Нове в містобудуванні в 2019 році


Нове в містобудуванні в 2019 році (оновлено станом на 08.05.2019):

  1. Будівельний паспорт буде видаватися на будинки площею до 500 кв.м
  2. Перепланування без дозволів — 2019!
  3. Будівельна амністія стала «простішою»: довідки про відповідність місця розташування об’єкта відмінено!
  4. З 01.01.2019 року для отримання МУОЗЗД (МУО) не вимагається містобудівний розрахунок!
  5. Нова інструкція БТІ про проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна з 15.01.2019
  6. Розроблено новий ДБН «Планування та забудова територій» (на заміну ДБН Б.2.2-12:2018 / ДБН 360-92)!
  7. Історико-містобудівних обгрунтувань (ІМО) не буде
  8. Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю (ДАБІ) — зміни 2019
  9. Розроблено проект змін до переліку об’єктів, для проектування яких МУОЗЗД не надаються
  10. Нові форми повідомлень і декларацій ДАБІ та скорочення строків їх реєстрації — з 01.07.2019
  11. Відкриті дані у містобудуванні 2019
  12. Реєстр об'єктів нерухомого майна (з червня 2019)
  13. Змінено порядок ведення Державного земельного кадастру (з 19.03.2019)!
  14. Новий порядок присвоєння адрес об’єктам будівництва та об’єктам нерухомого майна з 01.07.2019
  15. Нові норми проектування та реконструкції громадських будинків і споруд (ДБН В.2.2-9:2018)
  16. Скасовано погодження з СЕС генпланів, проектів детального планування і забудови
  17. Новий ДБН Природне і штучне освітлення набрав чинності (ДБН В.2.5-28:2018)
  18. Дитячі майданчики та парковки на дахах
  19. Розширено перелік об’єктів щодо яких не потрібно платити пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту
  20. Розміщення об’єктів альтернативної енергетики без зміни цільового призначення землі
  21. Спрощення процедури затвердження проектів будівництва
  22. Нові ДБН В.1.2-14:2018 та ДБН В.2.1-10:2018 набрали чинності
  23. ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд» набрав чинності!

🎯 Перелік ДБН, які планується оновити (змінити) в 2019 році

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Влаштування пандусів без дозволів та без документів на землю

Підготовлено доопрацьований проект Закону про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо посилення захисту осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення при здійсненні містобудівної діяльності) (законопроект №7370).

⭕️ На відміну від першої редакції, до розгляду у другому читанні було суттєво розширено перелік об’єктів, які підлягатимуть улаштовуванню засобами безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення:

🎯«Влаштування засобів безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури може здійснюватися без документів, що дають право на виконання будівельних робіт, та за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою».

⭕️ А також законопроект було доповнено положенням, що виконання зазначених робіт можливе без отримання документів, що дають право на виконання будівельних робіт!

📌 Важливо зазначити, що станом на сьогодні, дозвіл не вимагається лише на улаштування засобів безперешкодного доступу до об’єктів житлово-комунального та громадського призначення осіб з інвалідністю та інших маломобільнихгруп населення (згідно п. 11 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію).

✅ Також, запропоновано внести в ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» два терміни:

🎯маломобільні групи населення — особи, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги чи необхідної інформації або при орієнтуванні у просторі, зокрема особи з інвалідністю, особи з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, громадяни похилого віку, особи з дитячими колясками.

🎯засоби безперешкодного доступу до об’єктів — інженерно-технічні, ергономічні частини (елементи, конструкції) будинків, споруд будь-якого призначення, що відповідають нормативним вимогам щодо забезпечення доступності і безпеки об’єктів для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, зокрема пандуси, підйомники, платформи, ліфти, тамбури, звукові системи.

▶️ Потрібно зазначити, що термін «маломобільні групи населення» вже введено з 01.04.2019 року новим ДБН В.2.2-40:2018, але визначення в законопроекті 7370 та в ДБН трохи відрізняються.

Так, згідно ДБН В.2.2-40:2018, маломобільні групи населення (МГН) — люди, що відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні в просторі. До МГН віднесені особи з інвалідністю, люди з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, літні люди, люди з дитячими колясками.

⭕️ Також законопроект передбачає, що орган державного архітектурно-будівельного контролю відмовлятиме у видачі сертифіката з підстав невідповідності об'єкта вимогам щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Відповідні зміни планується внести в частину сьому статті 39 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності».


Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Мінрегіон планує обговорити зміни до ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій

20 червня 2019 року об 11:00 відбудеться відкрите громадське обговорення пропозицій можливих змін у державні будівельні норми:

Наразі якихось конкретних пропозицій щодо можливих змін у ці ДБН Мінрегіоном не оприлюднено.

ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій

ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій» набрав чинності 01.09.2012 року, і за практично 7 років до нього було внесено лише одну зміну (в 2018 році), якою дозволено розміщення дитячих майданчиків на дахах.

Поруч із цим, 06.02.2018 року набрали чинності Типові правила благоустрою території населеного пункту, розроблені відповідно до статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», який набрав чинності 01.01.2008 року.

Зважаючи на суттєвий — 10 років — проміжок часу між набранням чинності Законом та введенням в дію Типових правил благоустрою, в багатьох населених пунктах, особливо, містах, за цей час було розроблено та затверджено місцеві (локальні) правила благоустрою. 

Такі правила розроблялися на підставі положень вищеназваного Закону, а також ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій».

Разом із тим, кожен населений пункт встановлював свої вимоги до утримання територій. В більшості таких правил по-різному застосовувалася вже існуюча термінологія, а також вводилися «нові» термін та визначення.

Окрім того, частина з цих правил містила та містить посилання на нормативні акти, які вже втратили свою чинність, або в таких правилах не враховано нормативно-правові акти, які були набули чинності вже після затвердження місцевих правих; при цьому відповідні зміни до існуючих правил не вносилися.

Зважаючи на все викладене вище, виникла потреба актуалізації норм та положень ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій.

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Проект змін до Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду

Міністерством екології та природних ресурсів розроблено проект змін до Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 року №557).

⭕️ Проект змін розроблено у зв'язку з необхідністю чіткого визначення термінології та сфери дії Порядку, вимог до технічної документації при отримання дозволу та процедури погодження, із залученням місцевих органів влади, а також у зв'язку з необхідністю приведення Порядку у відповідність до законодавства щодо оцінки впливу на довкілля, з метою унеможливлення негативного впливу на стан довкілля та неконтрольованого видобутку корисних копалин.

Неоднозначність термінології,
яка використовується при описі процедури подання документів/ погодження/
надання дозволу, відсутність чітких та прозорих вимог до документів, які
подаються для отримання дозволу приводить до суттєвих зловживань з боку
суб’єктів господарювання.

📌 На даний час, суб’єкти господарювання, що отримали дозволи на проведення робіт на землях водного фонду (днопоглиблюваних робіт), без дотримання процедури підготовки звіту про оцінку впливу на довкілля, передбаченою Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» та формальною підготовкою проекту на проведення робіт на землях водного фонду, фактично провадять видобуток піску з подальшою нелегальною реалізацією без отримання необхідного дозволу на видобуток корисних копалин, передбаченого Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами (затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615), внаслідок чого знешкоджується екосистема та порушуються вимоги безпеки судноплавства.

Для розв’язання описаних вище проблем передбачається запровадити:

  • визначеність термінології (визначення поняття днопоглиблюваних робіт) та сфери дії Порядку;
  • доповнення підстав, за умови недопущення яких видається дозвіл;
  • залучення до надання погодження органів місцевого самоврядування та Морської адміністрації (новоутвореного органу, що безпосередньо реалізує державну політику у сфері морського та річкового транспорту та судноплавства, було Мінінфраструктури);
  • врегулювання питання подання документів для отримання дозволів (вимоги до проектів робіт на землях водного фонду);
  • визначення органів контролю, які уповноважені законодавством здійснювати контроль за дотриманням умов дозволів на проведення робіт на землях водного фонду.

📎Наразі проект змін передано на погодження в Державну регуляторну службу.

▶️ Потрібно зазначити, що в 2018 році Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію було доповнено пунктом 18-1 такого змісту: «18-1. Роботи, пов’язані із будівництвом, реконструкцією, технічним переоснащенням та капітальним ремонтом гідротехнічних споруд, а саме: акваторії морського порту (портова акваторія), внутрішніх підхідних, судноплавних каналів, операційної акваторії причалу, якірної стоянки, а також інших підводних гідротехнічних споруд штучного та природного походження, в тому числі розташованих в межах акваторії морського порту і призначених для забезпечення безпеки мореплавства, маневрування та стоянки суден.».

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

ДБН стали відкритими даними: що це означає?

⭕️ 05 червня 2019 року набрала чинності Постанова №409 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо відкритих даних», якою, зокрема, до наборів відкритих даних було віднесено ДБН (державні будівельні норми) та ГБН (галузеві будівельні норми).

Що це означає?

🎯 Варто почати з того, що в широкому розумінні, відкриті дані (open data) — це інформація, до якої будь-хто має доступ і яку будь-хто може використовувати та поширювати для будь-яких потреб.

🎯 Разом із цим, чинне законодавство України оперує терміном: публічна інформація у формі відкритих даних — це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

🎯Оприлюднення набору відкритих даних передбачає можливість їх перегляду, завантаження та використання (з будь-якою метою) безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.

✅ Таким чином, з 05.06.2019 року ДБН (державні будівельні норми) та ГБН (галузеві будівельні норми) можуть бути завантажені та використані будь-ким для будь-якої мети безкоштовно та вільно!

✅ Отже, з 05 червня 2019 року немає жодної необхідності в придбання таких даних (ДБН) та/або отриманні від будь-кого дозволів на їх використання (в т.ч. і на комерційне)!

📌 А тому наразі відсутня необхідність в придбанні офіційних видань Державних та галузевих будівельних норм — будь-хто може завантажити їх та використовувати безоплатно!

 🏠Містобудування в Україні

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Новий порядок проведення інвентаризації земель — 2019

⭕️ 05 червня 2019 року Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок проведення інвентаризації земель — ПКМУ №476 від 05.06.2019 року «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Порядком установлюються вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, що дозволить забезпечити наповнення Державного земельного кадастру інформацією про земельні ділянки та підвищити ефективність здійснення контролю за використанням та охороною земель.

🎯Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об’єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

🎯Державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру.

⭕️ Дія нового Порядку направлена, зокрема, на внення до Державного земельного кадастру інформації про масиви земель сільськогосподарського призначення, в результаті чого до ДЗК буде внесено відомості про:

  • про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру;
  • невитребувані, нерозподілені земельні ділянки;
  • земельні ділянки під польовими дорогами;
  • земельні ділянки під полезахисними лісосмугами;
  • земельні ділянки сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву.

Статтею 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, і шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом.

В результаті проведення інвентаризації земель оновлюються та вносяться до Державного земельного кадастру відомості про стан земель, розміри та кількість земельних ділянок, що дозволяє створити реальний інструмент контролю за змінами, що відбуваються, а наявність актуальних відомостей про правовий режим їх використання та суб’єктів земельних відносин –  конкретизувати адресну спрямованість при реалізації природоохоронних заходів та персоніфікувати відповідальність за використання земельних ділянок не за цільовим призначенням або з порушенням земельного законодавства.

Проведення інвентаризації земель державної та комунальної власності сприятиме інвестиційній привабливості земель, що дозволить залучати додаткові кошти як вітчизняних так і іноземних інвесторів для розвитку економіки, а також сприятиме збільшенню доходів бюджетів усіх рівнів за рахунок зростання надходжень від плати за землю  в результаті актуалізації відомостей про суб’єкти земельних відносин та земельні ділянки, що підлягають оподаткуванню.

Додатковим ефектом проведення інвентаризації  земель державної та комунальної власності є забезпечення оперативності та якості прийняття органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування рішень щодо передачі громадянам та юридичним особам у власність або користування земельних ділянок.

▶️Змінено порядок ведення Державного земельного кадастру (з 19.03.2019)!

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019