Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України опублікувало для громадського обговорення проект Кодексу України про надра, який розроблено з метою приведення законодавства України у сфері користування надрами до вимог рамкових законодавчих актів, а також усунення подвійного адміністративного навантаження на бізнес і скасування механізмів та інструментів, що призводять до можливості виникнення корупційних чинників.
Існуючі в Україні поклади корисних копалин не використовуються повною мірою. Так, за даними Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України», на сьогодні в надрах України виявлено понад 20 тис. родовищ і проявів з 117 видів мінеральної сировини, з яких 9168 родовищ (у тому числі 1687 ділянок вод підземних питних та технічних, мінеральних) мають промислове значення і враховуються Державним балансом запасів корисних копалин.
Промисловістю освоєно близько 3371 (у тому числі 844 ділянки вод підземних питних та технічних, мінеральних) родовища із 100 видів корисних копалин, що містять від 40 до 75 відсотків розвіданих запасів різноманітних корисних копалин. Отже, на сьогодні в Україні освоєно лише 16,8 відсотків усіх родовищ корисних копалин, проте існує багато виявлених родовищ, що можуть бути освоєні в подальшому.
Однією з основних причин такого слабкого розвитку вітчизняної сфери користування надрами є її недосконале, безсистемне та непрозоре регулювання.
Чинна законодавча система користування надрами в Україні містить велику кількість нормативно-правових актів різного рівня, які не узгоджуються між собою, а в деяких випадках навіть суперечать один одному.
У зв’язку з цим положеннями проєкту Кодексу передбачається оновити нормативно-правове регулювання у сфері користування надрами.
⭕ Кодекс України про надра покликаний врегулювати питання щодо:
- визначення сфери дії нового Кодексу про надра;
- набуття земельних ділянок для потреб надрокористування;
- переліку та повноважень органів, уповноважених здійснювати регулювання у сфері користування надрами;
- видів користування надрами та строків такого користування;
- забезпечення прозорого надання надр у користування;
- встановлення порядку та підстав для продовження/відмови у продовженні строку дії спеціальних дозволів на користування надрами, їх переоформлення та внесення до них змін;
- можливості відчуження права користування надрами третім особам;
- встановлення вичерпних підстав та прозорої процедури для зупинення та анулювання дії спеціальних дозволів на користування надрами;
- доступності геологічної інформації;
- визначення прозорої методики оцінки вартості спеціальних дозволів на користування надрами;
- встановлення механізмів проведення оцінки запасів за міжнародними стандартами;
- упровадження механізмів стимулювання переробки окремих корисних копалин у готову промислову продукцію на території України;
- вдосконалення відносин, пов’язаних з набуттям та реалізацією прав на земельні ділянки для потреб надрокористування;
- визначення механізму обігу корисних копалин (зокрема, будівельного призначення);
- запровадження прозорої системи контролю за дотриманням вимог законодавства про надра;
- визначення вимог до охорони навколишнього природного середовища, сталого використання природних ресурсів та необхідності здійснення оцінки впливу на довкілля згідно з міжнародними нормами;
- удосконалення відносин, пов’язаних з геологічним вивченням та розробкою техногенних родовищ корисних копалин.
✔ Згідно Прикінцевих та перехідних положень Кодекс має набрати чинності з 1 січня 2022 року.
📌 Після набрання чинності Кодексом, наступні нормативно-правові акти втратять чинність:
- Кодекс України про надра (1994 року)
- Закон України «Про нафту і газ»
- Закон України «Про газ (метан) вугільних родовищ»
- Закон України «Про угоди про розподіл продукції»
- Закон України «Гірничий Закон України»
- Закон України «Про видобування і переробку уранових руд»
Юрій Брикайло, DREAMDIM & URBANDATA
Ⓒ 2021