Посилено відповідальність за самовільне зайняття земельних ділянок та використання ділянок не за цільовим призначенням

Уряд своєю Постановою №800 від 09 вересня 2020 року вніс зміни до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.



Вказаною постановою передбачено:

  • збільшення розміри сум середньорічного доходу від використання земель за цільовим призначенням;
  • збільшення розміри сум середньорічного додаткового доходу, отриманого внаслідок фактичного використання земельних ділянок не за цільовим призначенням;
  • збільгення розмірів нормативних втрат від знищення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, які використовуються при розрахунку розміру шкоди, спричиненої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу;
  • внесення змін до Методики в частині порядку застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, який використовуються при розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

🏠  Містобудування в Україні

ℹ️  Telegram-канал

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2020

З 01.09.2020 року видача МУО та будівельних паспортів можлива виключно через Електронну систему (ЄДЕССБ)

В мережі почала з'являтися інформація про те, що з 01.09.2020 року видача містобудвних умов та обмежень (а також будівельних паспортів) можлива виключно із застосування Електронного кабінету/Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ).

Положення ч. 2 статті 26-1 ЗУ «Про регулювання містобудівної діляьності», які встановлюють, що видача МУО може здійснюватися виключно в електронній формі через електронний кабінет або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з електронним кабінетом, ... щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, хоч і набрали чинності, але згідно пункту 2 розділу II Закону № 199-IX від 17.10.2019 року не застосовуються з 1 грудня 2019 року по 30 листопада 2021 року.

Таким чином, до 30.11.2021 року видача вихідних даних (містобудвних умов та обмежень), технічних умов тощо може здійснюватися без застосування електронної системи.



❗️❗️ Поруч із цим, в липні 2020 року було принято постанову «Про реалізацію експериментального проєкту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», відповідно до якої:

створення та внесення відомостей про містобудівні умови та обмеження, їх зміна, відмова у їх наданні, скасування та зупинення містобудівних умов та обмежень, будівельні паспорти забудови земельної ділянки, їх зміна, скасування та зупинення, внесення відомостей про містобудівні умови та обмеження, будівельні паспорти забудови земельної ділянки, які видані до запровадження експериментального проекту, виключно з використанням Реєстру є обов’язковим:

  • з 10 липня по 31 серпня 2020 р. — для уповноважених органів містобудування та архітектури, які письмово повідомили Мінрегіону про інституційну та технічну спроможність забезпечити належне використання Електронної системи із зазначенням дати початку її використання;
  • ❗️ з 1 вересня по 30 листопада 2020 р. — для всіх уповноважених органів містобудування та архітектури. До 1 вересня 2020 р. всі уповноважені органи містобудування та архітектури вживають заходів до забезпечення інституційної та технічної спроможності для належного використання Електронної системи.

Окрім того, з 01.07.2020 року всі органи містобудування та архітектури мають вносити в ЄДЕССБ графічні матеріали з будівельних паспортів та містобудівних умов та обмежень!

🏠  Містобудування в Україні

ℹ️  Telegram-канал

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2020

Зміни щодо видачі містобудівних умов та обмежень за відсутності кадастрового номеру

24.07.2020 року набрали чинності зміни до частини третьої статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», внесені ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» №711 від 17 червня 2020 року.

Вказаними змінами частину 3 ст. 29 ЗУ «Про регулювання містобудівної діляьності» доповнено новим абзацем:

«У випадках, визначених частиною четвертою статті 34 цього Закону та частиною першою статті 12-1 Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», кадастровий номер земельної ділянки зазначається у заяві за його наявності, а копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію додається до заяви за наявності».



Таким чином, врегульовано ситуацію, коли органи містобудвання та архітектури відмовляли у видачі містобудівних умов та обмежень у зв'язку з відсутністю у відповідній заяві кадастрового номеру ділянки, в ситуаціях, коли для отримання МУО взагалі не потрібна була наявність земельної ділянки (будь-яких прав на землю).

🏠  Містобудування в Україні

ℹ️  Telegram-канал

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2020

Визнання в судовому порядку права власності на об'єкт незавершеного будівництва не прийнятий в експлуатацію, не передбачено чинним законодавством

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у Постанові від 25.08.2020 року по справі №760/21223/17-ц щодо визнання права власності на багатоповерховий житловий будинок, прийшов до наступних висновків:

🎯 Установлено, що Департаментом містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на замовлення позивача видано Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, яка належить йому на праві власності, зі змісту яких вбачається, що наміром забудови ділянки є будівництво зблокованих житлових (садибних будинків). Також вказаними умовами встановлена граничнодопустима висота будівель — не більше чотирьох поверхів (у тому числі цокольного та мансардного), тоді як, згідно технічних характеристик будинок має підвал, цокольний поверх, дев'ять поверхів та технічний поверх, що свідчить про порушення забудовником будівельних норм та правил, невідповідність будинку за розміром площі, поверховості та розміщенню, та є істотним відхиленням від проекту.



🎯 За таких обставин апеляційний суд дійшов обґрунтованого висновку про відсутність передбачених законом підстав для визнання за позивачем права власності на нерухоме майно, оскільки визнання права власності на об'єкт незавершеного будівництва, не прийнятого до експлуатації, в судовому порядку нормами ЦК України чи іншими нормативними актами не передбачено.

Тут варто згадати й про інше рішення ВС: визнання права власності на незавершене будівництво не надає об'єкту статусу нерухомого майна

🏠  Містобудування в Україні

ℹ️  Telegram-канал

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2020

Присвоєння адрес об'єктам нерухомого майна 2020 (новий «старий» проєкт)

25 серпня 2020 року Міністерством розвитку громад та територій України оприлюднено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку присвоєння адрес об’єктам нерухомого майна», яким затверджується Порядок присвоєння адрес об’єктам нерухомого майна та Перелік об’єктів нерухомого майна, яким не присвоюється адреса.

Проєктом Постанови також передбачено визнати таким, що втратив чинність, Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об’єктам будівництва та об’єктам нерухомого майна.



❗️ Потрібно зазначити, що оприлюднені проєкти документів ідентичні тим, що було оприлюднено 27 березня 2020 року. Проет 14.08.2020 року Державна регуляторна служба України залишила без розгляду проєкт Постанови КМУ через порушення розробником вимог статті 21 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Порядок присвоєння адрес

Проєктом Постанови не врегульовується додатково порядок подання документів для присвоєння (зміни, корегування, анулювання) адреси та строки їх розгляду. Згідно Постанови, перелік документів, що подаються для присвоєння, зміни, корегування, анулювання адреси, строки їх розгляду, підстави відмови у присвоєнні адреси визначаються відповідно до положень статей 263, 264, 265 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Терміни

⭕️ В Проєкті розширено статтю, яка містить терміни та визначення, зокрема:

  • об’єкти будівництва, об’єкти нерухомого майна – об’єкти будівництва, будинки, будівлі, споруди, квартири, гаражні бокси, машиномісця, інші житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об’єктами нерухомого майна;
  • вбудовані приміщення – приміщення, що є частиною внутрішнього об’єму будівлі;
  • вбудовано-прибудовані приміщення – приміщення, частина внутрішнього об’єму яких є частиною внутрішнього об’єму основної будівлі, а інша частина – прибудованою;
  • прибудовані приміщення – приміщення, що прибудовані до основної будівлі та мають з нею хоча б одну спільну стіну;
  • об’єкт – об’єкт будівництва, об’єкт нерухомого майна;
  • реквізити адреси – складові адреси, що у своїй сукупності складають унікальний ідентифікатор об’єкта будівництва, об’єкта нерухомого майна та визначають місце його розташування на місцевості.


style="display:block"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
data-ad-slot="5406117927">

Блоковані будинки

В проєкті Порядку присвоєння адрес внесено посилання на термін «блоковані будинки» який вживається у значенні, наведеному в Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна.

А також міститься положення, що для кожного блокованого будинку визначається окремий номер як самостійному об’єкту.

Визначення реквізитів адреси

Більша частина Постанови регулює саме порядок визначення реквізитів адреси об'єктів нерухомого майна.

🎯  Тут потрібно згадати, що розроблений ще в серпні 2019 року Порядок визначення реквізитів адреси об’єкта будівництва, об’єкта нерухомого майна, так і не був затверджений. Хоча законодавство передбачало, що такий Порядок мав бути прийнятий та затверджений до 01.07.2019 року. Саме положення, викладені у вказаному проєкті було перенесено в новий проєкт Постанови КМУ.



✅  Так, зокрема:

Групі будівель та споруд підприємства (як єдиного майнового комплексу) присвоюється єдиний номер об’єкта. Номер об’єкта, який виділено зі складу групи будівель та споруд підприємства (як єдиного майнового комплексу), що мають єдину адресу, визначається за номером цієї групи будівель та споруд з додаванням літери або номера корпуса, починаючі з 1.

Об’єкти, які розташовані на території із складним рельєфом без впорядкованої вулично-дорожньої мережі, допускається нумерувати в довільному порядку.

Нумерація об’єктів, що розташовані на території кооперативу, садового, дачного товариства тощо, здійснюється згідно з генеральним планом забудови кооперативу, товариства тощо та іншою планувальною і проектною документацією.

Об’єкти, що розташовані поза межами населеного пункту, нумеруються з присвоєнням непарних номерів (починаючи з 1) на лівій і парних номерів (починаючі з 2) на правій стороні:

  • у придорожній смузі автомобільної дороги – за зростанням кілометражу дороги в межах кожного кілометра;
  • у смузі відведення залізниці – за зростанням кілометражу дороги в межах відстані між двома роздільними пунктами.

Об’єкти, розташовані у межах об’єднаної територіальної громади за межами населеного пункту та/або придорожніх смуг автомобільних доріг і смуг відведення залізниць, нумеруються за порядком, починаючи з 1 у межах об’єднаної територіальної громади. Об’єкти, розташовані за межами об’єднаної територіальної громади, населеного пункту та придорожніх смуг автомобільних доріг і смуг відведення залізниць, нумеруються за порядком, починаючи з 1 у межах району.

У випадку присвоєння адреси у разі поділу, виділення частки з одноквартирного будинку (індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку) застосовується реквізит «Номер об’єкта».

Нове

❌  Поділ індивідуальних (садибних) житлових будинків, що є одноквартирними, садових, дачних будинків на квартири та/або приміщення не допускається.

🏠  Містобудування в Україні

ℹ️  Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020