
У Верховній раді України зареєстровано Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо просторового планування територій (земель) (реєстраційний №13437).
17.06.2020 року було прийнято Закон Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель, яким місцеву владу зобов’язали до 1 січня 2025 року розробити та затвердити комплексні плани просторового розвитку території. Проте, зважаючи на всі виклики, які з 2020-го року пережила та переживає Україна, лише дві громади затвердили плани просторового розвитку!…
Проте в Пояснювальній записці мова йде про наступне: станом на сьогодні (30 червня 2025 року) комплексні плани ухвалено лише щодо чотирьох територій територіальних громад, 492 громади вже розпочали процес розроблення комплексних планів, а 32 громади активно працюють над документом. Також, сільськими, селищними, міськими радами не завершено наповнення Державного земельного кадастру вищезазначеними відомостями.
У відрити джерелах вдалося знайти одну з громад, по якій до ДЗК внесено відомості про функціональні зони на підставі комплексного плану просторового розвитку – мова про Роганську територіальну громаду Харківського району Харківської області.
19 червня 2025 року на базі Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України пройшли Конгресові слухання щодо просторового планування у територіальних громадах, за результатами яких Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендовано розробити та супроводити ухвалення Верховною Радою України проекту Закону України, спрямованого на відтермінування вимоги до територіальних громад у частині розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад до 1 січня 2028 року для громад, розташованих на території внутрішніх регіонів, та встановивши для громад, розташованих на території регіонів, де ведуться бойові дії, термін у три роки після завершення дії воєнного стану.
Проектом пропонується внести зміни до Земельного кодексу України, Законів України “Про регулювання містобудівної діяльності”, “Про Державний земельний кадастр”, “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель” в частині:
⭕️ 1) встановлення додаткового перехідного періоду (до 1 січня 2028 року (а для територій територіальних громад або їх частин, які станом на день набрання чинності Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо просторового планування територій (земель)” включені до переліку територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій, – до спливу трьох років з дня припинення або скасування воєнного стану на відповідній території), протягом якого:
- встановлення або зміна функціонального призначення територій може здійснюватись на підставі детальних планів територій на землях, де ще не затверджені комплексні плани;
- внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженої до 24 липня 2021 року, може здійснюватись без урахування вимог Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель” щодо її складу та змісту;
- затвердження містобудівна документації на місцевому рівні розроблення, якої розпочато до 24 липня 2021 року, може здійснюватись без урахування вимог Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель” щодо складу та змісту містобудівної документації на місцевому рівні;
- детальні плани територій щодо територій, розташованих за межами населених пунктів та стосовно яких не затверджені комплексні плани, можуть розроблятися та затверджуватися відповідно до схем планування території (частини території) району та/або області;
- сільські, селищні, міські ради зобов’язані забезпечити внесення до Державного земельного кадастру відомостей про: функціональні зони територій, визначені у містобудівній документації на місцевому рівні; межі територій пам’яток, історико-культурних заповідників, історичних ареалів населених пунктів та зон охорони пам’яток культурної спадщини, зазначені в історико-архітектурному опорному плані; обмеження у використанні земель у сфері забудови;
2) визначення, що замовником схем планування окремих частин території України є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері будівництва, нормування у будівництві, містобудування, просторового планування територій та архітектури. Такі схеми пропонується погоджувати Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською, Севастопольською міськими радами і затверджувати рішенням Кабінету Міністрів України;
⭕️ 3) встановлення можливості затвердження генеральних планів населених пунктів на територіях територіальних громад, щодо яких ще не затверджені комплексні плани;
4) встановлення, що наявність затверджених комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад та програм комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) є перевагою при розгляді питань щодо фінансування відновлення території територіальної громади (її частини) та/або розвитку інфраструктури на такій території за рахунок коштів державного бюджету та міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги міжнародних організацій (крім територій територіальних громад, які на день прийняття рішення щодо надання фінансування, включені до переліку територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій).
Обговорити вказаний проект можна в групі Містобудування в Україні.
Юрій Брикайло, адвокат
Ⓒ 2025