
Нещодавно з’явилася новина, що під час обговорення у профільному комітеті ВРУ проекту Закону Про основні засади житлової політики, який серед іншого містить норму щодо скасування процедури приватизації житла, було озвучено можливість створення житлової інспекції.
Функція такої інспекції – контроль за реалізацією нового житлового законодавства (мова власне про названий вище Закон та ще два заплановані законопроекти).
⭕ Голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку і містобудування повідомила, що 26 вересня 2025 року темою засідання Комітету стало обговорення правок до Глав 7 і 8 законопроєкту Про основні засади житлової політики (реєстраційний №12377), які стосуються гарантій забезпечення житлом, а також механізмів контролю та відповідальності в сфері житлової політики.
🎯 Приватизацію житла буде скасовано (2025)
В рамках цього обговорення було розглянуто пропозиції щодо створення житлової інспекції: від моделі «карального органу» до концепції житлового омбудсмена.
Основною метою створення такої інспекції було визначено контроль у житловий сфері, який має бути збалансованим і не дублювати вже наявні функції.
Звісно наразі незрозуміло який конкретно орган буде створено (чекаємо нову редакцію законопроекту) і, відповідно, незрозуміло, які завдання будуть на нього покладені.
Нижче я проаналізую як було раніше; розповім які органи на сьогодні виконують «контролюючі» функції у житловій сфері, а також озвучу свою думку щодо переваг та недоліків можливого створення житлової інспекції.
Державна житлово-комунальна інспекція (Держжитлокомунінспекція)
З 2008 року і до січня 2012 року існувала та функціонувала Держжитлокомунінспекція, яка була у системі Мінжитлокомунгоспу (на сьогодні це фактично Мінрозвитку). Її діяльність регулювалася постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 року №798.
Держжитлокомунінспекція здійснювала, зокрема:
державний контроль за дотриманням:
- виконавцями/виробниками житлово-комунальних послуг, у тому числі суб’єктами природних монополій … стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері житлово-комунального господарства;
- власниками/співвласниками житлових будинків, квартир, приміщень стандартів, нормативів, норм, порядків і правил щодо ведення їх обліку, обстеження і паспортизації;
- суб’єктами у сфері житлово-комунального господарства законодавства, стандартів, нормативів, норм, порядків і правил стосовно утримання, обслуговування, експлуатації систем водо-, теплопостачання, водовідведення, газопостачання та іншого інженерного обладнання багатоквартирних житлових будинків, утримання, обслуговування і використання житлового фонду, кількості та якості житлово-комунальних послуг, формування цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, а також у сфері благоустрою населених пунктів та галузі поховання;
державний нагляд за виконанням:
- робіт з утримання, обслуговування та використання житлового фонду відповідно до стандартів, нормативів, норм, порядків і правил;
- інвестиційних і регіональних програм розвитку житлово-комунального господарства.
Також Держжитлокомунінспекція мала право:
- безперешкодного доступу в установленому порядку до об’єктів сфери житлово-комунального господарства незалежно від форми власності;
- вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю (нагляду);
- складати в установлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, приймати рішення про накладення штрафів та застосовування інших санкцій до суб’єктів господарювання у сфері централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення;
- видавати в установлених законом випадках суб’єктам господарювання у сфері централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення приписи щодо усунення виявлених порушень.
В 2009 році була спроба розширити повноваження та функції Держжитлокомунінспекції.
Але вже у 2010 році вийшов Указ Президента України №1085/2010 від 9 грудня 2010 року «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», а потім Постанова Кабінету Міністрів України №346 від 13 квітня 2011 року «Про ліквідацію урядових органів, діяльність яких втратила актуальність», і на завершення – Постанова КМУ від 11 січня 2012 року №3.
Офіційне формулювання ліквідації Держжитлокомунінспекції: «у зв’язку з оптимізацією системи центральних органів виконавчої влади та усуненням дублювання функцій у сфері житлово-комунального господарства.»
Вважалося, що частина контрольних функцій дублюється між різними органами: Мінрегіонбудом, місцевими держадміністраціями, санітарними службами, органами з охорони праці тощо.
Окрім того, у рамках адміністративної реформи 2010-2011 рр. ліквідовувалися або об’єднувалися десятки інспекцій, агентств і служб.
Хто «замінив» Держжитлокомунінспекцію та виконує на сьогодні її функції?
Функція (2008–2012) | Орган у 2025 році |
Контроль у сфері житлово-комунальних послуг | Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України; органи місцевого самоврядування (виконавчі органи громад) |
Контроль тарифів | Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП); органи місцевого самоврядування |
Технічний та експлуатаційний контроль житлового фонду | Органи місцевого самоврядування, балансоутримувачі (ОСББ, керуючі компанії), ДІАМ (щодо об’єктів будівництва) |
Контроль за благоустроєм населених пунктів | Органи місцевого самоврядування (інспекції з благоустрою), Мінрозвитку (політика у сфері благоустрою) |
Нагляд за виконанням повноважень місцевої влади у сфері ЖКГ | Мінрозвитку, Рахункова палата України, Держаудитслужба |
Адміністративні повноваження (протоколи, штрафи) | Органи місцевого самоврядування, поліція; НКРЕКП (для ліцензійних порушень) |
Переваги та недоліки створення житлової інспекції
З огляду на функції перелічені вище, та зважаючи на поточну ситуацію з їх виконанням, я б вважав перевагою надання житлової інспекції функцій контролю за належним та «цільовим» використанням об’єктів житлового фонду. А саме: у випадку, якщо в житловому будинку влаштовано хостел, ветеринарну клініку або казино, то така інспекція повинна мати право складати відповідні протоколи, приписи, штрафи та мати право на звернення до суду.
🎯 Що дозволено, а що заборонено розміщувати в житлових будинках (хостели, ветклініки, казино та інше)?
Оскільки на сьогодні, за дотриманням вимог щодо використання житлового фонду за призначенням на практиці ніхто взагалі не слідкує.
Окрім того, новостворена житлова інспекція могла б перевіряти якість та обсяг надання житлово-комунальних послуг (розглядати заяви та скарги громадян), перевіряти відповідність існуючих об’єктів житлового фонду санітарним та технічним вимогам (видаючи відповідні приписи балансоутримувачам будинків).
📌 А от до можливих недоліків я б відніс те, що власне буде створено ще один державний інспекцій орган, що нажаль дуже часто призводить до нових зловживань. Але у випадку, якщо буде також прийнято чіткий порядок роботи такого органу, і його повноваження будуть законодавчо унормовані, то я бачу більше переваг в його створенні, ніж недоліків.
Звісно, можна взагалі не створювати нових інспекцій, і прописати необхідні повноваження вже існуючим органам, наприклад Держспоживслужбі та органам місцевого самоврядування, але зважаючи на положення законопроєкту Про основні засади житлової політики, нова житлова інспекція отримає також функції щодо контрою використання та розподілу службового та соціального житла, а також функції щодо перевірки стану житлового фонду і його відповідності вимогам законодавства.
Також, можливо, житлова інспекція отримає повноваження перевіряти дотримання вимог законодавства житлово-будівельними та житловими кооперативами, але це як на мене дуже спірне питання.
⭕ Давайте дочекаємося нової редакції законопроєкту Про основні засади житлової політики, і побачимо чи буде створюватися житлова інспекція і які повноваження вона отримає.
Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.
Юрій Брикайло, адвокат
Ⓒ 2025