Що дозволено, а що заборонено розміщувати в житлових будинках?

Чи можна відкрити в житловому будинку ветклініку, перукарню, магазин побутової хімії, дитячий садок чи хостел? (відеоматеріал)

На сьогодні виникає досить багато питань, а іноді і конфліктних ситуацій, про те, що дозволено, а що заборонено розміщувати в житлових (в т.ч. багатоквартирних) будинках, незважаючи на те, що це питання досить детально врегульоване положеннями ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки. Основні положення (із Зміною №1, в редакції від 25.09.2023), а також чинними нормативно-правовими актами.

📌 Важливо: положення ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки поширюються на проектування нових і реконструкцію, капітальний ремонт житлових будинків з умовною висотою до 73,5 м включно: одноквартирні та багатоквартирні, у тому числі спеціалізовані квартирні житлові будинки для осіб літнього віку і осіб з інвалідністю та гуртожитки.

Таким чином, дозволи та заборони, про які буде йти мова нижче розповсюджуються і на багатоквартирні житлові будинки, і на приватні.

🎯 Отже, згідно ДБН В.2.2-15:2019 (в редакції від 25.09.2023 року) не допускається (заборонено) розміщення у житлових будинках:

а) готелів, хостелів;

б) пунктів приймання склотари та вторинної сировини, а також магазинів сумарною торговельною площею не більше ніж 1000 кв.м;

в) спеціалізованих закладів і підприємств, експлуатація яких може призвести до забруднення території та повітря житлової забудови і квартир з підвищенням понад допустимі рівні шуму, вібрації, іонізуючого та неіонізуючого випромінювання;

г) спеціалізованих магазинів будівельних, мастильних та інших товарів, експлуатація яких може призвести до забруднення території і повітря житлової забудови;

магазинів та складів товарів побутової хімії, легкозаймистих та горючих рідин, вогненебезпечних (горючих) речовин і матеріалів 15 ДБН В.2.2-15:2019 (фарб, розчинників, лаків, пороху), балонів з газом, майстерень та інших приміщень з категорією за вибухопожежною небезпекою А і Б;

спеціалізованих рибних, м’ясних та овочевих магазинів;

д) підприємств побутового обслуговування, в яких застосовуються легкозаймисті речовини (за винятком перукарень, майстерень з ремонту годинників розрахунковою площею до 300 кв.м);

е) майстерень з ремонту побутових машин і приладів, ремонту взуття розрахунковою площею понад 100 кв.м;

и) лазень і саун (лазень сухого жару), в тому числі у вбудованих фізкультурно-оздоровчих закладах, пралень і хімчисток (крім приймальних пунктів і пралень самообслуговування продуктивністю до 75 кг білизни у зміну);

к) автоматичних телефонних станцій та вузлів фіксованого зв’язку (обладнання: автоматичних цифрових телефонних станцій, центрів комутації, розподільчих абонентських концентраторів, телекомунікаційного обладнання мережі широкосмугового доступу до Інтернету) загальною площею більше ніж 100 кв.м ;

л) громадських туалетів;

м) похоронних бюро;

н) виробничих приміщень (крім приміщень категорії В та Д згідно з вимогами ДБН В.2.2-40 для праці осіб з інвалідністю та людей літнього віку, у тому числі: пунктів видачі роботи додому, майстерень для складальних та декоративних робіт), зуботехнічних лабораторій, клінікодіагностичних та бактеріологічних лабораторій, диспансерів усіх типів, денних стаціонарів диспансерів та стаціонарів приватних клінік, травмпунктів, підстанцій швидкої та невідкладної допомоги, дерматовенеричних, психіатричних, інфекційних та фтизіатричних кабінетів лікарського прийому, відділень (кабінетів) магніторезонансної томографії;

п) рентгенівських кабінетів, а також приміщень з лікувальною та діагностичною апаратурою і обладнанням, яке є джерелом іонізуючого випромінювання вище припустимого рівня, який встановлений у ДСанПіН 239 та ДГН 6.6.1.-6.5.001, ветеринарних клінік та їх центрів, ветеринарноконсультаційних кабінетів;

р) приміщень або технологічних (виробничих) зон із стаціонарним або переносним кулінарним обладнанням для термічної обробки їжі, а саме: грилів, мангалів, коптилень, хлібопечей незалежно від наявності джерела відкритого або закритого вогню та пальників інфрачервоного випромінювання.

Казино та зали ігрових автоматів

Окрім цього, проект Зміни №1 містив заборону розміщення також  казино та залів ігрових автоматів, але із затвердженої редакції цю заборону прибрали.

Проте, з 13 серпня 2020 року діє Закону України “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор”, який серед іншого забороняє розміщення залів ігрових автоматів, букмекерських контор тощо у житлових будинках (у приміщеннях, що належать до житлового фонду, або інших приміщеннях жилих будинків, у тому числі багатоквартирних)!

А щодо казино, то його розміщення хоч і прямо не заборонено, але зважаючи на положення Закону, воно неможливе в житлових будинках.

Таким чином, розміщення залів ігрових автоматів, казино, букмекерських контор і навіть пункти розповсюдження державних лотерей заборонено розміщувати в багатоквартирних та приватних житлових будинках!

Ресторани та заклади харчування

Допускається розташування в житлових будинках вбудованих і вбудовано-прибудованих підприємств харчування (закладів ресторанного господарства) з кількістю місць не більше ніж 250. Ці підприємства харчування повинні мати територію, відокремлену від території будинку, мати окремі (як гостьові так і технологічні) входи ззовні.

Ресторани та кафе не можуть бути розміщені в житлових будинках, якщо вони використовують грилі, мангали, коптильні та хлібопечі.

Дитячі садочки

Допускається розташування в житлових будинках вбудованих і вбудовано-прибудованих приміщень для груп короткотривалого (до 4 год) перебування дітей дошкільного віку (на першому-другому поверхах житлових будинків за умови улаштування окремих виходів назовні.

Допускається також розміщення вбудованих закладів дошкільної освіти загального розвитку (ясел, ясел-садків, дитячих садків) місткістю до 80 місць (до 4 груп) у 1-2 поверхи житлових будинків за умови відокремлення приміщень закладу дошкільної освіти від житлової частини (квартир) технічним поверхом з протипожежними перекриттями.

Окрім того, дозволяється влаштування вбудовано-прибудованих закладів дошкільної освіти загального розвитку місткістю до 120 місць (до 6 груп) у 1-2 поверхи житлових будинків із урахуванням вимог пожбезпеки.

Таким чином, розміщення дитячого садочку в житловому будинку можливе, за умови дотримання вимог ДБН та чинного законодавства.

До набрання чинності ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки (тобто до 01.12.2019 року), з 01 січня 2006 року діяв попередній ДБН В.2.2-15-2005, який теж містив перелік заборон (хоч і значно менший).

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Будівельна амністія (2025) – спрощений порядок введення в експлуатацію (відео)

Будівельна амністія — це спрощена процедура прийняття в експлуатацію, зокрема, індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 500 квадратних метрів, а також господарських (присадибних) будівель і споруд загальною площею до 500 квадратних метрів, які збудовані без оформлення дозвільних документів у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року (за умови, що вони збудовані на земельній ділянці відповідного цільового призначення).

У цьому відео я розповідаю про те, які об’єкти підпадають під будівельну амністію та в який період вони повинні були бути збудовані, які документи необхідні для введення в експлуатацію (узаконення будинку та господарських будівль),  а також чи потрібно сплачувати будь-які штрафи при оформленні за будівельною амністією.

Ми розглянемо:

  • які об’єкти підпадають під будівельну амністію;
  • які необхідні документи для введення в експлуатацію та як їх подати;
  • чи розповсюджується будівельна амністія на реконструкцію (добудову);
  • чи повинна особа сплачувати будь-які штрафи, зважаючи на те, що будинок було зведено без дозвільних документів;
  • у яких випадках не потрібен звіт про технічне обстеження;
  • як визначається рік побудови об’єктів;
  • та багато іншого.

Цей матеріал буде корисним для всіх, хто запланував ввести в експлуатацію (узаконити) індивідуальний житловий (садибний), садовий або дачний будинок та господарські будівлі і споруди, які було збудовано без дозволу у період з 05 серпня 1992 року до 09 квітня 2015 року.

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Порядок обстеження ділянок, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг у зв’язку з визнанням їх непридатними для використання

26 серпня 2025 року набралан чинності Постанова КМУ від 20 серпня 2025 року №1009 «Про затвердження Порядку обстеження земельних ділянок, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами».

Постановою передбачено чіткий алгоритм дій територіальних органів Держгеокадастру або виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, що набули встановлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, державних інспекторів та порядок оскарження таких дій.

⭕️ Згідно з Постановою, предметом обстеження є земельні ділянки, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами.

Обстеження земельних ділянок проводиться державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель територіальних органів Держгеокадастру або виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, що набули встановлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, на підставі наказу (рішення) таких уповноважених органів про проведення обстеження земельних ділянок.

За результатами обстеження земельних ділянок складається акт обстеження земельної ділянки за формою згідно з додатком в електронній формі та у двох примірниках у паперовій формі.

Акт обстеження земельної ділянки має містити план-схему місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис або графічний матеріал з місцем розташування земельної ділянки). На плані-схемі відображаються межі земельної ділянки та позначається площа земельної ділянки, яка використовується та/або не використовується за цільовим
призначенням.

У разі проведення обстеження земельних ділянок за ініціативою уповноваженого органу до акта обстеження додаються матеріали дистанційного зондування Землі (супутникові знімки).

Один примірник акта обстеження земельної ділянки залишається в уповноваженого органу. Другий примірник акта обстеження земельної ділянки та електронна форма акта обстеження земельної ділянки направляється уповноваженим органом протягом трьох днів з дати його складання до органу, що надає податкові пільги.
Копія акта обстеження земельної ділянки надається власнику/користувачу земельної ділянки або уповноваженій ним особі в разі його/її присутності під час обстеження земельної ділянки.

У разі відсутності власника/користувача земельної ділянки або уповноваженої ним особи під час обстеження земельної ділянки копія акта обстеження земельної ділянки надсилається зазначеній особі протягом трьох робочих днів будь-якими засобами зв’язку (із використанням поштового звʼязку, через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади, електронною поштою тощо).

У разі відсутності відомостей про адресу місця проживання (перебування), місцезнаходження або іншу адресу для зв’язку з власником/користувачем земельної ділянки або уповноваженою ним особою копія акта обстеження земельної ділянки надається зазначеним особам за їх зверненням до уповноваженого органу.

⭕️ Обстеження земельних ділянок не проводиться на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінрозвитку, а саме:

  • територіях активних бойових дій, для яких не визначена дата завершення бойових дій;
  • територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, для яких не визначена дата завершення бойових дій;
  • тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації.

За наявності загрози, що має негативний вплив на життя та здоров’я людини та забезпечення безпеки держави в межах території, на якій розташована земельна ділянка, щодо якої уповноваженим органом видано наказ (прийнято рішення) про проведення обстеження, такий орган видає наказ (приймає рішення) про скасування проведення обстеження земельної ділянки, про що в одноденний строк доводить до відома осіб, запрошених для проведення обстеження.

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025