Порядок переведення садових будинків в житлові не містить жодних вимог до цільового призначення землі

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у Постанові від 30.03.2020 року по справі №363/541/16-а щодо правомірності рішення про відмову у переведенні садового будинку у жилий у зв'язку з відсутністю прав на зміну цільового призначення земельної ділянки, прийшов до наступних висновків:

🎯 Переведення дачних і садових будинків в жилі є процедурою, яка передбачає надання садовому будинку статусу житлового за умов відповідності даної споруди будівельним стандартам, що висуваються до житлових домоволодінь. При цьому, будь-яких вимог до земельних ділянок, на яких розташовані дані будинки, Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки, не містить; також не містить будь-яких умов і Житловий кодекс України.

🎯 Порядком переведення дачних і садових будинків передбачено вичерпний перелік підстав для відмови в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок. При цьому жодна з таких підстав не пов'язана із цільовим призначенням земельної ділянки, на якій розташований відповідний будинок.

Прийняття рішення про відмову в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок допускається за наявності хоча б однієї з таких підстав: неподання документів, зазначених у пункті 3 Порядку; виявлення в поданих документах недостовірних відомостей; встановлення невідповідності дачного чи садового будинку вимогам державних будівельних норм, що зазначені у розділі I результатів технічного огляду звіту про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку (додаток 2 до Порядку).

🔎 Садовий будинок: об'єкт житлової нерухомості чи ні?



📍 Варто додатково зазначити, що після переведення садового будинку в житловий, виникає колізія: цільове призначення земельної ділянки не відповідає типу розміщеного на ній об'єкту. І це може стати підставою для відмови у посвідченні нотаріусами угод по відчуженню будинку та ділянки (фактично, особа обмежена у можливості вільно розпоряджатися своїм майно). Нажаль, далеко не завжди зміна цільового призначення земельної ділянки (з садової на присадибну) буде можливою.

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Мораторій на видачу дозволів ДАБІ на будівництво з 31.03.2020?

18.03.2020 року набрала чинності Постанова КМУ Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України №218 від 13.03.2020 року.

Згідно з Постановою КМУ №218 ліквідовано Державну архітектурно-будівельну інспекцію (ДАБІ) та утворено центральний орган виконавчої влади – Державну сервісну службу містобудування України (Держсервісбуд).

При цьому, Державна архітектурно-будівельна інспекція (ДАБІ) продовжує здійснювати повноваження та функції до завершення здійснення заходів з утворення Державної сервісної служби містобудування (ДССМУ)!



❗️ Також вказаною Постановою було скасовано порядки ліцензування у сфері архітектури та будівництва — зміни з 18.03.2020; а Постановою КМУ №219 унеможливлено перевірки ДАБІ з 18.03.2020 року!

Станом на 02.04.2020 року Держсервісбуд (ДССМУ) та, відповідно, його територіальні органи не створено (за наявною та доступною (відкритою) інформацією), і, згідно положень ПКМУ №218, ДАБІ продовжує виконувати свої функції, зокрема і щодо видачі дозволів на виконання будівельних робіт.

Чи є на практиці проблеми з видачею дозволів та чи не виникнуть вони ближчим часом?

Дані Реєстру дозільних документів ДАБІ нам говорять, що є дозволи на будівництво видані 01.04.2020 року. Отже можна зробити висновок, що проблем немає, проте давайте проаналізуємо всі зміни, які мали місце. І почнемо зі змін внесених ПКМУ №218.

🆕 Вказаною вище Постановою внесено, зокрема, ряд змін в Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт (ПКМУ №466 від 13.04.2011 року):

  • Введено чек-листи для подання документів та їх розгляду органами ДАБК;
  • Змінено форми заяв на отримання дозволів на початок виконання підготовчих та будівельних робіт;
  • Внесено зміни до переліку документів, які додаються до заяви на видачу дозволів;
  • Вдвічі скорочено строк прийняття органом ДАБК рішення про надання дозволу або відмову у його видачі;
  • Змінено перелік підстав для відмови у видачі дозволу;
  • Передбачено процедуру адміністративного оскарження рішення про видачу дозволів на виконання будівельних робіт до Мінрегіону.

Частина із внесених змін, нажаль, може викликати певні проблеми з розглядом документів на видачу дозволів.

Так, п. 27 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт передбачає, що дозвіл видається на безоплатній основі відповідним органом ДАБК. А наступним пунктом встановлено, що замовник (його уповноважена особа) подає до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг чи через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або заповнює та надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг заяву про отримання дозволу.

📌 Тут потрібно зробити ремарку, що Електронний кабінет на сьогодні не передбачає можливості подання заяви на отримання дозволів на будівництво (і взагалі наразі Е-кабінет забудовника не функціонує) Отже, єдиним варіантом для подання заяви є звернення до ЦНАП (особисто або шляхом надіслання заяви та докумнетів поштою).



Згідно ч. 2 п. 28-1 Порядку, ЦНАП протягом одного робочого дня забезпечує передачу заяви та доданих до неї документів згідно з описом вкладення до відповідного територіального органу Держсервісбуду.

Оскільки Держсервісбуд не створено, то керуючись положеннями Постанови КМУ №218, згідно з якими ДАБІ продовжує здійснювати повноваження та функції до завершення здійснення заходів з утворення Держсервісбуду, ЦНАП, відповідно, має передавати документи саме в територіальні органи ДАБІ України.

⭕️ Разом із цим, варто згадати, що ДАБІ України видало Наказ №691, згідно з яким територіальні органи — структурні підрозділи ДАБІ з 23.03.2020 року припинили виконання дозвільних функцій щодо б’єктів СС2!

Таким чином, ЦНАП, фактично, може (та повинен) передати документи органам, які з 23.03.2020 року вже не мають права приймати будь-які рішення щодо видачі дозволів на будівництво об'єктів СС2. Усі процедури щодо діяльності ЦНАП зафіксовано у інформаційних і технологічних картках адміністративних послуг (зокрема, мова йде про Наказ ДАБІ України від 12.06.2017 року №945. Змін до вказаного Наказу з 15.03.2019 року не вносилося).

А якщо територіальним органом ДАБІ документи було отримано до 17.03.2020 року, то, формально, дозвіл на СС2 міг бути виданий тільки до 23.03.2020 року!

Разом із цим, варто зазначити, що в другій половині березня багато органів ДАБК було позбавлено доступу до Реєстру ДАБІ, а тому змогли прийняти рішення про видачу дозволів із затримкою. Хоча, на мою думку, це суперечить Наказу ДАБІ №691.

🔎 В цьому матеріалі, я вирішив поки не піднімати питання регулювання роботи ЦНАПів та їх взаємодії з органами ДАБК та Держсервісбудом, а саме змін, які мали б бути внесені до Наказу ДАБІ України від 12.06.2017 року №945 Про затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг щодо виконання підготовчих та будівельних робіт та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.

❗️Проте, вище ми розглядали зміни, внесені Постановою КМУ, яка є підзаконним нормативно-правовим актом, а на рівні закону питання видачі дозволів на будівництво врегульовано статтею 37 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», змін до якої не внесено!

Так, в статті 37 Закону зазначено відмінний строк видачі дозволу; визначений статтею перелік документів відрізняється від переліку визначеного Постановою КМУ №218; містяться інші процедури подання і розгляду документів, та інші підстави для відмови у видачі дозволів тощо.

Зважаючи на те, що Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» має вищу юридичну силу (порівняно з постановами Кабінету Міністрів України), керуватися необхідно саме положеннями Закону! А отже, практично всі зміни, які внесено Постановою КМУ №218, не можуть на сьогодні застосовуватися.

На сьогодні, положення Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт (ПКМУ №466) суперечать положенням ст. 37 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності».

Фактично, можна сказати, що жодних змін в порядку видачі дозволів на будівництво не відбулося, окрім змін, внесених Наказом ДАБІ України №691.

❗️ Окрім того, відповідно до положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 року №530, з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом.

Як ми бачимо на сайті Прозора ДАБІ, розгляд усіх заяв, прийнятих ДАБІ України починаючи з 17 березня 2020 року, зупинено!



Зважаючи на те, що за Законом строк розгляду поданих заяв на видачу дозволів становить 10 робочих днів, а розглядаються лише заяви, які прийнято до 16 березня 2020 року включно, то останній дозвіл міг бути виданий не пізніше 30.03.2020 року!

Резюме: мораторій?

🎯 Відповідно до положень Закону №530 від 17.03.2020 року ДАБІ України могло видавати дозволи на будівництво до 30.03.2020 року.

🎯 Територіальні органи — структурні підрозділи ДАБІ України могли видавати дозволи на об'єкти СС2 виключно до 23.03.2020 року.

Фактично, видача ДАБІ України дозволів після 30 березня 2020 року та територіальними органами після 23 березня 2020 року є або порушенням вимог чинного законодавства України, або порушенням строків розгляду документів та прийняття відповідних рішень.

На мою думку, дозвіл (рішення про його видачу), який було видано ДАБІ України після 30.03.2020 року, а територіальними органами після 23.03.2020 року, може бути скасовано в судовому порядку (а після того, як буде розроблено відповідний порядок, рішення про видачу дозволів на виконання будівельних робіт зможе бути розглянуто (оскаржено) в адміністративному порядку Мінрегіоном).

Таким чином, можна резюмувати, що з 31.03.2020 року діє «мораторій» на видачу дозволів на будівництво! Хоча, як ми бачимо, дозволи досі видаються.

🏠 Містобудування в Україні

📊 URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Змінено перелік документів для отримання містобудівних умов та обмежень (МУО)

З 01.03.2020 року набрали чинності зміни до ст. 29 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», внесені Законом №199-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» (199-IX від 17.10.2019 року).

🎯 Так, з 01.03.2020 року містобудівні умови та обмеження (МУО) надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

  1. копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію — у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
  2. копія документа, що посвідчує право власності на об’єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці — у разі, якщо право власності на об’єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
  3. викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.


style="display:block"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
data-ad-slot="5406117927">

🎯 Отже, з 01 березня 2020 року не потрібно подавати витяг із Державного земельного кадастру, а також копії правовстановлюючих документів на земельну ділянку та майно, якщо вони зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Також внесено зміни до ч. 2 ст. 29 «Про регулювання містобудівної діяльності»:

Фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об’єкта будівництва.

Відсутність детального плану території, за наявності чинного генплану, не є підставою для відмови у видачі МУО

🏠 Містобудування в Україні

📊 URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Розширено перелік робіт, які можна виконувати без дозволу ДАБІ

05 лютого 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову «Про реалізацію експериментального проєкту щодо проведення капітального ремонту автомобільних доріг загального користування»,
яка набрала чинності 11.03.2020 року.

Вказаною Постановою запроваджено експеримент, згідно з яким:



🎯 Незалежно від класу наслідків (відповідальності) об’єкта будівництва роботи з капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, щодо яких до набрання чинності цим Порядком не затверджено проектну документацію, не потребують документів, що дають право на їх виконання, та здійснюються за умови укладення до початку їх виконання договорів страхування будівельних робіт на період їх виконання та гарантійного строку якості робіт, а також залучення інженера-консультанта.

🎯 Разом із тим, приймання в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів здійснюється відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом
об’єктів
!

Об'єкти, які можна будувати без оформлення дозвільних документів ДАБІ

Зазначеною Постановою внесено відповідні зміни до Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.

 🏠 Містобудування в Україні

 📊 URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Скасовано порядки ліцензування у сфері архітектури та будівництва — зміни з 18.03.2020

18 березня 2020 року набрали чинності дві Постанови КМУ від 13.03.2020 року №218 «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» та №219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду».

Згідно з Постановою КМУ №218 ліквідовано Державну архітектурно-будівельну інспекцію (ДАБІ) та утворено центральний орган виконавчої влади – Державну сервісну службу містобудування України (Держсервісбуд).



Постановою КМУ №219 від 13 березня 2020 року утворено два центральних органи виконавчої влади: Державну інспекцію містобудування України (ДІМУ) та Державне агентство з технічного регулювання у містобудуванні України.

⛔️ Разом із тим, Постановою Кабміну №219 унеможливлено здійснення планових та позапланових перевірок органами держархбудконтролю, оскільки з 18.03.2020 року зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» до початку виконання функцій і повноважень Державної інспекції містобудування (ДІМУ).

❌ Також вказаною Постановою КМУ скасовано порядки ліцензування в сфері архітектури та будівництва, а саме визнано такими, що втратили чинність:

  1. Постанова КМУ від 5 грудня 2007 року №1396 «Про ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури».
  2. Постанова КМУ від 22 жовтня 2008 р. № 941 «Про внесення змін до Порядку ліцензування певних видів господарської діяльності у будівництві».
  3. Постанова КМУ від 30 березня 2016 р. № 256 «Деякі питання ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками)».
  4. та ще низку Постанов Кабінету Міністрів України, які регулювали питання ліцензування у сфері архітектури та будівництва.

Також з переліку органів ліцензування, затвердженому постановою КМУ від 5 серпня 2015 року №609, виключено Держархбудінпекцію (у графі «Найменування органу ліцензування» пункт 9 виключено).



📌 Окрім того, Постановою КМУ №219 внесено зміни у Положення про Міністерство розвитку громад та територій України (затверджене ПКМУ від 30 квітня 2014 року №197), згідно з яким тепер Мінрегіон приймає рішення про зупинення, відновлення дії та анулювання ліцензій.

⭕️ Таким чином, з 18.03.2020 року видача нових ліцензій у сфері архітектури та будівництва стала неможливою. Питання про зупинення, відновлення дії та анулювання ліцензій віднесено до повноважень Мінрегіону!

🔎 Щодо строковості ліцензій у будівництві: 14.04.2017 ркоу набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №238 «Про внесення змін до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури», якою усунуто розбіжність між Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та Порядком ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396. Отже всі чинні ліцензії стають тепер безстроковими.

Зважаючи на задекларований перехід від ліцензування компаній до сертифікації відповідального виконавця робіт (виконроба), ліквідація ліцензування є догічною. Саме тому очікувати відновлення процедкри видачі ліцензій не варто — чекаємо на реформування та зміни сфери сертифікації.

Протягом перехідного періоду ліцензії та сертифікати діятимуть одночасно!

 🏠 Містобудування в Україні

 📊 URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020