Озеленення при проектуванні вулиць і доріг може стати обов’язковим

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України розглядає можливість внесення нових змін до ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів» щодо обов’язкового проведення заходів з озеленення вулиць і доріг при їх новому будівництві, реконструкції або капремонті. Про це повідомив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Лев Парцхаладзе.
За його словами, озеленення є невід’ємною частиною благоустрою, і Мінрегіон розглядає можливість внесення змін щодо покращення благоустрою міст, зокрема, обов‘язкового озеленення при проектуванні доріг. Це має покращити екологічний стан міст, та надати їм новий сучасний вигляд, а жителям – комфортні умови для перебування і проживання.
На думку пана Парцхаладзе, у цьому питанні є доцільним вивчення досвіду Німеччини, Нідерландів, Австрії та інших високорозвинених європейських країн.
📌 Наприклад, у німецькому Лейпцигу площі зелених насаджень диференціюються в залежності від щільності забудови та норм озеленення в окремих районах міст.



Проект змін до ДБН В.2.3-5:2018 наразі розробляється ДП «ДерждорНДІ».
ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів» вступили в дію з 1 вересня 2018 року. Ними було введено низку принципово якісних змін для безпеки і комфорту людей, зокрема, можливість звуження ширини смуг руху на дорогах, обов’язкове встановлення спеціальних захисних огороджень на зупинках громадського транспорту, обов’язкове облаштування острівців безпеки на нерегульованих переходах, велодоріжок та велосмуг та інші зміни.
Інформація з офіційного веб-сайту КМУ.
Ⓒ 2019

Порядок введення в експлуатацію житлових, садових та дачних будинків — 2019

Нижче буде описано процедуру прийняття в експлуатацію житлового, садового або дачного будинку (площею до 500 кв.м) та господарських будівель і споруд, які збудовані на підставі будівельного паспорта (оформленого після 12.03.2011 року) та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів регулює Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №461).

Згідно Порядку, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

📌 Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди (якщо згідно з будівельним паспортом було передбачено будівництво декількох об'єктів). Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будпаспортом, збудувати та, відповідно, здати їх в експлуатацію, пізніше.

Які документи необхідні для введення об’єкту в експлуатацію?

  1. Технічний паспорт БТІ.
  2. Зареєстроване ДАБІ повідомлення про початок виконання будівельних робіт (повідомлення про внесення змін) або відповідний реєстраційний номер (номери), а також документи, які підтверджують дату подання такого повідомлення (повідомлень).
  3. Документи на земельну ділянку, паспорт (або інший документ) та номер облікової картки платника податків.
Фактично, окрім документів, які зазначалися у Повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та реєстраційного номеру повідомлення, потрібен лише технічний паспорт БТІ на збудований (завершений будівництвом) об’єкт (об’єкти).



Комунальне чи приватне БТІ?

Замовити технічний паспорт можна в будь-якому БТІ — як в комунальному, так і в приватному.

Згідно законодавства, технічна інвентаризація об'єктів нерухомого майна проводиться суб'єктами господарювання, у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіоні України та отримали кваліфікаційний сертифікат відповідно до ст. 17 ЗУ «Про архітектурну діяльність». Отже, обов’язковою умовою є наявність у особи, що проводить техінвентаризацію, відповідного сертифікату.

Зважаючи на те, що 28.04.2018 року було анульовано частину кваліфікаційних сертифікатів, варто перевіряти наявність та чинність відповідного сертифікату у особи, яка проводитиме технічну інвентаризацію. Це можна зробити on-line.

Декларація про готовність об’єкта до експлуатації

Декларація подається в одному належним чином заповненому та підписаному примірнику. Чинне законодавство не передбачає подання додаткових примірників декларації або будь-яких інших документів (наприклад, будівельного або технічного паспорту, документів на земельну ділянку, повідомлень тощо).

📌 Декларація про готовність об’єкта до експлуатації зазвичай подається до відповідного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або через Електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації. Після усунення недоліків, що спричинили повернення декларації, замовник може подати її повторно.

Важливо: у разі відмови у реєстрації декларації та повернення її для виправлення виявлених недоліків, така декларація вважається неподаною, не створює для учасників правовідносин у сфері містобудівної діяльності жодних юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з відмовою у реєстрації, а тому не може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.

📌 Про реєстрацію декларації можна дізнатися на офіційному веб-сайті ДАБІ України у розділі Реєстр дозвільних документів.

Реєстраційний номер декларації є підтвердженням того, що об’єкт введено в експлуатацію, і це дає можливість особі звернутися за реєстрацією права власності на такий об’єкт (за наявності адреси).

Орган архбудконтролю у певних випадках має право скасувати реєстрацію декларації, зокрема, у випадку виявлення недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які є підставою вважати об’єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без затвердженого в установленому порядку проекту або будівельного паспорта.

Введення в експлуатацію об’єктів, які збудовані без оформлення дозвільних документів у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року, можливе у спрощеному порядку — будівельна амністія 2018—2019.



Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію

Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будпаспорт та дозвільні документи, і які, відповідно, не потрібно вводити в експлуатацію. Перелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року. В кінці 2018 року цей перелік було суттєво розширено.

Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків — щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.

Також згідно п. 3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, не належать до самочинного будівництва — для одноквартирних (садибних), дачних та садових будинків:

  • зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд, навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям полегшеної конструкції, погребів, входів в погреби, підпірних стін, воріт, хвірток, приямків, терас, ганків;
  • перестановка санітарно-технічного обладнання в межах призначення приміщень, установка сантехнічних та інженерних приладів в приміщеннях нежитлового призначення;
  • улаштування чи закриття дверних (віконних) прорізів у внутрішніх не капітальних стінах, збільшення або зменшення житлової або допоміжної площі за рахунок демонтування або влаштування перегородок (без порушення капітальних несучих стін, несучих конструкцій, опор, балок), комор, утеплення і оздоблення стін;
  • засклення балконів, лоджій, веранд, терас, крім будинків, що занесені до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, заміна матеріалу стін будинків, господарських будівель без збільшення розміру фундаменту та поверховості;
  • зміна призначення господарських будівель.

🏠 Новий порядок присвоєння адреси об'єктам будівництва та нерухомого майна (2019)

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2019

Повідомлення ДАБІ про початок виконання будівельних робіт

Для отримання права на виконання будівельних робіт з будівництва (реконструкції) індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів (господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки), для будівництва яких отримано (оформлено) будівельний паспорт забудови земельної ділянки, необхідно подати відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБК) повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об’єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта.
📌 Право на виконання будівельних робіт виникає після подання зазначеного повідомлення. Замовник зобов’язаний подати таке повідомлення не пізніше, ніж за один день до початку будівництва.



Перевірити чи зареєстроване подане повідомлення можна на сайті ДАБІ України.
❗Незважаючи на те, що чинне законодавство не передбачає можливості відмови у реєстрації повідомлення чи його повернення, органи державного архітектурно-будівельного контролю все ж іноді «відмовляють» у реєстрації повідомлення. Саме тому, з метою уникнення спірних ситуацій, які можуть призвести до накладення на замовника адміністративного стягнення у вигляді штрафу, потрібно уважно заповнювати повідомлення та вносити у нього усю, передбачену законодавством інформацію.
📌 Також необхідно завжди заповнювати актуальну форму відповідного повідомлення, оскільки форми дозвільних документів досить часто змінюються (наприклад, остання зміна відбулася 28.04.2018 року).
Документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва. Разом із тим, органи державного архітектурно-будівельного контролю мають право у певних ситуаціях скасовувати такі документи (в т.ч. повідомлення), і тоді замовник зобов’язаний подати повідомлення повторно або оскаржити таке скасування.
❗Важливо звернути увагу на те, що поки зміни внесено лише у ст. 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (згідно яких з 01.01.2019 року будівельний паспорт може видаватися на об'єкти площею до 500 кв.м), а до Поставнови КМУ №466 від 13.04.2011 року, якою затверджено Перелік об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, відповідних змін наразі не внесено (в зазначеній Постанові мова йде про площу «до 300 кв.м»).
 
Ⓒ 2019