.

⭕️ Furthermore, Law No. 4321 provides for the introduction of a mechanism enabling providers of electronic communications services and/or networks to obtain land plots on the basis of land easements, as well as the delineation of construction objects of electronic communications networks and temporary technical means and/or infrastructure facilities of electronic communications networks, in order to accelerate the process of deployment and operation of electronic communications networks and/or infrastructure.

The Ministry of Digital Transformation considers that this law will reduce the time required to obtain plots for the construction of base stations from 6 to 3 months and will also secure the possibility of using mobile base stations, which is especially important for restoring communications after hostilities. This is expected to accelerate the construction of mobile networks and help provide 98% of the population with quality mobile communication by 2030.

More news and analysis in the field of urban development and land law can be found in the Urban Planning in Ukraine group and on my YouTube channel.

Yuriy Brykayloattorney

DREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2025

Хто має першочергове право на приватизацію ділянки за наявності кількох претендентів?

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у Постанові від 25 червня 2025 року по справі №532/2104/21 щодо скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про відмову у затвердженні документації зі землеустрою та надання земельної ділянки у власність та визннання протиправним та скасувати рішення селищної ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею та передачу її у власність, прийшов до наступних висновків:

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (частина дев’ята статті 118 ЗК України).

Згідно зі статтею 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об’єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій – сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до частини першої статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.

Дозвіл на розробку проекту землеустрою означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, щоб мати змогу у подальшому точно визначити предмет оренди. Отже, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати у майбутньому.

Рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц, (провадження № 14-301цс18), від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20)).

Разом із тим, здійснюючи свої повноваження щодо розпорядження землею, орган державної влади чи місцевого самоврядування на будь-якому етапі надання земельної ділянки у власність чи користування зобов’язаній діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси учасників цих правовідносин, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності.

Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України).

Поділ спільного майна та виділ частки: уточнена правова позиція Великої Палати Верховного Суду 

Велика Палата Верховного Суду у постанові  від 29 вересня 2020 року у справі №688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20) сформулювала правові висновки, згідно з якими неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо, виходячи з конкретних обставин справи.

⭕️ Отже, рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.

⭕️ Зазначений інтерес, у разі формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту.

⭕️ Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України) першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього немає законних перешкод.

Щодо права співвласників багатоквартирного будинку на отримання у власність чи у користування земельної ділянки та визначення її розмірів

У справі, яка переглядається, встановлено, що Наказом Головного управління Держземагентства України № 62-СГ від 16 січня 2015 року відповідачці ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення площею 2 га для ведення селянського господарства у приватну власність за межами населеного пункту на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області.

Після отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства відповідачка протягом тривалого часу такий проект не виготовляла, до сертифікованого інженера-землевпорядника ФОП ОСОБА_4 з цим питанням звернулася лише у липні 2021 року.

У 2021 році на замовлення ОСОБА_2 інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_4 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га, у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Білицької селищної ради Полтавського (Кобеляцького) району Полтавської області.

Натомість, позивачОСОБА_1 , виявивши бажання отримати у власність земельну ділянку державної власності для ведення особистого селянського господарства, одразу після надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у січні 2020 року, звернувся до сертифікованого інженера-землевпорядника ФОП ОСОБА_3 із заявою про виготовлення технічної документації та 10 лютого 2020 року уклав з ним договір № 046-02/2020 на виконання послуг по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 1,93 га для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства на території Чорбівської сільської ради (за межами населених пунктів) Кобеляцького району Полтавської області.

На підставі складеного ФОП ОСОБА_3 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянкиза замовленням позивача, була сформована відповідна ділянка, а відділом у Кобеляцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області 06 березня 2020 року за його зверненням внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 5321887500:00:006:0205, загальною площею 1,9255 га, призначеної для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Чорбівської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області,до Державного земельного кадастру.

⭕️ Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 5321887500:00:006:0205 сформована на підставі проекту землеустрою, виготовленого за замовленням саме ОСОБА_1 , у зв’язку із чим він має першочергове право на отримання спірної земельної ділянки у власність, колегія суддів Верховного Суду вважає, що рішення Білицької селищної ради Полтавського району Полтавської області № 13.73 від 13 серпня 2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9255 га з кадастровим номером 5321887500:00:006:0205 та передачу її у власність ОСОБА_2 є протиправним, а державна реєстрація зазначеної земельної ділянки і вчинення запису про право власності на цю земельну ділянку за ОСОБА_2 порушує права позивача щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки.

Знайти більше судової практики у сфері містобудування та земельного права можна у групі Містобудування в Україні та в моєму Телеграм-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2025