Комітет ВР не підтримав законопроект про заборону вводу в експлуатацію житла за відсутності об’єктів соціальної інфраструктури

Комітет ВР сьогодні (20.05.2020 року) не підтримав проект Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо обов'язковості будівництва об'єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (реєстраційний №2363) та відправив його на доопрацювання. Аналогічний проект вже подавався в 2018 році, проте його було відкликано в серпні 2019 року...



На даний час, законодавчо не врегульовано питання будівництва об’єктів громадського обслуговування населення, а саме закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти, закладів охорони здоров'я та інших, під час комплексної забудови території та будівництва великих житлових комплексів.

Суб’єкти містобудування, ігноруючи вимоги законодавства, не передбачають у складі проектної документації об’єкти громадського обслуговування населення. А у разі їх наявності в проекті, такі об’єкти зводяться і здаються в експлуатацію в останню чергу.

Законопроектом пропонувалося:

1) частину п’яту статті 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діляьності доповнити новим пунктом такого змісту:

🎯 «10) техніко-економічні показники об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров'я тощо), які необхідно збудувати (передбачити) в межах забудови відповідної території (земельної ділянки) за умови забезпечення пішохідної досяжності до закладів, відповідно до державних будівельних норм, стандартів та правил у разі комплексної забудови території та/або будівництва житлових комплексів (будов) або обґрунтовану інформацію щодо відсутності їх потреби.»;



2) у статті 39: після частини другої доповнити новою частиною такого змісту:

❗️ «2-1) У разі якщо затвердженою проектною документацією щодо комплексної забудови території та/або будівництва житлових комплексів (будов) передбачено будівництво (влаштування) об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров'я тощо), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів здійснюється за умови попереднього або одночасного прийняття в експлуатацію таких об’єктів разом з іншими об’єктами, які збудовані відповідно до затвердженої проектної документації.»;

частину сьому доповнити новим пунктом такого змісту:

🎯 «5) відсутність попередньо прийнятих в експлуатацію об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров'я тощо), що входять до складу затвердженої проектної документації щодо комплексної забудови території та/або будівництва житлових комплексів (будов), або не зазначення вказаних об’єктів в заяві про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта та видачу сертифіката одночасно з іншими об’єктами, які збудовані у складі затвердженої проектної документації.».

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Повідомлення ДАБІ (ДССМУ) замість дозволу — для реконструкції та капремонту доріг (незалежно від класу наслідків)

Верховна Рада України прийняла сьогодні Закон Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації дорожнього будівництва та удосконалення законодавства у сфері містобудівної діяльності (реєстраційний №2680), яким, зокрема, скасовано необхідність отримання дозволу на виконання будівельних робіт з реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», та запроваджено отримання права на виконання вказаних будівельних робіт на таких спорудах на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт.



🎯 Законом також:

1) уточнено термін «будівництво» у таких законодавчих актах як Господарський кодекс України, Гірничий Закон України, закони України «Про державно-приватне партнерство», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про концесію»;

2) виключено положення Закону України «Про архітектурну діяльність», якими передбачено погодження головним архітектором містобудівного та архітектурного проектного рішення об'єктів, розташованих в історичній частині міста, історичних ареалах, на магістралях та площах загальноміського значення, які суперечать положенням статті 7 цього ж Закону, якими наголошено, що проектна документація на будівництво об'єктів, розроблена відповідно до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, не підлягає погодженню з відповідними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами охорони культурної спадщини, державної санітарно-епідеміологічної служби і природоохоронними органами;

3) взаємоузгоджено положення законів України «Про основи містобудування», «Про енергозбереження», «Про архітектурну діяльність», від 20.09.2019 року №124-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про стандартизацію» із Законом України «Про будівельні норми» в частині застосування будівельних норм при містобудівній діяльності;

4) взаємоузгоджено положення Закону України від 17.10.2019 № 199-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» із частиною четвертої статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в частині випадків, у яких для отримання адміністративних послуг у сфері будівництва не подається кадастровий номер земельної ділянки, на якій буде розташовуватися об’єкт будівництва.



На думку Головного науково-експертного управління, скасування вимоги щодо необхідності погодження головним архітектором проектного рішення об'єктів будівництва, розташованих в історичній частині міста, історичних ареалах, а також на магістралях та площах загальноміського значення може мати негативні наслідки для збереження культурної спадщини та призвести до втрат її надбань для теперішніх і майбутніх поколінь, а також створить загрозу ще більшого захаращення важливих магістралей та площ у містах.    

🔎 В лютому 2020 року було розширено перелік робіт, які можна виконувати без дозволу ДАБІ. Відповідною постановою Уряду було визначено, що незалежно від класу наслідків (відповідальності) об’єкта будівництва роботи з капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, щодо яких до набрання чинності цим Порядком не затверджено проектну документацію, не потребують документів, що дають право на їх виконання, та здійснюються за умови укладення до початку їх виконання договорів страхування будівельних робіт на період їх виконання та гарантійного строку якості робіт, а також залучення інженера-консультанта.

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Зміни до порядку переведення садових та дачних будинків у жилі (проєкт)

13.05.2020 року Міністр юстиції Денис Малюська повідомив, що Урядом було схвалено проєкт Постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері державної реєстрації», зокрема, передбачає внесення змін у Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, відповідно до яких рішення відповідної ради про переведення дачних і садових будинків в житлові є достатньою підставою для використання цих будинків як житла, у тому числі для реєстрації місця проживання; при цьому скасовано необхідність внесення змін до державного реєстру прав на нерухоме майно.

🔎 Порядок переведення садових будинків в житлові не містить жодних вимог до цільового призначення землі

📌 Звичайно, зміна має на меті незначне спрощення процедури — не потрібно звертатися за реєстрацією прав (змін), і дозволяє зекономити близько 200 грн.; але, фактично, призводить до того, що в державному реєстрі прав буде запис про садовий будинок, але по факту це житловий (жилий). Окрім того, замість отримання єдиного документу, який засвідчуватиме факт реєстрації права власності, особа повинна буде тримати «старі» правовстановлюючі документи та рішення ради про переведення.



❗️ На мою думку, ця зміна непотрібна, і може навіть призвести до негативних наслідків, як вже сталося зі змінами щодо неможливості раєстрації прав на реконструйовані об'єкти нерухомості, що набрали чинності 16.01.2020 року. Так власники реконструйованих після 16.01.2020 року об’єктів можуть дізнатися, що документи, що посвідчували прийняття таких об’єктів в експлуатацію, вже давно анульовані або просто відповідні записи зникли з Реєстру ДАБІ, а отже їм знову потрібно буде вводити об'єкти в експлуатацію…

🏠 Містобудування в Україні

📊 URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Відеозйомка ділянки (подвір'я) сусідів без їх згоди незаконна

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у Постанові від 03 березня 2020 року по справі №279/2012/17 щодо припинення порушень правил добросусідства, усунення перешкод у здійсненні права користування, володіння, розпорядження нерухомим майном шляхом знесення самочинно здійсненої прибудови, демонтажу пристроїв відеоспостереження, прийшов до наступних висновків:



У 2014 році до сусідського будинку було здійснено самочинну прибудову, що впритул наближена до паркану позивача без дотримання 1-метрової відстані до межі та 15-метрової відстані до його будинку та порушує будівельні норми і правила. Через переобладнання даху сусідського будинку вода стікає на земельну ділянку позивача, чим підтоплює будівлі та садові насадження останнього. Окрім того по периметру будинку сусіди встановили камери відеоспостереження, дві з яких направлені у бік його ділянки. Позивач вважає такі дії втручанням в його особисте життя.

Відповідно до Конституції України фізична особа має право на життя, право на охорону здоров'я, право на безпечне для життя і здоров`я довкілля, право на свободу та особисту недоторканність, право на недоторканність особистого і сімейного життя, право на повагу до гідності та честі, право на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції, право на недоторканність житла, право на вільний вибір місця проживання та на свободу пересування, право на свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості (частина перша статті 270 ЦК України).

Фізична особа має право на захист свого особистого немайнового права від протиправних посягань інших осіб. Захист особистого немайнового права здійснюється способами, встановленими главою 3 ЦК України. Захист особистого немайнового права може здійснюватися також іншим способом відповідно до змісту цього права, способу його порушення та наслідків, що їх спричинило це порушення (частина перша статті 275 ЦК України).

❗️ У частині першій статті 307 ЦК України передбачено, що фізична особа може бути знята на фото- , кіно- , теле- чи відеоплівку лише за її згодою.

Знімання фізичної особи на фото- , кіно- , теле- чи відеоплівку, в тому числі таємне, без згоди особи може бути проведене лише у випадках, встановлених законом (частина третя статті 307 ЦК України).

Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.



📌 У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 17 травня 2018 року у справі №576/910/15-ц (провадження №61-21480св18) вказано, що «суди на підставі належним чином оцінених доказів, поданих сторонами, дійшли правильного висновку про те, що ОСОБА_6 перебуваючи сама та з членами своєї родини на території своєї земельної ділянки мала право на захист свого особистого та сімейного життя від втручання у нього сторонніх осіб. Вона не надавала право ОСОБА_4 на проведення фото та відеозйомки себе особисто та членів своєї родини. Отже, суди дійшли вірного висновку про те, що слід зобов'язати ОСОБА_4 припинити відеозйомку подвір'я у належному ОСОБА_6 будинковолодінні АДРЕСА_1 і знищити усю зібрану щодо цього відеоінформацію».

⭕️ Таким чином, здіснення відеозйомки сусідського подвір'я (земельної ділянки та будинку) без згоди сусідів є втручанням сторонніх осіб в особисте та сімейне життя, а отже є незаконним.

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Скасування порядку видачі дозволів на зняття ґрунтового покриву

Міністерством розвитк економіки, торгівлі та сільського господарства України розроблено проект наказу «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 січня 2005 року № 1 «Про затвердження Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту)земельних ділянок».

🎯 Метою прийняття проекту наказу є приведення у відповідність до вимог статті 168 Земельного кодексу України, пункту «г» частини першої статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».



Згідно з частиною другою статті 168 Земельного кодексу України власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків:

а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов’язаних з їх обслуговуванням об’єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під’їзних доріг, ліній електропередачі та зв’язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення;

б) проведення робіт, пов’язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов’язаних з їх експлуатацією об’єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під’їзних дорогах, лініях електропередачі та зв’язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення;

в) проведення робіт з дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.

У випадках, визначених підпунктами «а», «б» і «в» цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою.

Пунктом «г» частини першої статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать видача спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до затверджених в установленому законом порядку проектів.

Відповідно до пункту 71 Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, адміністративна послуга «Видача дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок», надається через центр надання адміністративних послуг. Порядок надання адміністративних послуг визначено статтею 9 Закону України «Про адміністративні послуги».

📌 Водночас, Порядок видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, містить вимоги щодо отримання дозволів  на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, які не відповідають вимогам статті 168 ЗКУ, пункту «г» частини першої статті 6 ЗУ «Про державний контроль за використанням та охороною земель», статтям 8, 9, 12 ЗУ «Про адміністративні послуги», розпорядженню Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 року № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг».



⭕️ Таким чином, наказ Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005 року № 1 «Про затвердження Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву «родючого шару ґрунту земельних ділянок» втратив актуальність та потребує визнання таким, що втратив чинність.

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020