Сьогодні профільний Комітет Верховної Ради буде розглядати проект Закону про внесення змін до Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (реєстраційний №2688).
Метою прийняття зазначеного проекту є внесення змін спрямованих на врегулювання порядку видалення зелених насаджень під час будівництва об’єктів архітектури та інженерних мереж поза межами відведених земельних ділянок під будівництво тощо.
📌 В пояснювальній записці повідомляється, що в 2011 році було прийнято ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» та внесено зміни до ЗУ «Про благоустрій населених пунктів», які, фактично, позбавили місцеву владу повноважень впливати на видалення зелених насаджень в межах населених пунктів та надали право забудовникам видаляти зелені насадження навіть поза межами земельних ділянок, які відведені під будівництво, без наявності узгодженої містобудівної документації з місцевими органами влади. Такі зміни призвели до неконтрольованого видалення зелених насаджень не тільки на земельних ділянках, що відведені під будівництво, а й під час прокладання інженерних мереж на землях запасу міста. На сьогоднішній день забудовники мають право знищувати зелені насадження при наявності повідомлень про початок виконання підготовчих або будівельних робіт навіть не сплачуючи до місцевих бюджетів коштів відновної вартості зелених насаджень.
▶️ Законопроектом 2688 запропоновано абзац 2 частини третьої статті 28 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» викласти в наступній редакції: «Видалення зелених насаджень у разі будівництва об’єкта архітектури або інженерних мереж на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради на підставі ордера».
Чинна на сьогодні редакція вказаного абзацу: «Документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, отримані відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», є підставою для видалення зелених насаджень після обстеження земельної ділянки та складання акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню. У цьому разі видалення зелених насаджень не потребує дозволу (ордера). Відновна вартість визначається на підставі акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, та сплачується до прийняття об’єкта в експлуатацію. Розмір відновної вартості видалених зелених насаджень зменшується на суму, передбачену проектною документацією на озеленення території.»
❗️ Незважаючи на те, що законопроект має на меті унеможливити видалення зелених насаджень на підставі повідомлень про початок виконання підготовчих робіт або повідомлень про початок виконання будівельних робіт, варто звернути увагу на висновок Головного науково-експертного управління ВР:
- існує суперечність між положеннями проекту, за змістом яких «видалення зелених насаджень … здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради на підставі ордера», та чинним ч. 3 цієї статті, відповідно до якої «видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України». При цьому до «зелених насаджень» відноситься «деревна, чагарникова, квіткова та трав’яна рослинність природного і штучного походження на визначеній території населеного пункту» (абз. 7 ч. 1 ст. 1 Закону). Тобто, по суті одні й ті ж положення регулюються по-різному, що створює невизначеність правової норми.
- по-друге, проект не узгоджується із ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» у частині визначення вимог для видалення зелених насаджень при виконанні підготовчих та будівельних робіт (ст. ст. 35-37), змін до якого у проекті не передбачається. Зокрема, відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 37 зазначеного Закону «за наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником … інших документів дозвільного характеру для … видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається». Зі змісту ж проекту неможливо визначити, на якій саме «території населеного пункту» – у межах будівельного майданчика, чи поза його межами при будівництві «об’єкта архітектури або інженерних мереж» може здійснюватись видалення зелених насаджень за рішенням відповідного виконавчого органу на підставі ордера.
- слід також зазначити, що відповідно до ст. 1 ЗУ «Про архітектурну діяльність» поняття «об’єкти архітектури» має дуже широке трактування, і такі об’єкти можуть відноситись у тому числі й до об’єктів будівництва, визначених у ч. 1 ст. 37 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», для видалення зелених насаджень при будівництві яких у межах будівельного майданчика, достатньо отримати дозвіл на виконання будівельних робіт. Аналогічне зауваження стосується й будівництва передбачених у проекті «інженерних мереж». Таким чином, зі змісту нової редакції абз. 2 ч. 3 ст. 28 Закону неможливо чітко встановити, у якому ж випадку для видалення зелених насаджень потрібно отримувати ордер, а у якому достатньо мати дозвіл на виконання будівельних робіт.
📊 URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ
Ⓒ 2020