Класифікатори будівель та споруд: чому використовується документ, який втратив чинність?

01.01.2024 року набрав чинності Наказ Мінекономіки України №3573 від 16.05.2023 року, яким затверджено національний класифікатор НК 018:2023 “Класифікатор будівель і споруд” та, відповідно, скасовано національний класифікатор ДК 018-2000 “Державний класифікатор будівель та споруд” .

Таким чином, з 2024 року всюди мав застосовуватися вже новий класифікатор НК 018:2023, проте цього не відбулося, і досі застосовується нечинний на сьогодні документ.

Давайте спробуємо розібратися чому так відбувається і до яких проблем це вже призвело та до яких може призвести у майбутньому.

ДК 018:2000 vs НК 018:2023

Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000 було розроблено відповідно до постанови КМУ від 27.06.1998 року №971 “Про Програму реформування державної статистики на період до 2002 року», яка визначає завдання із завершення переходу державної статистики України на міжнародну систему обліку та статистики.

Як вже зазначено вище, 01.01.2024 року набрав чинності наказ Міністерства економіки України від 16.05.2023 №3573, яким затверджено національний класифікатор НК 018:2023 “Класифікатор будівель і споруд”, і який є складовою частиною національної системи класифікації.

У НК 018:2023 здійснено адаптацію категорій до норм чинного законодавства у сфері містобудування.

Метою розроблення НК 018:2023 є гармонізація національної статистичної системи з європейськими нормами та стандартами відповідно до вимог статті 355 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони та забезпечення ефективного обміну даними.

Підписано закон про використання земельних ділянок для розбудови цифрової інфраструктури

НК 018:2023 призначений для застосування органами державної влади та місцевого самоврядування, а також та іншими користувачами для вирішення таких завдань:

  • проведення робіт із перепису, оцінки та переоцінки вартості і стану будівель та споруд;
  • проведення соціологічних досліджень із питань будівництва, благоустрою;
  • забезпечення житлом і різними послугами населення України;
  • розроблення аналітичних показників і прогнозування інвестицій в економіку України;
  • розроблення державної офіційної статистичної інформації, зокрема щодо результатів будівельної діяльності, змін цін у будівництві тощо;
  • зіставлення національних статистичних даних із даними Статистичної комісії Європейського Союзу (Євростату) та ООН, статистичних служб окремих країн.

Виходячи з вищезазначеного, на теперішній час Державний класифікатор ДК 018-2000 втратив чинність, а діючим є НК 018:2023.

Додатково раджу ознайомитися з Перехідною таблицею Державного класифікатору будівель і споруд ДК 018-2000 до Національного класифікатору будівель і споруд НК 018-2023.

Класифікатор об’єктів містобудування

9 серпня 2024 року було прийнято постанову КМУ №909 “Деякі питання реалізації експериментального проекту щодо запровадження Містобудівного кадастру на державному рівні”, якою було заплановано створення Класифікатору об’єктів містобудування (назву якого в 2025 році вирішили змінити на Класифікатор об’єктів містобудування, будівництва та благоустрою).

Згідно Постанови КМУ №1557 від 31.12.2204 року, Класифікатор мало бути затверджено до 11 квітня 2025 року, проте на сайті ВРУ знайти затверджений документ не вдалося.

Але є текст Класифікатора з сайту Мінрегіону, датований 05.01.2024 року.

Станом на 13.08.2025 року затвердженого та офіціно опублікованого Класифікатора об’єктів містобудування знайти не вдалося.

Як бачимо, є три класифікатори, один з яких втратив чинність ще в 2024 році, інший є чинним на сьогодні, а третій – не затверджений та не опублікований.

Але всі три класифікатори “використовуються”… Ось приклад:

Дозвільні документи у сфері містобудування та класифікатори

Для реєстрації дозвільних документів, що дають право на виконання будівельних робіт (СС1, СС2 та СС2), замовник подає повідомлення або заяву щодо видачі дозволу. При цьому в бланках повідомлень, форма яких затверджена Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт (постанова КМУ від 13.04.2011 №466), код об’єкта будівництва зазначається згідно з недіючим з 01.01.2024 року Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000.

Окрім того, в Таблиці співвідношення класифікаторів цільового призначення, переліків функціонального зонування територій та класифікатора будівель і споруд (додаток 3 до Порядку ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 року №681), коди об’єктів будівництва також зазначено згідно з недіючим Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000.

З 2024 року виникла ситуація, коли форма документу вимагає від замовника внесення коду з недіючого класифікатора, і коли для визначення відповідності коду об’єкта будівництва та цільового призначення земельної ділянки усі (в т.ч. і органи держархбудконтролю) мають керуватися нормативники актами, які посилаються на нечинний на сьогоді ДК 018-2000.

Фактично, кожен дозвільний документ, який сформовано після 01.01.2024 року, містить “неіснуючий” код об’єкта…

Насправді, Єдина державна електронна система у сфері будівництва містить всі коди: і згідно ДК 018:2000, і згідно НК 018:2023 і навіть згідно Класифікатора об’єктів містобудування. Це як раз зроблено з метою запобігти плутанині та незаконним відмовам. Проте без комплексного вирішення проблеми з класифікаторами не обійтися!

Наразі ми не чуємо про якусь велику кількість відмов у видачі дозвільних документів чи про велику кількість оскаржень рішень органів ДАБК, які посилаються на недіючі документи, але з кожним днем кількість потенціно-проблемних документів тільки зростає.

Можна сказати, що зараз діє певний “мовчазний компроміс” між замовниками, органами архітектури та містобудування, органами держархбудконтролю та центральними органами влади, і ні в кого поки не виникає особливих проблем з використанням недіючого класифікатора, але чи довго він протримається?…

Які об’єкти можна будувати без дозвільних документів?

Що робити і хто винен?

Перш за все, на мою думку, потрібно або конкретизувати сферу застосування національного класифікатора НК 018:2023 “Класифікатор будівель і споруд”, визначивши, наприклад, що він використовується у сфері містобудування для класифікації об’єктів будівництва, або затвердити та опублікувати Класифікатор об’єктів містобудування, будівництва та благоустрою. Або “повернути” національний класифікатор ДК 018-2000 “Державний класифікатор будівель та споруд”.

Після чого привести у відповідність усі нормативно-правових акти, зокрема при потребі, змінити форми дозвільних документів та відповідних заяв, передбачених Постановами КМУ №466 та №461, а також Наказом Мінрегіону №158 (будівельна амністія), щоб уникнути плутанини та запобігти у майбутньому можливим відмовам у реєстрації та видачі документів у сфері містобудування.

А питання “хто винен?” швидше риторичне, та ви можете поділитися своїми варіантами відповіді на нього у групі Містобудування в Україні.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM, YouTube-канал

Ⓒ 2025

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *