Будівельний паспорт забудови земельної ділянки 2020 (до 500 кв.м)

З початку 2019 року на підставі будівельного паспорта можна будувати індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарські будівлі і споруди, гаражі, елементи благоустрою та озеленення земельної ділянки (ст. 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»). Також внесено необхідні зміни до Постанови КМУ №466 від 13.04.2011 року, якою затверджено Перелік об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта.

Проте, на сьогодні ще не внесено змін до Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, що може призвести до складностей в оформленні будівельних паспортів на об’єкти площею більше 300 кв.м. Разом із тим, вказаний Порядок є підзаконним актом, і вищу юридичну силу мають саме норми ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності».

Таким чином, на сьогодні закон дозволяє видавати будпаспорти на об'єкти до 500 кв.м, а тому відмова з посиланням на положення Порядку буде незаконною.

❗️ Також важливо звернути увагу, що у випадку будівництва будинку площею більше 300 кв.м, виникатиме зобов’язання (до прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію) сплати пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту; в той час, коли замовники будівництва будинків до 300 кв.м, звільняються від сплати пайової участі (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні»). 

🎯 В 2019 році було розроблено законопроект, який передбачав звільнення від сплати пайової участі об’єктів до 500 кв.м, що збудовані за будівельним паспортом, але наразі вказаний проєкт не подано на розгляд Верховної Ради.

Проте, з 01.01.2021 року пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту буде повністю скасовано!



Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будпаспорт та дозвільні документи, і які не потрібно вводити в експлуатацію. Перелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року.

Будівельний паспорт (будпаспорт)

Будівельний паспорт – це документ, який визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будпаспорт оформлюється як на ділянки, які знаходиться в містах та селах, так і на ділянки в садових товариствах та дачних кооперативах – правила оформлення будівельного паспорта є єдиними.

Порядок оформлення будівельного паспорта

Будпаспорт містить текстові та графічні матеріали, найважливішим з яких є схема забудови земельної ділянки.

На схему забудову мають бути нанесені будівлі та споруди, які планується розмістити на земельній ділянці, оскільки будівництво об’єктів, яких немає у будівельному паспорті (та, відповідно, у повідомленні ДАБІ) буде вважатися самочинним, тобто таким, що здійснюється без документів, які дають право на виконання будівельних робіт (щодо таких об'єктів). Разом із цим, не буде порушенням чинного законодавства будівництво лише частини із зазначених на схемі забудови будівель та споруд. На схемі забудови обов’язково зазначаються як відстані від запланованих будівель та споруд до меж земельної ділянки, червоних ліній, ліній регулювання забудови тощо, так і до об’єктів на сусідніх земельних ділянках.

📌 Тут важливо зазначити, що мова йде не тільки про вже збудовані сусідами об’єкти (або розпочаті будівництвом), а й про ті, що лише заплановані ними до будівництва (звичайно, за умови отримання сусідами передбачених законодавством документів).

Інформація щодо запланованих сусідніми землевласниками (землекористувачами) об’єктів є в місцевих органах містобудування та архітектури, які видавали (або наразі погоджують) їм будівельні паспорти або містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (МУОЗЗД).

Той факт, що сусідня ділянка пуста, не означає, що на ній не заплановано жодного будівництва, і що Ви зможете відступити від межі 1 м або навіть 5 м і будувати там, наприклад, будинок. Можливі ситуації, коли усі сусіди вже отримали будівельні паспорти або МУОЗЗД, в яких передбачено (дозволено) розміщення будівель на відстані 1 м від межі Вашої ділянки. Тому, в більшості випадків необхідно буде відступати 7 м від межі (а іноді і більше), щоб не порушувати вимог чинного законодавства щодо протипожежних відстаней. Це одна із основних причин, чому дозвільну документацію на будівництво варто оформити до початку виконання робіт.

Перелік документів для  оформлення будпаспорту

Пунктом 2.1 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки встановлено наступний перелік документів:

  • заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних;
  • засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію;
  • ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об’єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об’єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо);
  • проект будівництва (за наявності);
  • засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
  1. Заява на видачу будівельного паспорта (та внесення змін) — Додаток 1 до Порядку.
  2. Як правило, мова йде про нотаріально засвідчені копії документів, що посвідчують право на землю (наприклад, державний акт, цивільно-правова угода та державний акт з відповідними відмітками, цивільно-правова угода та витяг з ДРРП або Інформаційна довідка тощо).
  3. Ескізні наміри забудови подаються до органів містобудування та архітектури і можуть бути виконані в довільній формі. Будь-які вимоги надати ескізи, виконані сертифікованим спеціалістом чи подібне — є незаконними. Ескіз намірів забудови виконується в довільній формі, тому затверджувати його склад, зміст та порядок розроблення не потрібно(лист Мінрегіону від 30.11.2011 року №7/14-16432).
  4. Зазвичай при будівництві за будівельним паспортом проект будівництва не розробляється. Навіть якщо проект було розроблено (чи придбано), то краще обмежитися поданням до органів містобудування та архітектури лише ескізів. Будь-які вимоги щодо надання проектної документації для виготовлення будпаспорту є безпідставними.
  5. Засвідчені згоди потребуються за наявності співвласників. Зазвичай, вони складаються у довільній формі, а підписи осіб на них засвідчуються нотаріально.

⭕️ Незважаючи на те, що перелік документів для видачі будівельного паспорта є вичерпним, органи містобудування та архітектури часто вимагають додатково надати викопіювання з плану населеного пункту або плану товариства, топографічну зйомку, витяг з Державного земельного кадастру, технічні умови, документи про адресу тощо. Порядок видачі будівельного паспорта не зобов’язує замовника надавати подібні документи.

Підстави для відмови у видачі будівельного паспорта

Чинне законодавство України містить вичерпний перелік підстав для відмови у видачі будпаспорту, так, згідно п. 2.4. Порядку: пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав:

  • неподання повного пакета документів;
  • невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

📌 На практиці найбільше відмов обґрунтовуються відсутністю містобудівної документації (генерального плану, ДПТ тощо) або невідповідністю поданих документів (зокрема, ескізних намірів забудови) вимогам чинного містобудівного законодавства.

Можливість оформлення будівельного паспорта та розміщення на земельній ділянці тих чи інших будівель та споруд варто перевіряти до придбання земельної ділянки.

Строки

Строк надання (виготовлення) будівельного паспорту закріплено в п. 2.1. Порядку: будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів.

В більшості випадків пакет документів для отримання будівельного паспорту подається до Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).



Право на виконання будівельних робіт

Після отримання будівельного паспорта, для отримання права на виконання будівельних робіт, необхідно подати відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБК) повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об’єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта!

З грудня 2019 року зазначене повідомлення можна подавати через Електронний кабінет забудовника (Е-кабінет).

ℹ️ Зручна система пошуку по Реєстру ДАБІ (з можливістю автоматичного відслідковування реєстрії документів): Telegram-бот DabiBot.

🏠 Містобудування в Україні

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

10 Відповісти на “Будівельний паспорт забудови земельної ділянки 2020 (до 500 кв.м)”

  1. Добрый день!

    Подскажите пожалуйста, как именно на бумаге должен выглядеть «перелік систем інженерного забезпечення»???

    Вы можете выложить ПДФ-файл с необходимыми для подачи эскизами и фасадами, чтоб по его образцу можно было сделать свой?

    Заранее спасибо за ответ

    1. Вітаю!

      Наприклад, так:

      1. Електропостачання – від центральних мереж.

      2. Водопостачання – від міських мереж.

      3. Каналізація – підключення до міських каналізаційних мереж.

      4. Газопостачання – від центральних мереж.

      5. Опалення – електричний котел.

      6. Будинок не потребує підключення до мережі телебачення та телефонізації.

  2. Подскажите пожалуйста, могу ли я подавать заявление и документы в отдел архитектуры, отправляя их на официальную электронную почту отдела сканированными ПДФ-файлами?

    Законом Украины «Об обращении граждан» предусмотрен вариант подачи заявлений по электронной почте.

    1. Вітаю!

      Точно можу сказати, що можете направити звичайною поштою (або на ЦНАП (за наявності), або безпосередньо на орган містобудування та архітектури), а от щодо можливості подавати скани (особливо правовстановлюючих документів), то маю великі сумніви...

  3. Доброго дня! Підскажіть будь-ласка, чи можу я будувати садовий будинок з цокольним поверхом, двома повноцінними поверхами і мансардним поверхом?

  4. Вітаю!

    Підкажіть, будь ласка, що потрібно для того щоб правильно зробити ескізні наміри забудови? Цікавить єтап топографо-геодезичної зйомки, який масштаб потрібен, сертифікат інженера, це креслення, чи роздруківка електронного файу, в якому масштабі потрібно? Не розумію, що мені замовляти...(

    1. Вітаю!

      Оскільки законодавчо подачата топозйомки не пердбачена, то тут лише з огляду на практику. Масштаб 1:500, особа повинна мати сертиікат. Всі ініш моменти — це вже вимоги конкретної архітектури. Зазвичай, просять топозйомку 1:500 надурковану і з печаткою виконавця на ній.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *