Порядок введення в експлуатацію житлових, садових та дачних будинків — 2019
Нижче буде описано процедуру прийняття в експлуатацію житлового, садового або дачного будинку (площею до 500 кв.м) та господарських будівель і споруд, які збудовані на підставі будівельного паспорта (оформленого після 12.03.2011 року) та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів регулює Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №461).
Згідно Порядку, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації.
📌 Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди (якщо згідно з будівельним паспортом було передбачено будівництво декількох об'єктів). Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будпаспортом, збудувати та, відповідно, здати їх в експлуатацію, пізніше.
Які документи необхідні для введення об’єкту в експлуатацію?
- Технічний паспорт БТІ.
- Зареєстроване ДАБІ повідомлення про початок виконання будівельних робіт (повідомлення про внесення змін) або відповідний реєстраційний номер (номери), а також документи, які підтверджують дату подання такого повідомлення (повідомлень).
- Документи на земельну ділянку, паспорт (або інший документ) та номер облікової картки платника податків.
Комунальне чи приватне БТІ?
Замовити технічний паспорт можна в будь-якому БТІ — як в комунальному, так і в приватному.
Згідно законодавства, технічна інвентаризація об'єктів нерухомого майна проводиться суб'єктами господарювання, у складі яких працює один або більше відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіоні України та отримали кваліфікаційний сертифікат відповідно до ст. 17 ЗУ «Про архітектурну діяльність». Отже, обов’язковою умовою є наявність у особи, що проводить техінвентаризацію, відповідного сертифікату.
❗Зважаючи на те, що 28.04.2018 року було анульовано частину кваліфікаційних сертифікатів, варто перевіряти наявність та чинність відповідного сертифікату у особи, яка проводитиме технічну інвентаризацію. Це можна зробити on-line.
Декларація про готовність об’єкта до експлуатації
Декларація подається в одному належним чином заповненому та підписаному примірнику. Чинне законодавство не передбачає подання додаткових примірників декларації або будь-яких інших документів (наприклад, будівельного або технічного паспорту, документів на земельну ділянку, повідомлень тощо).
📌 Декларація про готовність об’єкта до експлуатації зазвичай подається до відповідного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або через Електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
У разі подання чи оформлення декларації з порушенням установлених вимог орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає її замовнику (його уповноваженій особі) з письмовим обґрунтуванням причин повернення у строк, передбачений для її реєстрації. Після усунення недоліків, що спричинили повернення декларації, замовник може подати її повторно.
❗Важливо: у разі відмови у реєстрації декларації та повернення її для виправлення виявлених недоліків, така декларація вважається неподаною, не створює для учасників правовідносин у сфері містобудівної діяльності жодних юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з відмовою у реєстрації, а тому не може слугувати підставою для призначення позапланової перевірки.
📌 Про реєстрацію декларації можна дізнатися на офіційному веб-сайті ДАБІ України у розділі Реєстр дозвільних документів.
Реєстраційний номер декларації є підтвердженням того, що об’єкт введено в експлуатацію, і це дає можливість особі звернутися за реєстрацією права власності на такий об’єкт (за наявності адреси).
❗Орган архбудконтролю у певних випадках має право скасувати реєстрацію декларації, зокрема, у випадку виявлення недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), які є підставою вважати об’єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без затвердженого в установленому порядку проекту або будівельного паспорта.
✅ Введення в експлуатацію об’єктів, які збудовані без оформлення дозвільних документів у період з 5 серпня 1992 року до 9 квітня 2015 року, можливе у спрощеному порядку — будівельна амністія 2018—2019.Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію
Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будпаспорт та дозвільні документи, і які, відповідно, не потрібно вводити в експлуатацію. Перелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року. В кінці 2018 року цей перелік було суттєво розширено.
Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків — щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.
Також згідно п. 3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, не належать до самочинного будівництва — для одноквартирних (садибних), дачних та садових будинків:
- зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд, навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям полегшеної конструкції, погребів, входів в погреби, підпірних стін, воріт, хвірток, приямків, терас, ганків;
- перестановка санітарно-технічного обладнання в межах призначення приміщень, установка сантехнічних та інженерних приладів в приміщеннях нежитлового призначення;
- улаштування чи закриття дверних (віконних) прорізів у внутрішніх не капітальних стінах, збільшення або зменшення житлової або допоміжної площі за рахунок демонтування або влаштування перегородок (без порушення капітальних несучих стін, несучих конструкцій, опор, балок), комор, утеплення і оздоблення стін;
- засклення балконів, лоджій, веранд, терас, крім будинків, що занесені до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, заміна матеріалу стін будинків, господарських будівель без збільшення розміру фундаменту та поверховості;
- зміна призначення господарських будівель.
🏠 Новий порядок присвоєння адреси об'єктам будівництва та нерухомого майна (2019)
Ⓒ 2019
Повідомлення ДАБІ про початок виконання будівельних робіт