Відтепер Витяг про нормативну грошову оцінку землі можна отримати в електронній формі

21 червня 2019 року набрала чинності Постанова Кабінету міністрів України від 05.06.2019 року №477, якою, зокрема, було:

🎯 внесено зміни до Порядку ведення Державного земельного кадастру в частині запровадження механізму внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про масиви земель сільськогосподарського призначення, користування такими відомостями.

🎯 внесено зміни до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктівпередбачено запровадження удосконаленого механізму надання адміністративної послуги з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в електронному вигляді.

З метою отримання такого документа фізичній і/або юридичній особі необхідно подати в електронній формі заяву.



Зокрема, у разі подання заяви в електронній формі витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки або мотивована відмова у наданні такого витягу видаються Держгеокадастром в електронній формі технічними засобами телекомунікацій з накладенням кваліфікованого електронного підпису, а за бажанням заявника можуть також надаватися у паперовому вигляді.

🎯 введено терміни та визначення, запроваджені Законом України «Про електронні довірчі послуги».

➡️ Також 19.03.2019 ркоу було змінено порядок ведення Державного земельного кадастру!

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Апеляційний суд поставив крапку в питанні чинності ДБН Б.2.2-12:2018 Планування і забудова територій — нечинний!

⭕️ 13 червня 2019 року завершилося «протистояння» між ДБН 360-92 та ДБН Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій», яке тривало з серпня 2018 року!

Вже 10 місяців тривають судові баталії щодо визнання протиправним та нечинним Наказу Мінрегіону від 23 квітня 2018 року № 100 «Про затвердження ДБН Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій», і весь цей час виникають питання та суперечки щодо того чи набрав чинності вказаний ДБН, чи досі є чинним ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень, і от 13.06.2019 року у цій справі було поставлено крапку — Шостий апеляційний адміністративний суд постановив:



🎯 Апеляційну скаргу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України — задовольнити частково.

🎯 Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2018 року — скасувати.

🎯 Адміністративний позовом Приватного акціонерного товариства «Фірма «Хмельницькбуд» — задовольнити.

🎯 Визнати наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23 квітня 2018 року № 100 «Про затвердження ДБН Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій» протиправним та нечинним.

➡️ Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Детальніше про судові процеси та рішення читайте тут.

Подальші перспективи та наслідки

⭕️ Фактично, навіть за умови, що Мінрегіон звернеться з касаційною скаргою і отримає в результаті позитивне для себе рішення, ДБН Б.2.2-12:2018 не набере чинності, оскільки Мінрегіон Наказом №104 від 26 квітня 2019 року затвердив остаточну редакцію нового ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, який розроблявся Мінрегіоном на заміну «скасованого» ДБН Б.2.2-12:2018 (хоча, фактично, він розроблявся на заміну чинного на сьогодні ДБН 360-92**). ДБН Б.2.2-12:2019 було опубліковано 27.06.2019 року, і він має набрати чинності 01.10.2019 року!

❗️ Проте в наказі Мінрегіону №104 від 26 квітня 2019 року Про затвердження ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій йдеться лише про втрату чинності нечинним ДБН Б.2.2-12:2018, і ні слова про ДБН 360-92** та низку інших!

Таким чином, ДБН 360-92** залишиться чинним і буде діяти в частині, що не суперечить новому ДБН Б.2.2-12:2019!

⭕️ Зважаючи на постанову Шостого ААС від 13.06.2019 року, постає питання яким чином тепер буде внесено зміни у всі нові ДБН та зміни до існуючих норм (особливо затверджені за останні півроку), в яких було дано посилання на нечииний ДБН Б.2.2-12:2018?

📎 Наприклад, ДБН В.2.5-28:2018 Природне і штучне освітлення, ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди, ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд, ДБН В.2.5-20:2018 Газопостачання та низку інших.



⭕️ Також цікаво, яка доля чекає на «червоний список» будівельних норм, стосовно яких тепер відхилення неможливі та у погодженні яких гарантовано буде відмовлено: чинна з 05.06.2019 року редакція Порядку погодження Мінрегіоном обґрунтованих відхилень від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки до будівель і споруд у спосіб, не передбачений будівельними нормами, доповнена розділом: Перелік витягів із ДБН у погодженні відхилень від яких Мінрегіон відмовляє заявникам при здійсненні нового будівництва або реконструкції.

❗️ Вказаний перелік містить посилання лише на нечинний ДБН Б.2.2-12:2018 та, відповідно, не містить жодних посилань на ДБН 360-92** (який є та був чинним останні 17 років — з 19.03.2002 року)!

📌 Таким чином, станом на сьогодні Мінрегіон має право погоджувати практично будь-які відхилення від чинного ДБН 360-92, а після набрання чинності новим ДБН Б.2.2-ХХ:20ХХ Планування та забудова територій — будь-які відхилення від новгого ДБН.

⭕️ Ще один, як на мене, важливий момент — тепер всі, хто був притягнутий до відповідальності за порушення вимог ДБН Б.2.2-12:2018, або кому було відмовлено в оформленні та/або погодження тих чи інших містобудівних документів з посиланням на положення ДБН Б.2.2-12:2018, зможе оскаржити та скасувати відповідні рішення та документи (хоча і без постанови від 13.06.2019 року всі такі рішення та відмови суперечили чинному законодавству; але, мені відомо про багато випадків, коли при перевірках, відмовах, вимогах до суб’єктів містобудування вимагали застосування положень ДБН Б.2.2-12:2018 незважаючи на його нечииність).

🏠 Містобудування в Україні

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Скасовано Указ щодо мінімального розміру оплати за нотаріальне посвідчення угод з нерухомістю для приватних нотаріусів

Указом Президена України України №418/2019 від 20.06.2019 року було скасовано 159 Президентських Указів, серед яких, зокрема, і Указ Президента України від 10 липня 1998 року № 762 «Про впорядкування справляння плати за вчинення нотаріальних дій», яким встановлювалося, що розмір плати, яка справляється за вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами, не може бути меншим від розміру ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами за аналогічні нотаріальні дії!

Указ №418/2019 від 20.06.2019 року набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування!

⭕️ Таким чином, з моменту набрання чинності Указом, мав би бути скасований мінімальний розмір оплати послуг за нотаріальне посвідчення угод з нерухомістю для приватних нотаріусів, який існував з 1998 року на рівні державного мита — 1%.

❗️ Проте, на сьогодні залишається чинним положення пункту 3 Глави 16 Розділу I Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, згідно якого приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між приватним нотаріусом та фізичною або юридичною особою, але не меншу від розміру ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами за аналогічні нотаріальні дії.

А також залишаються чинними положення Декрету КМУ від 21.01.1993 року Про державне мито!

✅ За експертною оцінкою економія бізнесу на нотаріальних послугах складе 1 млрд грн!

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Відповідальність за несплату податку на землю та нерухоме майно відмінне від земельної ділянки

Земельний податок у 2019 році мають сплачувати власники земельних ділянок (паїв) та постійні землекористувачі – фізичні та юридичні особи за 2018 рік, а податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки — власники об’єктів нерухомості за 2018 рік.

✅Більше детально про ставки цих податків, пільги та інше написано в попередніх матеріалах: Земельний податок 2019: ставки, пільги, відповідальність та Податок на нерухомість в 2019 році.

Зважаючи на те, що сплата податку на землю та податку на нерухоме майно здійснюється до 01 серпня звітного року на підставі податкового повідомлення-рішення, в якому зазначається сума податку, та яке орган державної податкової служби надсилає (вручає) громадянину за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня звітного року, виникають запитання щодо ситуацій, коли таке повідомлення-рішення не отримано платником.



⭕️ У звязку із цим, варто зазначити:

🎯 Обов’язок щодо сплати податку виникає у фізичних осіб протягом 60 календарних днів з моменту вручення відповідного повідомлення.

🎯 У випадку, якщо контролюючий орган не надіслав податкове повідомлення-рішення у визначений строк, платники податку звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання (підпункт 266.10.2 п. 266.10 ст. 266 ПКУ).


Таким чином, якщо фізичною особою не отримано за місцем реєстрації відповідного повідомлення-рішення щодо сплати податку на землю або на нерухоме майно, така особа звільняється від відповідальності за несплату податків!


📌 Проте, у випадку прострочення сплати узгодженого податкового зобов’язання, передбачена відповідальність: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, —у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Дотримання тиші в населених пунктах

Чинне законодавство України з метою забезпечення комфортного середовища для життєдіяльності людини, регулює, зокрема, і вимоги щодо додержання тиші та обмежень певних видів діяльності, що супроводжуються шумом.

⭕️ Основними документами, які регулюють обмеження щодо шуму та контроль за дотриманням тиші, є Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», чинний на сьогодні ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень та Державні санітарні норми допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови.



⭕️ Так, згідно Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»:

Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни при здійсненні будь-яких видів діяльності з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров'я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів зобов'язані вживати заходів щодо недопущення впродовж доби перевищень рівнів шуму, встановлених санітарними нормами, в таких приміщеннях і на таких територіях (захищені об'єкти):

  • жилих будинків і прибудинкових територіях;
  • лікувальних, санаторно-курортних закладів, будинків-інтернатів, закладів освіти, культури;
  • готелів і гуртожитків;
  • розташованих у межах населених пунктів закладів громадського харчування, торгівлі, побутового обслуговування, розважального та грального бізнесу;
  • інших будівель і споруд, у яких постійно чи тимчасово перебувають люди;
  • парків, скверів, зон відпочинку, розташованих на території мікрорайонів і груп житлових будинків.

🎯 Шум на захищених об'єктах при здійсненні будь-яких видів діяльності не повинен перевищувати рівнів, установлених санітарними нормами для відповідного часу доби.

🎯 У нічний час, із двадцять другої до восьмої години на захищених об'єктах забороняються гучний спів і викрики, користування звуковідтворювальною апаратурою та іншими джерелами побутового шуму, проведення салютів, феєрверків, використання піротехнічних засобів.

🎯 Проведення на захищених об'єктах ремонтних робіт, що супроводжуються шумом, забороняється у робочі дні з двадцять першої до восьмої години, а у святкові та неробочі дні — цілодобово. Власник або орендар приміщень, у яких передбачається проведення ремонтних робіт, зобов'язаний повідомити мешканців прилеглих квартир про початок зазначених робіт. За згодою мешканців усіх прилеглих квартир ремонтні та будівельні роботи можуть проводитися також у святкові та неробочі дні. Шум, що утворюється під час проведення будівельних робіт, не повинен перевищувати санітарних норм цілодобово.

📌 Передбачені у трьох попередніх абзацах вимоги вимоги щодо додержання тиші та обмежень певних видів діяльності, що супроводжуються шумом, не поширюються на випадки:



  • здійснення в закритих приміщеннях будь-яких видів діяльності, що супроводжуються шумом, за умов, що виключають проникнення шуму в прилеглі приміщення, в яких постійно чи тимчасово перебувають люди;
  • здійснення в закритих приміщеннях будь-яких видів діяльності, що супроводжуються шумом, за умов, що виключають проникнення шуму за межі таких приміщень;
  • попередження та/або ліквідації наслідків аварій, стихійного лиха, інших надзвичайних ситуацій;
  • надання невідкладної допомоги, попередження або припинення правопорушень;
  • попередження крадіжок, пожеж, а також виконання завдань цивільної оборони;
  • проведення зборів, мітингів, демонстрацій, походів, інших масових заходів, про які завчасно сповіщено органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування;
  • роботи обладнання і механізмів, що забезпечують життєдіяльність жилих і громадських будівель, за умов ужиття невідкладних заходів щодо максимального обмеження проникнення шуму в прилеглі приміщення, в яких постійно чи тимчасово перебувають люди;
  • відзначення встановлених законом святкових і неробочих днів, днів міст, інших свят відповідно до рішення місцевої ради, проведення спортивних змагань;
  • проведення салютів, феєрверків, інших заходів із використанням вибухових речовин і піротехнічних засобів у заборонений час за погодженням із уповноваженим органом місцевого самоврядування в порядку, передбаченому правилами додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях.

Сільські, селищні, міські ради затверджують правила додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях, якими з урахуванням особливостей окремих територій (курортні, лікувально-оздоровчі, рекреаційні, заповідні тощо) установлюються заборони та обмеження щодо певних видів діяльності, що супроводжуються утворенням шуму, а також установлюється порядок проведення салютів, феєрверків, інших заходів із використанням вибухових речовин і піротехнічних засобів.

Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, встановлених законом, забезпечують контроль за додержанням керівниками та посадовими особами підприємств, установ, організацій усіх форм власності, а також громадянами санітарного та екологічного законодавства, правил додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях, інших нормативно-правових актів у сфері захисту населення від шкідливого впливу шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів.

⭕️ Згідно ДБН 360-92**:

Допустимі рівні шумів для житлових і громадських будинків і прилеглих до них територій, шумові характеристики основних джерел зовнішнього шуму, порядок визначення очікуваних рівнів шуму і потрібного їх зниження у розрахункових точках, методики розрахунку акустичної ефективності архітектурно-планувальних і будівельноакустичних засобів зниження шуму та основні вимоги до їх проектування треба приймати відповідно до чинних нормативів.

Допустимі рівні шуму на територіях різного господарського призначення не повинні перевищувати показників санітарних норм, значення яких наведені у таблиці 10.2. ДБН 360-92**.

✅ Окрім того, Наказом МОЗ від 22.02.2019 року №463 затверджено Державні санітарні норми допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови (фактично на заміну СанПіН 3077-84 Санітарні норми допустимого шуму в приміщеннях жилих і громадських будівель та на території житлової забудови).



Відповідальність

Згідно Закону, до підприємств, підприємців, установ, організацій, які порушили санітарне законодавство, застосовуються такі фінансові санкції:

❗️за порушення вимог щодо додержання тиші та обмежень певних видів діяльності, що супроводжуються шумом, встановлених частинами другоютретьою та четвертою статті 24 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» , підприємство, установа, організація, громадянин — суб'єкт господарської діяльності сплачує штраф у розмірі від п'ятдесяти до чотирьохсот п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У разі, коли підприємство, установа, організація або громадянин — суб'єкт господарської діяльності не припинили порушення після застосування фінансової санкції, вони сплачують штраф у розмірі ста відсотків вартості реалізованої продукції, виконаних робіт, наданих послуг.

Згідно ст. 182 Кодексу України про адміністративні правопорушення:

❗️ Порушення вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів щодо захисту населення від шкідливого впливу шуму чи правил додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях — тягне за собою попередження або накладення штрафу на громадян від п'яти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і накладення штрафу на посадових осіб та громадян — суб'єктів господарської діяльності — від п'ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, — тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п'ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією звуковідтворювальної апаратури, піротехнічних засобів, інших предметів порушення тиші або без такої і на посадових осіб та громадян — суб'єктів господарської діяльності — від п'ятдесяти до ста п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією звуковідтворювальної апаратури, піротехнічних засобів, інших предметів порушення тиші.

Місто Київ

⭕️ В столиці діють Правила благоустрою міста Києва, які містять розділ Дотримання тиші в громадських місцях у м. Києві, якими, зокрема:

🎯 Встановлено обов'язок для керівників, уповноважених посадових осіб підприємств, установ, організацій, а також громадян, забезпечувати в закладах громадського харчування, торгівлі, побутового обслуговування, розважального та грального бізнесу, культури при проведенні концертів, дискотек, масових святкових і загальноміських заходів тощо обмеження часу роботи музичних ансамблів з 9-00 до 23-00 години та дотримуватись таких рівнів шуму, щоб у прилеглих житлових будинках він становив не більше 40 ДБА в денний час і 30 ДБА в нічний час.

📌 У разі розміщення джерел шуму в житлових будинках відповідні роботи повинні проводитись з 9-00 до 19-00.

🎯 Заборонено створювати шум при використанні виробничого обладнання та інструментів, вибухових матеріалів і піротехнічних виробів та інших гучноголосих установок у будинках, гуртожитках, на прибудинкових територіях та в зонах відпочинку в нічний час з 22-00 год. до 8-00 год.

🎯 Заборонено встановлювати на балконах, лоджіях, відкритих вікнах будинків, будівель і споруд та інших місцях звуковідтворюючу апаратуру і включати її на повну потужність (вище 40 ДБА) протягом доби.

🎯 Заборонено роводити ремонтні та будівельні роботи в житлових будинках, квартирах, офісних приміщеннях, підприємствах торгівлі та громадського харчування (ресторани, бари, кафе, заклади розважального та грального бізнесу), розташованих у житлових будинках, у вбудованих і прибудованих до житлових будинків нежитлових приміщень без погодження з мешканцями прилеглих будинків, житлових приміщень терміну початку і завершення робіт. Нормативний рівень шуму на весь час проведення ремонтно-будівельних робіт у прилеглих житлових приміщеннях і прилеглих будинках не повинен перевищувати 40 ДБА. Забороняється проводити вказані роботи з 19-00 до 8-00 год. та у святкові і неробочі дні впродовж доби.



🎯 В офісних приміщеннях, підприємствах торгівлі та громадського харчування (ресторани, бари, кафе, заклади розважального та грального бізнесу), розташованих у житлових будинках, у вбудованих і прибудованих до житлових будинків нежитлових приміщень шум не повинен перевищувати такий рівень: не більше 40 ДБА в денний час і 30 ДБА в нічний час (до 22-00).

🎯 При проведенні вантажно-розвантажувальних робіт автомобілями перевізників сміття, по доставці різноманітних товарів для обслуговування житлових будинків та їх інженерного обладнання не допускати перевищення рівнів шуму на прибудинкових територіях у нічний час з 22-00 до 8-00 год. та вживати заходів щодо максимального обмеження шуму від роботи обладнання автотранспорту.

🎯 Використання піротехнічних засобів для влаштування феєрверків та салютів без укладання договорів з балансоутримувачами територій, де проводяться святкові заходи, та без дотримання вимог обмеження часу проведення заходів з 08-00 до 22-00 год. у святкові і неробочі дні та використання їх у робочі дні впродовж добизабороняється.

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019