
Комітет з питань правової політики повторно розглянув законопроект №11533 “Про внесення змін до Цивільного кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей надання відомостей публічних електронних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та деяких інших публічних електронних реєстрів”, та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому вищевказаний законопроєкт в редакції, запропонованій Комітетом.
Документом пропонується внести зміни до:
- Цивільного кодексу України та ряду законів України, зокрема,
- «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»,
- «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань»,
- «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі»,
- «Про охорону прав на промислові зразки»,
- «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»,
- «Про охорону прав на компонування напівпровідникових виробів»,
- «Про публічні електронні реєстри»,
- «Про авторське право і суміжні права»,
згідно яких обмежується доступ фізичних та юридичних осіб до відомостей електронних реєстрів про оборонні підприємства протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні” та протягом одного року після його припинення або скасування.
На думку авторів проекту, реалізація запропонованих зміни сприятиме підвищенню безпеки діяльності оборонних підприємств, шляхом обмеження можливості отримання вільного, безперешкодного доступу до відомостей реєстрів про оборонні підприємства, їхні види діяльності, місцезнаходження та тимчасового обмеження такого доступу до місцезнаходження об’єктів нерухомого майна, які належить таким підприємствам та відомостей щодо об’єктів інтелектуальної власності, пов’язаних зі сферами національної безпеки і оборони, забезпечивши цілісність функціонування таких реєстрів та мінімальні обмеження відомостей реєстрів для фізичних та юридичних осіб.
Висновок Комітету ВРУ з питань правової політики щодо проекту Закону про внесення змін до Цивільного кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей надання відомостей публічних електронних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та деяких інших публічних електронних реєстрів (реєстр. № 11533 від 29 серпня 2024 року)
Проте потрібно не забувати про важливість і вплив відкритих даних, до яких зокрема відносяться дані публічних реєстрів. Мова і про журналістські розслідування, про контроль громадськості за політиками, а також про проекти, які використовуються дані публічних реєстрів (зокрема, і проект URBANDATA).
Зважаючи на те, що, наприклад, інформація в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (ЄДЕССБ) щодо оборонних підприємств та інших подібних, що пов’язані з військом та обороною (прямо або опосередковано) є непублічною, тобто закритою, то заборона тимчасового обмеження до подібних даних в державних реєстрах є цілком обгрунтованою, на мою думку.
Тут важливо, щоб “випадково” не було обмежено доступ до всієї або просто великої частини даних, зокрема, даних ДРРП та ДЗК.
Закритість публічних реєстрів – це не тільки складності для громадян, це ще і великі можливості для корупції. Саме тому, обмеження мають бути чіткі та обгрунтовані.
На мою думку, законопроект №11533 має та буде прийнятий, але що буде у фінальній редакції документу залежатиме частково і від громадської активності.
Обговорити вказану постанову ВС можна в групі Містобудування в Україні.
Ⓒ 2025