Реконструкція «хрущовок» (2022)

28 грудня 2021 року народним депутатам було надано для ознайомлення проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду» (законопроект №6458).

Це вже п'ятий проект за останні 2 роки!

Про попередні чотири читайте в цьому матеріалі.



Які відмінності (від останнього проекту) та що нового?

Терміни та визначення — нові та змінені:

  • застарілий житловий фонд — сукупність багатоквартирних будинків усіх форм власності, що за своїм технічним станом не відповідають сучасним вимогам до будівель і споруд, визначеним нормативними документами та нормативно-правовими актами, і втрата якими первісних техніко-експлуатаційних показників (міцності, стійкості, надійності тощо) становить понад 60 відсотків (в останньому варіанті було «40 відсотків»);
  • маневрений житловий фонд — житловий фонд, призначений для тимчасового проживання на час здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів), сформований відповідно до умов проекту комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) (визначення змінено);
  • мікрорайон — елемент соціально-планувальної структури території населеного пункту, який містить житлову забудову, повний комплекс об’єктів повсякденного обслуговування, зелені насадження, об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури (визначення змінено);
  • модернізація багатоквартирних будинків кварталу (мікрорайону) застарілого житлового фонду — поетапна перебудова будинків без відселення та компенсації, спрямована на підвищення рівня комфорту і умов проживання, експлуатацію житлового фонду, яка проводиться без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів, з метою відновлення технічного стану будівлі, її окремих конструкційних елементів, продовження строку експлуатації багатоквартирного будинку (визначення змінено);
  • модернізація типових будівель —  процес часткової чи повної заміни конструкційних елементів та інженерних комунікацій у багатоквартирних будинках масових серій, спрямований на підвищення ефективності їх використання (визначення змінено);
  • реконструкція багатоквартирного будинку — перебудова багатоквартирного будинку з метою покращення умов проживання, експлуатації, зміни житлових приміщень, загальної та житлової площі тощо із зміною його геометричних розмірів, функціонального призначення, заміною окремих конструкцій, їх елементів, основних техніко-економічних показників (визначення змінено);
  • реконструкція багатоквартирного житлового будинку – перебудова житлового будинку з метою поліпшення умов проживання, експлуатації, зміни кількості житлових квартир, загальної і житлової площі тощо у зв’язку зі зміною геометричних розмірів, функціонального призначення, заміною окремих конструкцій, їх елементів, основних техніко-економічних показників (визначення змінено);
  • рівноцінний об’єкт нерухомого майна — рівноцінне за площею та кількістю кімнат житлове/нежитлове приміщення, яке надається на заміну житлового/нежитлового приміщення, що розміщене в багатоквартирному будинку, розташованому в межах кварталу (мікрорайону) застарілого житлового фонду (визначення змінено);
  • стартові багатоквартирні будинки — багатоквартирні будинки, побудовані в першочерговому порядку під час здійснення заходів із комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду для забезпечення рівноцінними об’єктами нерухомого майна власників об’єктів нерухомого майна, що розташовані в межах відповідного кварталу (мікрорайону) (визначення змінено).



Інші зміни/новели (частина):

📌  Проведення реконструкції об’єктів реконструкції здійснюється за проектом комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) без призупинення експлуатації об’єкта — положення виключено.

✔ Кількість житлових приміщень в стартовому будинку не може бути меншою за кількість житлових приміщень у багатоквартирному будинку, який підлягає знесенню — доповнено таким положенням.

✔ Під час здійснення реконструкції багатоквартирного будинку зменшення площі житлового приміщення, у тому числі площі житлових кімнат, забороняється доповнено таким положенням.Порі

Порівняно з останнім проектом кількість змін невелика.

Важливо зазначити, що Закон набере чинності через два роки з дня, наступного за днем його опублікування.

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2022

Автоматична видача дозволу на виконання будівельних робіт (CC2 та CC3)

Мінергіон 20.01.2022 року оприлюднив для громадського обговорення проект Постанови КМУ Про реалізацію експериментального проекту щодо видачі, реєстрації змін до дозволу на виконання будівельних робіт (крім реставрації) в автоматичному режимі.

Проектом постанови пропонується запровадити експериментальний проект з використанням Єдиної державної електронної систему у сфері будівництва.

Проектом акту визначено порядок видачі, реєстрації змін до дозволу на виконання будівельних робіт (крім реставрації), а також визначено набір відомостей (даних) для отримання дозволу, порядок взаємодії, передачі та перевірки таких відомостей (даних) за допомогою програмних засобів Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.



Згідно проекту, прийняття рішення про видачу дозволу, змін до дозволу на виконання будівельних робіт (крім реставрації) приймається після проведення автоматичного аналізу відомостей, зазначених замовником у заяві на їх повноту, відповідність формату, логічність та достовірність, з урахуванням критеріїв та визначення рівня ризику передбаченого Порядком ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 681.

⭕️  Таким чином, при дотриманні умов, викладених в проекті Постанови, отримання дозволу на будівництво багатоквартирного будинку відбуватиметься автоматично (без участі посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю)!

Експериментальний порядок (у разі його прийняття) буде діяти 31 грудня 2022 року.

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2022

Земельний податок 2022: ставки, пільги, відповідальність

Земельний податок (за 2021 рік) у 2022 році мають сплачувати власники земельних ділянок (паїв) та постійні землекористувачі – фізичні та юридичні особи (ст. 14.1.72 Податкового кодексу Українист. 269.1 ПКУ). 

Об'єктами оподаткування земельним податком є:

  • земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні;
  • земельні частки (паї), які перебувають у власності.

✅  Податок на нерухоме майно у 2022 році

Розмір (ставка) земельного податку

Органи місцевого самоврядування самостійно встанoвлюють ставки плати за землю тa пільги щодо земельного податку, щo сплачується на відповідній території.

Відповідні рішення мають бути оприлюднені та, як правило, бути доступними онлайн — на сайтах відповідних органів або на сайті Державної податкової служби України. 

❗️ Повний текст чинного, станом на 18.01.2022 року, рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року №242/5629 Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві з усіма змінами та доповненнями недоступний на веб-сайті КМР! У зв'язку з чим, я звернувся до КМР з відповідним запитом.

  1. Ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування — не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь — не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель — не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
  2. Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форм власності).
  3. Ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюються:
  • за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, – у розмірі не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області,
  • для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3% та не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області,
  • для лісових земель – не більше 0,1% від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Пільги по сплаті земельного податку

Так, згідно ст. 281 ПКУ, від сплати земельного податку у 2019 році звільняються:

Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм:

  • для ведення особистого селянського господарства — у розмірі не більш як 2 гектари;
  • для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах — не більш як 0,25 гектара, в селищах — не більш як 0,15 гектара, в містах — не більш як 0,10 гектара;
  • для індивідуального дачного будівництва — не більш як 0,10 гектара;
  • для будівництва індивідуальних гаражів — не більш як 0,01 гектара;
  • для ведення садівництва — не більш як 0,12 гектара.

Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.

Якщо фізична особа, визначена у пункті 281.1 статті 281 ПКУ, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельної ділянки для застосування пільги. Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву.

Органи місцевого самоврядування можуть встановлювати й інші пільги.



Строк сплати податку

Власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок з дня виникнення права власності на земельну ділянку, а у разі припинення права власності або користування земельний податок сплачується за фактичний період перебування землі у власності у поточному році.

🎯  Земельний податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Фізичними особами у сільській та селищній місцевості земельний податок може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про приймання податкових платежів.

Базовим податковим (звітним) періодом для сплати земельного податку є календарний рік, який починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

Облік фізичних осіб — платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), щороку до 1 травня.

Відповідальність та звільнення від неї

У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання (крім грошового зобов’язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі Податкового Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених Податковим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

  • при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
  • при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

⭕️  Фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої Податковим кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання, у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у встановлені строки (п. 287.9 ПКУ).

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM

Ⓒ 2022