Як ввести в експлуатацію житловий, садовий, дачний будинок у 2025 році

В матеріалі описано процедуру прийняття в експлуатацію житлових, садових, дачних будинків (площею до 500 кв.м) та господарських будівель і споруд, які збудовані на підставі будівельного паспорта (оформленого після 12.03.2011 року) або схеми намірів забудови та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

🎯  Введення в експлуатацію об’єктів, які збудовані без оформлення дозвільних документів у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року, на сьогодні можливе у спрощеному порядку — будівельна амністія (2018-2025).

🎯  Якщо будинок було зведено до 05 серпня 1992 року, то він взагалі не потребує процедури прийняття в експлуатацію.

Відеоматеріал вже доступний на каналі DREAMDIM_UA

Як ввести будинок в експлуатацію?

Механізм прийняття в експлуатацію регулює Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів (затверджений постановою КМУ від 13.04.2011 року №461).

Згідно вказаного Порядку, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

 Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди (якщо згідно з будівельним паспортом було передбачено будівництво декількох об’єктів). Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будпаспортом, збудувати та, відповідно, здати їх в експлуатацію, пізніше.

Які документи потрібні для введення будинку в експлуатацію?

  1. Технічний паспорт, внесений (зареєстрований) до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
  2. Зареєстроване ДАБІ/ДІАМ повідомлення про початок виконання будівельних робіт (повідомлення про внесення змін), а точніше його реєстраційний номер (номери).
  3. Документи на земельну ділянку, паспорт (або інший документ) та номер облікової картки платника податківУ випадку подання декларації он-лайн інформація про власника (замовника), дані дозвільних документів та інформація про земельну ділянку буде завантажена автоматично.

Фактично, окрім документів, які зазначалися у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та реєстраційного номеру повідомлення, потрібен лише технічний паспорт на збудований (завершений будівництвом) об’єкт (об’єкти), який зареєстровано в ЄДЕССБ.

Де замовити техпаспорт (технічну інвентаризацію)?

Замовити технічний паспорт можна в будь-яких суб’єктів господарювання (комунальних або приватних), у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіоні України та отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат.

Отже, обов’язковою умовою є наявність у особи, що проводить техінвентаризацію, чинного сертифікату.

Технічний паспорт свторюється в електронному вигляді та реєструється в ЄДЕССБ.

В результаті реєстрації в ЄДЕССБ кожному технічному паспорту присвоюється реєстраційний номер (формат TI00:0000—0000—0000—0000) та формується QR-код з посиланням на вказаний технічний паспорт на порталі e-construction.gov.ua.

Вказаний номер необхідно буде зазначити при заповненні декларації про готовність до експлуатації.

Реєстрацій номер обов’язковий для технічних паспортів, виданих після 1 серпня 2021 року. Якщо ваш технічний паспорт було виготовлено раніше, то формально реєстрацій номер не вимагається, але ввести в експлуатацію об’єкт з таким техпаспортом, як і оформити потім право власності, буде дуже і дуже складно.

Реєстрація декларації про готовність об’єкта до експлуатації

Декларація подається в одному належним чином заповненому та підписаному примірнику. Чинне законодавство не передбачає подання додаткових примірників декларації або будь-яких інших документів (наприклад, будівельного або технічного паспорту, документів на земельну ділянку, повідомлень тощо).

Декларація про готовність об’єкта до експлуатації в паперовому вигляді подається до відповідного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або засобами поштового зв’язку, а в електронному вигляді (он-лайн) – через портал ДІЯ (або з використанням мобільного додатку).

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.

В передбачених випадках, реєстрація декларації здійснюється в автоматичному режимі (без участі посадових осіб) в режимі реального часу із присвоєнням реєстраційного номера.

📌 Автоматична реєстрація, наприклад, неможлива, коли будівництво було здійснено на підставі схеми намірів забудови.

У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) у спосіб, відповідно до якого були подані документи, з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації.

📌 Навіть при поданні паперового примірнику декларації, результат її реєстрації буде виключно в електронному вигляді (паперових примірників з печатками, підписами тощо не видається).

Реєстраційний номер декларації є підтвердженням того, що об’єкт введено в експлуатацію, і це дає можливість особі звернутися за реєстрацією права власності на такий об’єкт (за умови наявності адреси об’єкта)

Про реєстрацію декларації або її повернення можна дізнатися на веб-сайті ЄДЕССБ.

У разі відмови у реєстрації декларації та повернення її для виправлення виявлених недоліків, така декларація вважається неподаною, не створює для учасників правовідносин у сфері містобудівної діяльності жодних юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з відмовою у реєстрації, а тому не може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.

Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію

Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будпаспорт та дозвільні документи, і які не потрібно вводити в експлуатаціюПерелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року.

Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів; свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків.

Більше новин та аналітики у сфері містобудування та земельного права у групі Містобудування в Україні та на моєму YouTube-каналі.

Юрій Брикайлоадвокат

DREAMDIM

Ⓒ 2025

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *