Введено в дію Закон, який передбачає до 21.02.2020 року демонтаж незаконних огорож, які перешкоджають доступу до водойм

21 лютого 2020 року введено в дію Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування» від 29.10.2019 року №233-IX, який спрямовано на забезпечення безперешкодного та безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування.

Вказаний Закон набрав чинності 21.11.2019 року!

📌 Огорожі або інші конструкції, що встановлені до набрання чинності цим Законом та перешкоджають доступу громадян до узбережжя морів, морських заток, лиманів та островів у внутрішніх морських водах у межах пляжної зони, а також до берегів річок, водойм та островів (крім випадків, встановлених законом), підлягають демонтажу протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим ЗакономВидатки відповідного місцевого бюджету, пов’язані з демонтажем зазначених огорож або інших конструкцій, відшкодовуються їхніми власниками.

❗️ Тобто, усі незаконні огорожі та інші конструкції, які перешкоджають доступу до водойм, мали бути демонтовані до 21 лютого 2020 року!

Законом забороняється обмеження права загального водокористування у зв’язку з наданням прибережних захисних смуг (пляжних зон) в користування юридичним або фізичним особам; розширюється положення Водного та Земельного кодексів щодо забезпечення безперешкодного і безоплатного доступу до узбережжя річок, водойм та островів для загального водокористування; вводиться положення про те, що перешкоджання такому доступу є підставою для припинення права користування землями прибережних захисних смуг.

⚠️ У прибережних захисних смугах забороняється влаштування огорож або інших конструкцій, що перешкоджають доступу громадян до берегів річок, водойм та островів, крім випадків, передбачених законом. Такі огорожі або інші конструкції демонтуються їхніми власниками протягом десяти днів після одержання письмової вимоги місцевої державної адміністрації чи виконавчого органу сільської, селищної чи міської ради. У разі невиконання такої вимоги зазначені огорожі або інші конструкції демонтуються за рішеннями місцевої державної адміністрації чи виконавчого органу сільської, селищної чи міської ради. Видатки відповідного місцевого бюджету, пов’язані з демонтажем зазначених огорож або інших конструкцій, відшкодовуються їхніми власниками. У разі якщо неможливо встановити власника огорожі або інших конструкцій чи особу, за рішенням якої вони були встановлені, оплата робіт, пов’язаних із демонтажем, покладається на особу, у користуванні якої перебуває земельна ділянка, на якій встановлена огорожа або інші конструкції.

Обмеження будь-яким способом безперешкодного або безоплатного доступу громадян до узбережжя, крім випадків, передбачених законом, тягне за собою накладення штрафу на громадян від 200 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400—6800 грн.) і на посадових осіб – від 400 до 700 таких мінімумів (6800-11900 грн).

⭕️ В питаннях забудови берегів захист громадських інтересів є підставою для позбавлення права приватної власності

Контроль за дотриманням вимог Закону

Законом вносено також зміни до ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з якими до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення контролю за забезпеченням безперешкодного і безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів та островів для загального водокористування відповідно до закону.

А також зміни до ЗУ «Про місцеві державні адміністрації», згідно з якими місцева державна адміністрація здійснює контроль за забезпеченням безперешкодного і безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів та островів для загального водокористування відповідно до закону.

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Інформація, отримана від інших органів, по своїй суті не є формою державного архітектурно-будівельного контролю або нагляду

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 10.02.2020 року по справі №826/8793/18 щодо правомірності скасування органом ДАБК дозвільних документів та документів, що засвідчують прийняття об'єктів в експлуатацію, а також щодо вимог відновити записи в Реєстрі ДАБІ, дійшов наступних висновків:

🎯 Інформація, отримана від інших органів влади, по своїй суті не є формою державного архітектурно-будівельного контролю або нагляду, а тому не може бути беззастережною підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій без проведення передбаченого Законом заходу контролю (прим. проведення перевірки).

🎯 Якщо помилкова інформація, зазначена у деклараціях про початок виконання будівельних робіт та про готовність об'єкта до експлуатації може бути врегульована у порядку, визначеному частиною першою статті 39-1 Закону №3038-VI шляхом внесенням до таких декларацій відповідних змін, то відсутні правові підстави для їх скасування.

🎯 Суб'єкти владних повноважень не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. 

Реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт є актом одноразового застосування, який потягнув за собою настання певних правових наслідків, в даному випадку вчинення позивачем дій щодо реалізації наданого йому цією декларацією права на проведення будівельних робіт.

Ненормативні правові акти суб'єкта владних повноважень, враховуючи також і наявність делегованих повноважень, є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені таким суб'єктом після їх виконання.

За таких встановлених обставин та правового регулювання Верховний Суд дійшов до висновку про те, що оскаржені накази ДАБІ прийняті за відсутності законних підстав для скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність до експлуатації об'єкта, без проведення передбаченого заходу контролю та без дотримання процедури їх прийняття.

Водночас зазначені рішення (про скасування декларацій) суперечать принципу правової визначеності, оскільки рішення суб'єкта владних повноважень про самостійне скасування власного рішення в спірній ситуації відповідають ознакам «свавільного» рішення, яке ставить особу (суб'єкта приватного права) в нерівне становище та створює ситуацію незахищеності.

Містобудування, земельне право та ДАБІ: судова практика за 2019 рік

📌 Стосовно позовних вимог в частині зобов'язання ДАБІ внести до Єдиного реєстру отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, повернених декларацій та відмов у видачі таких дозволів і сертифікатів інформацію про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об'єкта до експлуатації, реєстрацію яких скасовано оскаржуваними наказами ДАБІ, то колегія суддів вважає їх передчасними, а права позивача у цій частині такими, що не порушено.

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Кількість квадратних метрів житла на одного меншканця: аналітика за 2019 рік по містам та областям України

В січні 2020 року мною було оприлюднено аналітику щодо кількості багатоквартирних будинків, які було введено в експлуатацію в період з 01.01.2019 року по 31.12.2019 року, а також дані щодо кількості введених будинків з 2015 по 2019 роки.

Так, за 2019 рік по всій території України було введено в експлуатацію 775 багатоквартирних житлових будинків загальною площею більше 11 мільйонів кв.м!

Нещодавно я отримав дані про чисельність населення (за оцінкою) по обласним центрам України та місту Києву (станом на 01.12.2019 року).

Поєднавши дані з Реєстру ДАБІ, а також інформацію щодо чисельності наявного населення, було отримано наступні результати:

🎯 П'ятірка лідерів по кількості квадратних метрів на одного мешканця:

  • Івано-Франківськ — 1,77 кв.м на людину;
  • Львів — 1,49 кв.м на людину;
  • Тернопіль — 1,03 кв.м на людину;
  • Одеса — 0,95 кв.м на людину;
  • Хмельницький — 0,87 кв.м на людину.

📌 Два міста-мільйонника: Київ та Харків опинилися на 9 та 16 місцях відповідно. При цьому, столиця є абсолютним лідером по площі зданих в експлуатацію будинків — більше 2,1 млн. кв.м.

Ниже інформація про кількість багатокварних будинків (введених в 2019 році) та загальну їх площу:

 * В зазначеному матеріалі аналізувалися лише багатоквартирні будинки (код за класифікатором ДК 018-2000 — 1122.1 та 1122.2) площею від 1000 кв.м. Дані про чисельність наявного населення станом на 01.12.2019 року отримані від Держстату.

⚠️ PS: окремо хочу звернутися до представників Львівської міської ради, які попередній матеріал взяли з мого сайту, прибрали джерело, і видали як свій (а на моє прохання вказати джерело, порадили вирішувати питання «у встановленому законодавством порядку»). Якщо і цього разу ситуація повториться, то я, мабуть, буду славетне місто Львів просто прибирати з результатів досліджень...

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Нова підстава для відмови у видачі сертифіката ДАБІ, та влаштування пандусів без дозволів і документів на землю

12 лютого 2020 року набрав чинності Закон про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо посилення захисту осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення при здійсненні містобудівної діяльності №473-IX від 16.01.2020 року.

⭕️ Так, з 12.02.2020 року орган державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБК) відмовлятиме у видачі сертифіката (про прийняття об'єкта СС2 та СС3 в експлуатацію) з підстав невідповідності об'єкта вимогам щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення!

Відповідні зміни внесено в частину сьому статті 39 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності».

⭕️ Окрім того, частину четверту статті 34 зазначеного Закону доповнено абзацом другим такого змісту:

«Влаштування засобів безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури може здійснюватися без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, та за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкоюз дотриманням вимог законодавства, будівельних норм та правил. Порядок влаштування засобів безперешкодного доступу до об'єктів або їх розумного пристосування встановлюється Кабінетом Міністрів України».

✅ Отже влаштування, наприклад, пандусів, тепер можливе без отримання документів, що дають право на виконання будівельних робіт, а також без документів на землю.

ℹ️ До 12.02.2020 року, дозвільні документи не вимагалися лише на улаштування засобів безперешкодного доступу до об’єктів житлово-комунального та громадського призначення осіб з інвалідністю та інших маломобільнихгруп населення (згідно п. 11 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію).

 Також, до ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» внесено терміни:

  • маломобільні групи населення — особи, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні у просторі, зокрема особи з інвалідністю, особи з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, громадяни похилого віку, особи з дитячими візками.
  • засоби безперешкодного доступу до об’єктів — інженерно-технічні, функціональні частини (елементи, конструкції) будинків, споруд будь-якого призначення, що відповідають нормативним вимогам щодо забезпечення доступності і безпеки об’єктів для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, зокрема пандуси, підйомники та платформи для осіб з інвалідністю, звукові системи тощо.

Потрібно зазначити, що термін «маломобільні групи населення» вже введено з 01.04.2019 року новим ДБН В.2.2-40:2018. Так, згідно ДБН В.2.2-40:2018, маломобільні групи населення (МГН) — люди, що відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні в просторі. До МГН віднесені особи з інвалідністю, люди з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, літні люди, люди з дитячими колясками.

🏠 Містобудування
в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Будівельний паспорт: зміни до порядку видачі (2020)

Мінрегіоном оприлюдно проєкт Наказу «Про затвердження Змін до Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки», яким запропоновано суттєво змінити чинний порядок оформлення будівельних паспортів.

Наказ розроблено з метою удосконалення (спрощення) процедури видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки та з метою приведення положень діючого Порядку у відповідність з чинним законодавством.

Основні зміни

🎯 Пункт 1.2 Порядку:

Будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі – будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

 Тут виникає питання: чи буде діяти тепер обмеження в два поверхи (без урахування мансардного) для індивідуального (садибного) житлового будинку? Чи максимальна поверховість такого будинку буде обмежена лише вимогами ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій та містобудівною документацією?

 Щодо площі, то вказану зміну давно вже мали внести, оскільки 01 січня 2019 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», яким, зокрема, було внесено зміни у ст. 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» — збільшено максимальну площу об'єкту, який може будуватися на підставі будівельного паспорта з 300 до 500 кв.м.

🎯 Пункт 1.3 Порядку:

Параметри забудови визначаються з урахуванням державних будівельних норм у сфері проектування нових і реконструкції житлових будинків та у сфері планування і забудови територій населених пунктів та міжселенних територій на державному, регіональному та місцевому рівнях.

В чинній редакції Порядку є лише посилання на ДБН В.2.2-15-2005
«Житлові будинки. Основні положення»
 (який з 01.12.2019 року втратив чинність) та ДБН Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій» (який чинності так і не набрав).

 🎯  Пункт 1.6 Порядку доповнено:

За недостовірність даних, помилки/похибки, допущені у  підготовці графічних матеріалів, та порушення вимог законодавства, що виникли внаслідок недостовірних даних, помилок/похибок або відсутності графічних матеріалів, є відповідальним замовник.

 Кардинальні зміни вносяться у п. 2.1 та 2.2 Порядку:

🎯 Скасування вимоги надання «засвідчених в установленому порядку» копій документів на землю та згоди співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову!

❗️ Скасування необхідності надання ескізних намірів забудови (місця розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об’єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об’єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо).

Замість надання ескізних намірів забудови, замовник подаватиме лише схему забудови земельної ділянки, наведену у додатку 3 до Порядку!

Таким чином, не буде необхідності готувати та подавати, зокрема, плани та фасади майбутніх будівель та перелік інженерного обладнання!

Додатково перелік документів, які необхідно подавати на будівельний паспорт доповнено копією документу, що посвідчує право власності на об’єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника (у разі здійснення реконструкції).

⚠️ Зміна форми будівельного паспорта у зв'язку з новим порядком присвоєння адрес об’єктам будівництва та об’єктам нерухомого майна, який набрав чинності 01.07.2019 року.

⭕️ Спрощення чи ускладнення?

Чи дійсно потрібні запропоновані Мінрегіоном зміни та чи не призведуть вони до хаотичної забудови в майбутньому, і яка роль буде відведена органам містобудування та архітектури під час видачі будпаспортів за зміненим порядком?

Я вирішив викласти своє бачення ситуації та спрогнозувати до чого можуть призвести такі зміни. А також спробувати дати відповідь на питання: чи стануть ці зміни спрощенням процедури отримання будівельного паспорту, чи вони навпаки ускладнять вказану процедуру для замовників.

З одного боку, ці зміни – це спрощення процесу оформлення будівельного паспорту (як для замовників, так і для органів містобудування та архітектури), а з іншого – вони ускладнюють оформлення будпаспортів та можуть призвести до хаотичної забудови.

Фактично, маємо дві протилежні позиції та погляди на запропоновані в 2020 році зміни:

🎯 позиція замовника (забудовника), який бажає мінімізації витрат свого часу та зусиль, а також мінімізації втручання державних органів в процес оформлення документів та будівництва.

🎯 позиція органів містобудування та архітектури, представники яких небезпідставно вважають, що запропоновані зміни можуть призвести до повного хаосу в забудові.

Незважаючи на те, що я частіше виступаю на стороні саме замовників будівництва, в цій ситуації я розділяю побоювання представників органів містобудування (хоч і не вважаю, що єдиною причиною хаотичною забудови стануть саме запропоновані зміни).

Як правник, я можу сказати, що чинна редакція Порядку, а також існуюче містобудівне законодавство, вже зараз «дозволяє» приватному забудовнику будувати практично будь-що та будь-як!

⭕️ Про відповідальність

Фактично, на сьогодні подання замовником ескізних намірів забудови не зобов’язує останнього дотримуватися їх! Та і не зрозуміло як замовник (та будівельники) можуть дотримуватися ескізних планів та фасадів об’єкту.

Відповідно, законодавство не передбачає відповідальності за недотримання/порушення замовником ескізних намірів забудови, на відміну від порушення «затверджених проектних рішень».

В проєкті змін до Порядку автори зробили спробу ввести відповідальність замовника за недостовірність даних, помилки/похибки, допущені у підготовці графічних матеріалів, та порушення вимог законодавства, що виникли внаслідок даних, помилок /похибок, або відсутності графічних матеріалів.

📌 Незважаючи на те, що змін до КУпАП поки не передбачається, саме зазначення в Порядку того, що відповідальність покладається на замовника, фактично знімає її з органу містобудування та архітектури.

⭕️ Ескізні наміри забудови vs схема забудови

Скасування необхідності подання замовником ескізних намірів забудови, і зобов’язання подавати схему забудови земельної ділянки, насправді навіть трохи (а можливо і досить суттєво) ускладнить задачу замовникам!

Після набрання чинності змінами, замовник зобов’язаний буде подати до органу містобудування та архітектури схему забудови, на які він має нанести:

  1. місце розташування запланованих об'єктів
    будівництва;
  2. червоні лінії;
  3. лінії регулювання забудови;
  4. під'їзди до будівель і споруд;
  5. місця підключення до інженерних мереж. 

📌 При цьому, керівник органу містобудування та архітектури має лише підписати подану замовником схему! А, як вже зазначалося вище, всю відповідальність за правильність виконання схеми буде покладено на замовника!

На мою думку, замовнику будівництва буде вкрай складно самостійно правильно нанести червоні лінії та лінії регулювання забудови на схему. Можливо з лініями регулювання забудови замовники зможуть розібратися, проаналізувавши ДБН та інші норми, а от з червоними лініями буде значно складніше справитися «пересічному громадянину».

Червоні лінії визначається містобудівною документацією, яка віднесена до відритих даних, а отже замовник при бажанні все ж зможе зібрати необхідну йому інформацію та нанести червоні лінії на схему забудови (тут ще потрібно зауважити, що схема має бути виконана в масштабі 1:500).

📌 Окрім описаних вище складностей у підготовці схеми забудови земельної ділянки, є один, на мою думку, дуже «небезпечний» момент — відсутність вимог до зазначення на схемі відстаней до меж ділянки та до будівель і споруд на сусідніх земельних ділянках!

Фактично, замовники зможуть розміщувати будівлі та споруди на своїй ділянці без урахування протипожежних розривів до об’єктів на сусідніх ділянках, і в органу містобудування та архітектури не буде можливості перевірити точність та правильність схеми, а також переконатися, що замовником не порушуються вимоги ДБН.

Так само, замовники не зобов’язані будуть наносити підземні та наземні мережі, а отже неможливо буде встановити наявність чи відсутність охоронних зон таких мереж (окрім випадків, коли відповідна інформація є в органу містобудування та архітектури).

⚠️ Як на мене, то саме ця зміна і може призвести до хаотичної забудови з грубим порушенням норм!

⭕️ Щодо фасадів будівель

Як не дивно, але скасування необхідності подавати фасади майбутніх будівель ні на що насправді не вплине, оскільки на сьогодні відсутні будь-які норми та вимоги щодо дотримання замовниками приватних будинків певних параметрів оформлення (оздоблення) фасадів, дотримання визначеного архітектурного стилю тощо.

Таким чином, фасад вулиці і зараз може бути забудований об’єктами, які спотворюють загальний вигляд вулиці (що, в принципі, ми і зараз можемо бачити...). Таким чином, допоки не буде затверджено переліку вимог до фасадів будівель та споруд, необхідність подавати графічні матеріали таких фасадів до органів містобудування та архітектури дійсно відсутня.

⭕️ Містобудівні кадастри та електронний будпаспорт

Насправді, проблемні ситуації, які можуть виникнути під час видачі будпаспортів в майбутньому (та, власне, як і зараз) пов’язані з тим, що відсутні повноцінні містобудівні кадастри!

За наявності актуальних кадастрів, замовники могли б отримувати витяги з них з усією необхідною для підготовки схеми забудови інформацією, а органи містобудування та архітектури могли б ефективно перевіряти подані схеми на відповідність містобудівній документації. Також це дало б змогу перевіряти дотримання замовником відстаней до сусідніх будівель та споруд, охоронних та санітарних зон тощо.

Окрім того, це б дозволило перевести процедуру оформлення будівельних паспортів у повністю електронну форму — з використанням Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва!

І, таким чином, вся процедура оформлення будівництва житлових, садових та дачних будинків, господарських будівель та споруд та прийняття таких об’єктів в експлуатацію могла б здійснюватися в електронній формі – від оформлення будпаспорту до реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації!

Будемо сподіватися, що з часом це стане реальністю, а поки можна користуватися Е-кабінетом забудовника, який вже значно спростив оформлення документів!

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020