01 жовтня 2020 року набрав чинності ДСТУ 8906:2019 Планування та проектування велосипедної інфраструктури, який було затверджено Наказом ДП «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ») від 15.10.2019 №311 Про прийняття та скасування національних стандартів.
🚲 Документ розроблено ДП «ДерждорНДІ» на замовлення та за сприянням U-Cycle — Асоціація велосипедистів Києва в межах проекту «Зелене світло для велоруху в громадах / Green Light for Cycling in Hromadas». Проект було реалізовано за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку ULEAD з Європою / ULEAD with Europe, що спільно фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.
Вказаний стандарт містить загальні вимоги та положення про планування велосипедної інфраструктури, а також розділи щодо проектування велоінфраструктури на вулицях, дорогах і перехрестях населених пунктів, та поза населеними пунктами. Також у ДСТУ є вимоги до конструкції та експлуатації велосипедних парковок.
🎯 ДСТУ 8906:2019 Планування та проектування велосипедної інфраструктури:
- визначено проектні параметри елементів інфраструктури на різних категоріях вулиць і доріг населених пунктів, в тому числі вулицях з одностороннім рухом;
- визначено вимоги до концепції велосипедного транспорту;
- визначено вимоги до врахування інтересів велосипедного руху під час будівництва чи реконструкції лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури;
- визначено підходи до контролю якості велосипедної інфраструктури;
- деталізовано вимоги ДБН (див. нижче) до вибору форми велосипедного руху в конкретних умовах проектування
- визначено рекомендації та основні підходи під час створення елементів велосипедної інфраструктури, в тому числі на перехрестях вулиць і доріг з велосипедним рухом, а також вимоги до освітлення велосипедних шляхів.
⭕️ Вказаний ДСТУ носить рекомендаційний характер, а отже не є обов'язковим до застосування. Відповідно вказаний стандарт відсутній у вільному доступі. Питання чому він відсутній, особисто в мене, викликає подив, зокрема, й з огляду на те, що розробка документу була здійснена не за державний кошт. На мою думку, цей ДСТУ мав би бути оприлюднений і доступний для всіх.
ДБН та велоінфтрастркутура
🎯 Положення щодо велоінфраструктури містяться і в новому ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, яким визначено основні вимоги до проектування мережі вулиць і доріг населених пунктів, мережі громадського транспорту, руху пішоходів та велосипедистів, а також встановлено, що:
- система велосипедного руху доповнює мережу рейкового та нерейкового маршрутного транспорту;
- велосипед слід розглядати як індивідуальний транспортних засіб для регулярних транспортних поїздок від місць проживання до місць призначення;
- визначено, що вздовж вулиць населених пунктів обов’язково слід передбачати велосипедні смуги або доріжки,
- змішаний пішохідно-велосипедний або автомобільно-велосипедний рух.
🎯 Раніше, а саме 01 вересня 2018 року, набрав чинності ДБН В.2.3-5:2018 Вулиці та дороги населених пунктів, який також містить норми щодо будівництва велоінфраструктури (зокрема, велосипедних доріжок та переїздів), та:
- встановлює вимоги до архітектурно-планувальних рішень під час проектування вулиць і доріг населених пунктів;
- визначає основні форми велосипедного руху – велосипедна смуга, велосипедна доріжка, спільна велосипедно-пішохідна доріжка, змішаний рух на проїзній частині, а також встановлює допустимі випадки їх застосування на вулицях і дорогах різних категорій;
- скасовує вимогу про мінімальну інтенсивність руху (50 велосипедистів на годину) для влаштування велосипедної інфраструктури;
- дає визначення велосипедної смуги та доріжки та встановлює, що велосипедні смуги призначені лише для одностороннього руху, велосипедні доріжки – для одно- та двостороннього руху;
- встановлює мінімальні вимоги до ширини велосипедних смуг та доріжок при новому будівництві та в умовах реконструкції;
- дає рекомендації щодо проектування велосипедної інфраструктури на спусках та підйомах.
✅ Використано, зокрема, дані з презентації Ігоря Могили. Раджу з нею ознайомитися!
Ⓒ 2020