Які ризики придбання ділянки з неоформленим будинком?

Підібрали гарний варіант ділянки з приватним будинком, але будинок неоформлений, і продавець пропонує вам укласти договір лише на земельну ділянку та каже, що так буде простіше та дешевше, і що ви потім самі швидко оформите будинок.

Подібна практика існує вже багато років, та от чи дійсно так вигідніше та простіше для покупця?

Фактично, ви купуєте земельну ділянку з розміщеним на ній самобудом (об’єктом самочинного будівництва); при цьому сплачуєте одразу і за ділянку, і за неузаконений будинок.

При цьому, практично завжди продавці кажуть, що після придбання землі ви легко і швидко все узаконите, і часто кажуть, що так буде вигідніше (дешевше) та простіше.

Але от чи дійсно все буде просто, швидко та вигідно? Для продавця – так, а от для покупця навряд!

Чи дійсно покупцям вигідно купувати неоформлений будинок, чи не суперечить така практика чинному законодавству, які ризики та проблеми чекають на покупця, та про те як їх мінімізувати – про все це ви дізнаєтеся у моєму відео!

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Розміри охоронних зон магістральних трубопроводів дозволять змінювати у всіх випадках (проект закону)

Депутати пропонують внести зміни до Закону України “Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів” і передбачити можливість змінювати (а точніше зменшувати) розміри охоронних зон магістральних трубопроводів не тільки “в умовах існуючої на момент набрання чинності цим Законом забудови” (а це мова про 25.03.2011 року), а взагалі у всіх випадках.

На сьогодні розміри таких охоронних зон становлять:

  • від 75 до 350 м для магістральних газопроводів;
  • від 75 до 200 м для магістральних нафтопроводів.

Які зміни очікуються?

Нещодавно я писав матеріал Про захист прав та інтересів власників об’єктів нерухомого майна, зруйнованого внаслідок бойових дій (спрощене оформлення земельних ділянок) та про відповідний законопроект №13174 від 15.04.2025 року.

Саме в цьому документі є кілька положень, якими пропонується внести зміни до ЗУ “Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів“, Земельного кодексу України, ЗУ “Про землеустрій” щодо можливості зменшення охоронних зон магістральних трубопроводів.

Так, пропонується у ч. 1 ст. 13 ЗУ “Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів” слова “В умовах існуючої на момент набрання чинності цим Законом забудови розміри” замінити словом “Розміри”, таким чином нова редакція буде звучати наступним чином:

Розміри охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів, а також розміри внутрішніх зон безпеки таких охоронних зон можуть зменшуватися з урахуванням фактичного стану безпеки та зміни категорійності відповідної дільниці магістрального трубопроводу.

Зменшення розмірів охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів, а також розмірів внутрішніх зон безпеки охоронних зон здійснюється центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці за погодженням з підприємством магістрального трубопровідного транспорту за клопотанням власника будівлі або споруди, земельної ділянки, розташованих у межах відповідної охоронної зони, та на підставі експертного висновку, наданого спеціалізованою експертною організацією щодо стану безпеки та зміни категорійності відповідної дільниці магістрального трубопроводу. Клопотання про зменшення зазначених зон може бути подано також підприємством магістральних трубопроводів.

Таким чином, після внесення відповідних змін з’явиться можливість зменшувати охоронні зони магістральних газопроводів та нафтопроводів в будь-яких випадках, незалежно від того, чи існувала станом на 25 березня 2011 рік будь-яка забудова (насамперед житлова) в межах таких охоронних зон.

Яка мета?

На мою думку, метою вказаного законопроекту є бажання (чи можливо потреба) у “вивільненні” додаткових територій для забудови (зокрема і житлової). Наприклад, в кількох кілометрах від південної межі Києва, дуже великі площі земельних ділянок потрапляють в охоронну зону магістрального газопроводу.

Нажаль в Пояснювальні записці про мету вказаних змін нічого не сказано (власне там про охоронні зони трубопроводів взагалі не йде мови).

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Встановлення сонячних панелей на дахах та фасадах: дозвіл не потрібен!

На сьогодні в Україні існує неузгодженість нормативно-правових актів, які регулюють питання оформлення дозвільних документів на встановлення дахових та фасадних сонячних електростанцій, саме тому Мінрозвитку підготувало проект постанови КМУ «Про внесення змін до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» розроблено з метою спрощення дозвільних процедур, пов’язаних із розміщенням об’єктів сонячних електричний станцій.

Чи потрібен дозвіл на встановлення дахових та фасадних СЕС?

Станом на сьогодні, відповідно до положень частини 19 статті 96 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» встановлення дахових сонячних електростанцій може здійснюватися без отримання дозвільної документації у сфері будівництва.

З одного боку, вказана норма дозволяє монтувати дахові СЕС без дозволів, а з іншого містить слова “може здійснюватися”, що і викликає проблеми на практиці.

❗️Окрім того, мова йде виключно про дахові СЕС, а щодо сонячних електростанцій на фасадах згадок немає взагалі.

Передача в позичку даху будівлі сільськогосподарського призначення для встановлення сонячних панелей, не позбавляє власника майна пільги по сплаті податку на нерухоме майно

Обґрунтовуючи відсутність необхідності отримувати дозвільні документи, окрім посилання на ЗУ «Про альтернативні джерела енергії», замовники посилаються на Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання (ПКМУ №406), який містить норму про реконструкцію силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд (раніше там було ще і технічне переоснащення).

Як бачимо, і в Постанові КМУ №406 чіткої вказівки про те, що будівельні роботи по влаштуванню дахових та фасадних СЕС можна виконувати без дозволів, немає.

Таким чином, на сьогодні сказати, що для дахових СЕС не потрібен дозвіл, ми не можемо, оскільки це питання чітко не врегулювано. А якщо говорити про встановлення сонячних панелей на фасади будівель та споруд, то тут ситуація ще біль невизначена.

Що можна будувати без дозвільних документів? (відеоматеріал тут)

Той факт, що Мінрозвитку підготувало вказаний вище проект Постанови КМУ, також свідчить про те, що виникає багато спірних та проблемних моментів, пов’язаних з дозвільними документами на дахові та фасадні СЕС, і їх потрібно вирішувати.

Що пропонує Мінрозвитку?

З метою врегулювати дане питання Мінрозвитку, на мою думку, обрало правильний та оптимальний шлях, а саме: внесення зміни до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.

Запропоновані зміни дозволять спростити дозвільні процедури з будівництва таких об’єктів, і усунути спірні та проблемні моменти пов’язані з документами.

⭕️ Проектом пропонується внести зміни до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, у частині поширення дії цього Переліку на роботи, пов’язані зі встановленням сонячних електростанцій на дахах та фасадах будівель або заміною обладнання на таких електростанціях.

Щодо дотримання відстаней до меж, протипожежних розривів та інших норм у випадку реконструкції існуючого будинку (2025)

⭕️ Разом з цим, передбачається, що зазначені роботи виконуються за результатами проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва та за наявності звіту про результат обстеження, який складається відповідальним виконавцем окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, який пройшов професійну атестацію та має кваліфікаційний сертифікат на право виконання робіт з обстеження у будівництві об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначені кваліфікаційними вимогами, який має містити рекомендації щодо можливості виконання зазначених робіт.

Проведення обстеження та отримання звіту про результат обстеження для виконання зазначених робіт на дахах та фасадах індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд або заміною обладнання на таких електростанціях здійснюється за бажанням власника таких будинків, будівель і споруд.

⭕️ Отже, для садибних, садових та дачних будинків для встановлення сонячних панелей на дахах та фасадах не потрібно ні звіту про обстеження, ні дозвільних документів!

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025