13 квітня 2022 року у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності» (реєстраційний №7282).
Проект розроблено з метою визначення правових та організаційних засад:
- розміщення, будівництва будівель та споруд, призначених для життєзабезпечення осіб, які втратили житло внаслідок обставин, зумовлених дією надзвичайної ситуації, в тому числі бойових дій (встановлення спрощеної процедури для будівництва таких об’єктів), терористичних актів або проведення робіт з ліквідації їх наслідків;
- створення правових підстав, для вдосконалення процедури обстеження об’єктів нерухомого майна, які зазнали пошкодження внаслідок збройної агресії російської федерації;
- забезпечення перших кроків з відновлення населених пунктів (територій), які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації.
⭕️ Проектом Закону пропонується:
- запровадження нового спеціального виду містобудівної програми «Програма комплексного відновлення населеного пункту (території)», яка має визначати основні просторові та соціально-економічні пріоритети і комплекс пріоритетних заходів для забезпечення відновлення населених пунктів
(територій), які постраждали в результаті бойових дій, терористичних актів, диверсій, надзвичайних ситуацій, а також є місцями концентрації соціальноекономічних, інфраструктурних, екологічних та інших кризових явищ (прим. ❗️ Програма комплексного відновлення не підлягає стратегічній екологічній оцінці, розгляду архітектурно-містобудівною радою та громадському обговоренню); - визначення нормативних процедур розміщення тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення (тимчасового проживання та обслуговування) населення внаслідок обставин, зумовлених дією надзвичайної ситуації, в тому числі бойових дій, терористичних актів або проведення робіт з ліквідації їх наслідків;
- встановлення законодавчого регулювання будівництва (нового будівництва, реконструкції) будівель для тимчасового (протягом терміну дії надзвичайної ситуації, воєнного стану, а також протягом терміну, необхідного для забезпечення постраждалих іншим житлом) проживання осіб, які втратили житло внаслідок обставин, зумовлених дією надзвичайної ситуації, в тому числі бойових дій, терористичних актів або проведення робіт з ліквідації їх наслідків;
- встановлення законодавчого регулювання розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених (евакуйованих) внаслідок збройної агресії російської федерації;
- створення законодавчих передумов, для вдосконалення процедури обстеження об’єктів нерухомого майна, які зазнали пошкодження внаслідок збройної агресії російської федерації;
- створення законодавчих передумов, для встановлення особливостей розроблення, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм, набуття їх чинності та визнання їх такими, що втратили чинність або такими, що не застосовуються на період дії воєнного стану.
⭕️ Проектом Закону також вносяться зміни до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель»:
- «містобудівна документація на місцевому рівні, затверджена до набрання чинності цим Законом, зберігає чинність. До 1 січня 2025 року внесення змін до такої документації допускається без врахування вимог цього закону щодо її складу та змісту. З 1 січня 2025 року внесення змін до такої документації допускається за умови приведення її у відповідність із вимогами цього Закону;»;
- «до 1 січня 2025 року детальні плани територій щодо територій, розташованих за межами населених пунктів та відносно яких не затверджені комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, можуть розроблятись та затверджуватись відповідно до схем планування території (частини території) району та/або області. Рішення про розроблення таких детальних планів території приймається сільськими, селищними, міськими радами відповідно до закону; детальні плани території (зміни до них) щодо територій за межами населених пунктів, розроблення розпочалося на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації до набрання чинності цим Законом, затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами.».
⭕️ Зміни до Закону України «Про будівельні норми», зокрема:
Установити, що під час дії воєнного стану на території України та протягом наступних 90 календарних днів після його припинення або скасування, суб’єкти нормування здійснюють роботи з нормування у будівництві відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України. Порядок визначає особливості розроблення, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм, набуття їх чинності та визнання їх такими, що втратили чинність або такими, що не застосовуються на період дії воєнного стану.
⭕️ Законопроектом також пропонуються зміни до статті 15 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, яку запропоновано викласти в такій редакції:
У випадку необхідності переміщення (евакуації) виробничих потужностей підприємств будь-якої форми власності із зони бойових дій, обласна військова адміністрація, з території якої переміщуються (евакуюються) виробничі потужності підприємства, та обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація (у разі її утворення), на територію якої вони переміщуються (евакуюються) приймають спільне рішення, яким визначаються:
- перелік осіб, яким надається право на одержання в оренду без проведення земельних торгів земельної ділянки державної, комунальної власності, необхідної для розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених (евакуйованих) із зон бойових дій;
- перелік підприємств, виробничі потужності яких підлягають переміщенню (евакуації) із зони бойових дій.
Порядок визначення підприємств, виробничі потужності яких підлягають переміщенню (евакуації) із зони бойових дій та осіб, яким надається право на одержання без проведення земельних торгів земельної ділянки державної, комунальної власності, необхідної для розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених (евакуйованих) із зон бойових дій, визначається Кабінетом Міністрів України. Такий порядок повинен передбачати, у тому числі, збір відомостей, необхідних для розгляду питання про встановлення та зміну цільового призначення земельної ділянки відповідно до Земельного кодексу України та Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”.
Ⓒ 2022