Земельні ділянки охоплюються поняттям «потужність» (у розумінні ЗУ Про правовий режим воєнного стану) та можуть бути використані для потреб оборони під час впровадження заходів воєнного стану

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у Постанові від 27 червня 205 року по справі №560/8712/22 щодо визнання протиправним та скасування наказу Хмельницької районної військової адміністрації «Про використання для потреб оборони потужностей та трудових ресурсів підприємств, установ, організацій, що знаходяться на території Хмельницького району Хмельницької області», прийшов до наступних висновків:

 Щодо аргументів скаржника про те, що мало місце позбавлення КЕВ м. Хмельницький права користування військовим майном, а саме землями оборони, суди попередніх інстанцій встановили, що в оскаржуваних наказах не йдеться про позбавлення КЕВ м.   Хмельницький права користування земельною ділянкою. Строк використання потужностей земельної ділянки для здійснення посіву та збору сільськогосподарських культур встановлено терміном на один рік (п. 2 наказу від 12.05.2022 №30/3218/22).

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»:

  • примусове відчуження майна – позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості;
  • вилучення майна – позбавлення державних підприємств, державних господарських об`єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном з метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.

Позивач не є власником спірних земельних ділянок, оскільки відповідні земельні ділянки перебувають у нього на праві постійного користування відповідно до Державних актів на постійне користування земельною ділянкою, а тому процедура вилучення згідно з цим законом не може бути застосована.

⭕️  Отже, в цьому випадку не відбулося вилучення земельних ділянок в належного землекористувача чи передача права користування іншій особі, а має місце лише виключне строкове використання потужностей (земельних ділянок) задля забезпечення потреб оборони як мети заходів воєнного стану.

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що земельна ділянка з 2021 року (за виключенням періоду спору) не оброблялася, а ТОВ «Мульті-Аграр Дніпро» від позову по справі № 924/985/21, на яку посилався позивач, відмовилося, провадження у справі закрито.

Стосовно аргументів про невідповідність поняття «земельні ділянки» поняттю «потужності», Суд виходить з того, що  згідно з п. 3 ч. ст. 8 Закону №389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: використовувати потужності та трудові ресурси підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони, змінювати режим їхньої роботи, проводити інші зміни виробничої діяльності, а також умов праці відповідно до законодавства про працю.

Законодавство України не містить конкретизації, які саме потужності підприємств, установ, організацій можуть бути використані.

Відповідно до п. 26 ч. 2 ст. 15 Закону №389-VIII військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).

Демонтаж чи знесення? Яке рішення може приймати міська або сільська рада, а яке – суд?

Згідно з п. 69 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» потужності – споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів.

У Реєстрі потужностей, що ведеться Державною службою з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів, як різновид потужностей зазначено земельні ділянки.

⭕️  Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що земельні ділянки охоплюються поняттям «потужність» у розумінні Закону Про правовий режим воєнного стану №389-VIII та можуть бути використані для потреб оборони під час впровадження заходів воєнного стану.

⭕️  Окрім того, законодавство не містить обмежень щодо прийняття рішень про використання земельних ділянок як потужностей стосовно земельних ділянок, які є землями оборони.

Обговорити актуальну судову практику можна в групі Містобудування в Україні.

Юрій Брикайло, адвокат

DREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2025

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *