Державні реєстри: інформаційна взаємодія

29.05.2018 року набрав чинності Порядок організації електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів, затверджений Постановою КМУ від 10 травня 2018 року №357.
Порядок визначає механізм організації електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Реалізація прийнятих положень сприятиме забезпеченню ефективного використання інформації, що належить державі, різними суб’єктами владних повноважень під час надання адміністративних послуг та здійснення інших повноважень відповідно до покладених на них завдань.
Для організації електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів суб'єкти владних повноважень формують заяви про реєстрацію в Національному реєстрі електронних інформаційних ресурсів із використанням засобів програмного комплексу Національного реєстру.
Згідно Порядку усі пріорітетні державні інформресурси мають до кінця 2018 року пройти реєстрацію у Національному реєстрі.

Перелік пріоритетних державних електронних інформаційних ресурсів для запровадження електронної взаємодії та графік реєстрації у Національному реєстрі:

  • Державний земельний кадастр: 01.06.2018 — 13.07.2018
  • Державний реєстр актів цивільного стану громадян: 18.06.2018 — 03.08.2018
  • Державний реєстр виборців: 21.09.2018 — 09.11.2018
  • Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування: 21.09.2018 — 09.11.2018
  • Державний реєстр обтяжень рухомого майна: 06.08.2018 — 20.09.2018
  • Державний реєстр речових прав на нерухоме майно: 08.06.2018 — 20.07.2018
  • Державний реєстр фізичних осіб — платників податків: 06.08.2018 — 20.09.2018
  • Електронна система охорони здоров'я: 19.11.2018 — 28.12.2018
  • Єдина державна електронна база з питань освіти: 19.11.2018 — 28.12.2018
  • Єдина інформаційна система Міністерства внутрішніх справ: 15.11.2018 — 24.12.2018
  • Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги: 15.11.2018 — 24.12.2018
  • Єдиний державний демографічний реєстр: 18.06.2018 — 03.08.2018
  • Єдиний державний реєстр МВС стосовно зареєстрованих транспортних засобів та їх власників: 15.11.2018 — 24.12.2018
  • Єдиний державний реєстр судових рішень: 02.10.2018 — 16.11.2018
  • Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань: 01.06.2018 — 13.07.2018
  • Єдиний реєстр довіреностей: 26.06.2018 — 13.08.2018
  • Єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів: 12.11.2018 — 21.12.2018
  • Єдиний реєстр об'єктів державної власності: 12.11.2018 — 21.12.2018
  • Реєстр платників податку на додану вартість: 14.08.2018 — 01.10.2018.
2018

Мінрегіон пропонує розширити перелік будівельних робіт, які можна виконувати без отримання дозволу

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України пропонує розширити перелік нескладних будівельних робіт, що не потребують отримання дозволу на їх виконання та після закінчення яких об‘єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідний проект постанови КМУ вже розроблений міністерством, повідомив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Лев Парцхаладзе.
Новим проектом пропонується включити в перелік роботи з:
  • переобладнання та заміни внутрішніх перегородок в нежитлових будинках;
  • реконструкції, капітального ремонту та технічного переоснащення внутрішніх систем опалення, вентиляції, водопостачання та водовідведення;
  • заміни трубопроводів та систем опалення, гарячого та холодного водопостачання і водовідведення;
  • технічного переоснащення систем газопостачання;
  • улаштування автоматизованих систем виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення, систем протипожежного захисту тощо;
  • будівництва, реконструкції та технічного переоснащення електричних мереж напругою не вище 10кВ;
  • поточного ремонту та утримання об‘єктів благоустрою;
  • відновлення інфраструктури військових містечок;
  • перепланування та технічного переоснащення установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.
Також планується доповнити перелік роботами з проведення теплоізоляції введених в експлуатацію житлових будинків з незначним (СС1) та середнім (СС2) класом наслідків.
➡ Для інформації: згідно п. 3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, не належать до самочинного будівництва, а отже не потребують оформлення дозвільних документів на будівництво — для одноквартирних (садибних), дачних та садових будинків:
  • зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд, навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям полегшеної конструкції, погребів, входів в погреби, підпірних стін, воріт, хвірток, приямків, терас, ганків;
  • перестановка санітарно-технічного обладнання в межах призначення приміщень, установка сантехнічних та інженерних приладів в приміщеннях нежитлового призначення;
  • улаштування чи закриття дверних (віконних) прорізів у внутрішніх не капітальних стінах, збільшення або зменшення житлової або допоміжної площі за рахунок демонтування або влаштування перегородок (без порушення капітальних несучих стін, несучих конструкцій, опор, балок), комор, утеплення і оздоблення стін;
  • засклення балконів, лоджій, веранд, терас, крім будинків, що занесені до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, заміна матеріалу стін будинків, господарських будівель без збільшення розміру фундаменту та поверховості;
  • зміна призначення господарських будівель.
 
Ⓒ 2018

Введення в експлуатацію: житлові, садові, дачні будинки, господарські будівлі та споруди

Процедура прийняття в експлуатацію житлового, садового або дачного будинку (площею до 300 кв.м) та господарських будівель і споруд, які збудовані на підставі будівельного паспорту (оформленого після 12.03.2011 року) та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів регулюється постановою КМУ від 13.04.2011 року №461.
Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди, якщо згідно з будівельним паспортом передбачено будівництво декількох об'єктів. Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будпаспортом, збудувати пізніше.

Які документи потрібні для введення об’єкту в експлуатацію?

  1. Технічний паспорт БТІ.
  2. Зареєстроване ДАБІ повідомлення про початок виконання будівельних робіт (повідомлення про внесення змін) або відповідний реєстраційний номер (номери), а також документи, які підтверджують дату подання такого повідомлення (повідомлень).
  3. Документи на земельну ділянку, паспорт (або інший документ) та номер облікової картки платника податків.
Фактично, окрім документів, які зазначалися у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та реєстраційного номеру повідомлення, потрібен лише технічний паспорт БТІ на збудований об’єкт.
Комунальне чи приватне БТІ: за виготовленням технічного паспорта можна звертатися в будь-яке бюро технічної інвентаризації — як комунальне, так і приватне.
Згідно законодавства, технічна інвентаризація об'єктів нерухомого майна проводиться суб'єктами господарювання, у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіоні України та отримали кваліфікаційний сертифікат відповідно до ст. 17 ЗУ «Про архітектурну діяльність». Отже, обов’язковою умовою є наявність у особи, що проводить техінвентаризацію, відповідного сертифікату.
Зважаючи на те, що 28.04.2018 року було анульовано частину кваліфікаційних сертифікатів, варто перевіряти наявність та чинність відповідного сертифікату у особи, яка проводитиме технічну інвентаризацію. Це можна зробити on-line.

Декларація про готовність об’єкта до експлуатації

Декларація подається в одному належним чином заповненому та підписаному примірнику. Чинне законодавство не передбачає подання додаткових примірників декларації або будь-яких інших документів (наприклад, будівельного або технічного паспорту, документів на земельні ділянку, повідомлень тощо).
Декларація про готовність об’єкта до експлуатації зазвичай подається до відповідного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або через Електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації. Після усунення недоліків, що спричинили повернення декларації, замовник може подати її повторно.
❗Важливо: у разі відмови у реєстрації декларації та повернення її для виправлення виявлених недоліків, така декларація вважається неподаною, не створює для учасників правовідносин у сфері містобудівної діяльності жодних юридичних наслідків, крім тих, що повязані з відмовою у реєстрації, а тому не може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.
Про реєстрацію декларації можна дізнатися на офіційному веб-сайті ДАБІ України у розділі Реєстр дозвільних документів.
➡ Реєстраційний номер декларації є підтвердженням того, що об’єкт введено в експлуатацію, і дає можливість особі звернутися за реєстрації права власності на такий об’єкт (за наявності адреси).
Орган архбудконтролю у певних випадках має право скасувати реєстрацію декларації, зокрема, у випадку виявлення недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які є підставою вважати об’єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без затвердженого в установленому порядку проекту або будівельного паспорта.

Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію

Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати дозвільні документи, і які не потрібно вводити в експлуатацію. Перелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року. Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків — щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.
Також згідно п. 3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, не належать до самочинного будівництва — для одноквартирних (садибних), дачних та садових будинків:
  • зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд, навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям полегшеної конструкції, погребів, входів в погреби, підпірних стін, воріт, хвірток, приямків, терас, ганків;
  • перестановка санітарно-технічного обладнання в межах призначення приміщень, установка сантехнічних та інженерних приладів в приміщеннях нежитлового призначення;
  • улаштування чи закриття дверних (віконних) прорізів у внутрішніх не капітальних стінах, збільшення або зменшення житлової або допоміжної площі за рахунок демонтування або влаштування перегородок (без порушення капітальних несучих стін, несучих конструкцій, опор, балок), комор, утеплення і оздоблення стін;
  • засклення балконів, лоджій, веранд, терас, крім будинків, що занесені до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, заміна матеріалу стін будинків, господарських будівель без збільшення розміру фундаменту та поверховості;
  • зміна призначення господарських будівель.
 
Ⓒ 2018