Суттєві зміни у сфері містобудування, архбудконтролю та нагляду (законопроект)

16 лютого 2021 року в Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності та реформування державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (реєстраційний №5071) та проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо підвищення відповідальності у сфері містобудівної діяльності (про нові штрафи та арешт за самочинне будівництво❗ — читайте в цьому матеріалі).

Законопроектом №5071 пропонується внесення змін до законів України «Про основи містобудування», «Про місцеве самоврядування», «Про архітектурну діяльність», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», «Про ліцензування видів господарської діяльності».



Отже, що пропонує законопроект №5071:

  1. Суттєве посилення відповідальності за порушення у сфері містобудування.
  2. Обов'язковість розробки проектної документації, навіть у випадку отримання будівельного паспорта.
  3. Обмеження максимальної площі будинку, який можна будувати на підставі будівельного паспорта, до 350 кв.м (прим. наразі маємо до 500 кв.м)
  4. Запровадження можливості будівництва без будівельного паспорта, містобудівних умов та обмежень та дозвільних документів (будівництво на присадибних, дачних і садових земельних ділянках господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою (альтанок, навісів, декоративних фонтанів і басейнів, штучних паркових водоспадів, огорож), споруд для збирання і вивезення відходів, прибудов до існуючих житлових будинків загальною площею до 50 квадратних метрів не потребує отримання будівельного паспорта, подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.
  5. Запровадження комплексної експертизи проектної документації як завершального етапу розроблення проектів будівництва.
  6. Декларативний принцип початку будівництва замінюється на «реєстраційний», отже право на виконання будівельних робіт виникатиме лише після державної реєстрації такого права в Реєстр будівельної діяльності.
  7. Запровадження (чи навіть повернення) автоматичної реєстрації з присвоєнням реєстраційного номера повідомлень про початок виконання будівельних робіт та дозволів на виконання будівельних робіт (засобами Реєстру будівельної діяльності).
  8. Нове визначення підготовчих робіт – це будівельні роботи, які виконуються у підготовчий період після державної реєстрації права на виконання будівельних робіт.
  9. Провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1), не потребує одержання окремих дозвільних документів для суб’єктів господарської діяльності, що провадять таку діяльність, та їх посадових осіб.
  10. Нова редакція статті 38 Знесення самочинно збудованих об’єктів (зокрема, у разі, якщо орган державного будівельного контролю з будь-яких причин не виявив факт самочинного будівництва в процесі будівництва об'єкта, не здійснив необхідних заходів державного будівельного контролю, посадові особи цього органу, які за своїми посадовими обов'язками мають здійснювати державний будівельний контроль, та керівник відповідного керівник відповідного структурного підрозділу з питань державного будівельного контролю несуть відповідальність, установлену Кримінальним кодексом України, Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності». Відповідальність за невиявлення самочинного будівництва покладається на органи місцевого самоврядування в особі сільських, селищних, міських голів в залежності від територіального розташування об’єкта самочинного будівництва.)
  11. Кардинальна зміна процедури прийняття об'єктів в експлуатацію (зокрема, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1), в тому числі, об’єктів, будівництво яких проводилося на підставі будівельного паспорта (крім об'єктів із незначними наслідками (СС1), які споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами), проводиться відповідно до частин першої – четвертої цієї статті особами, що здійснюють технічний та авторський нагляд (в разі його застосування), після огляду збудованого об'єкта за поданням замовника, шляхом реєстрації акта готовності об’єкта до експлуатації.).
  12. За рішенням суду самочинно збудований об'єкт переходить у власність територіальної громади, а витрати на його знесення та компенсація інвесторам житлової нерухомості переходить на орган місцевого самоврядування.
  13. Об'єкт будівництва вважається готовим до експлуатації після підключення усіх інженерних комунікації, необхідних для забезпечення життєдіяльності такого об'єкта.

  14. style="display:block"
    data-ad-format="fluid"
    data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
    data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
    data-ad-slot="5406117927">

  15. Державний будівельний контроль – це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання будівельних робіт (запопоновано нову редакцію вказаною статті).
  16. Державний містобудівний нагляд – це сукупність заходів, спрямованих на дотримання структурними підрозділами з питань містобудування та архітектури обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, структурними підрозділами з питань державного будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчими органами з питань державного будівельного контролю сільських, селищних, міських рад, експертними організаціями та експертами, інженерами технічного нагляду, інженерами-консультантами вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час провадження ними містобудівної діяльності (запопоновано нову редакцію вказаною статті).
  17. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» запропоновано доповнити новою статтею «Будівельний контроль на об'єкті будівництва. Технічний нагляд»
  18. ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» запропоновано доповнити новою статтею «Страхування (співстрахування) професійної відповідальності осіб, які пройшли професійну атестацію у сфері містобудівної діяльності та отримали кваліфікаційний сертифікат».

Проект містить ще багато інших змін, які, сподіваюся, зможу проаналізувати вже ближчим часом.

🏠  Містобудування в Україні

Юрій БрикайлоDREAMDIM & URBANDATA

Ⓒ 2021

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *