Вже скоро рік як країна живе з «реформою ДАБІ» (мова про постанови КМУ 218 та 219), і одночасно без архітектурно-будівельного контролю, без ліцензування і, фактично, без належним чином функціонуючих органів ДАБК.
З грудня 2020 року почали з'являтися проекти нормативно-правових актів, які покликані в черговий раз реформувати сферу держархбудконтролю та нагляду, мова, зокрема, про проект постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо удосконалення діяльності органів державного архітектурного-будівельного контролю».
16 лютого 2021 року в Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності та реформування державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (реєстраційний №5071) та проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо підвищення відповідальності у сфері містобудівної діяльності (реєстраційний №5072).
Законопроектом №5071 пропонується внесення змін до законів України «Про основи містобудування», «Про місцеве самоврядування», «Про архітектурну діяльність», «Про регулювання містобудівної діяльності», "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», «Про ліцензування видів господарської діяльності».
✔ Мова йде про кардинальні зміни більшості процедур у сфері містобудування — тезово про ці зміни.
Законопроектом №5072 пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності», з метою встановлення відповідальності за діяння посадових осіб та виконавців окремих видів робіт (послуг)
⭕ Давайте розглянемо, що пропонує законопроект №5072 (тезово):
❗ Суттєве посилення відповідальності за порушення у сфері містобудування (адміністративна та кримінальна відповідальність):
- мінімальний штраф за будівництво садибного, дачного або садового будинку без повідомлення ДАБІ становитиме 68 000 гривень;
- штраф за передачу замовнику проектної документації, розробленої з порушенням вимог законодавства (щодо СС1) – 2 837 500 грн.);
- штраф за експлуатацію об’єктів, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних в акті готовності об’єкта до експлуатації, вчинені щодо об’єктів з незначними наслідками (СС1), в тому числі, об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, – 68 000 — 85 000 гривень;
- штраф за порушення строків надання замовникові містобудівних умов та обмежень, будівельного паспорта забудови земельної ділянки, вимагання у замовника документів, не передбачених законодавством, надання таких документів з порушенням законодавства, установленого порядку, містобудівної документації на місцевому рівні, будівельних норм і правил, – 170 000 — 340 000 грн.
- штраф за порушення вимог закону та строків реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об’єктах із незначними наслідками (СС1), в тому числі будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, реєстрації акта готовності об’єкта до експлуатації, вимагання під час реєстрації таких актів, документів, не передбачених законодавством, або реєстрація цих документів із порушенням законодавства, – 170 000 — 340 000 грн.
- за невиконання законних вимог (приписів) посадових осіб органів державного будівельного контролю та державного містобудівного нагляду – 102 000 — 119 000 грн.
- за недопущення посадових осіб органів державного будівельного контролю на об’єкти будівництва під час здійснення ними державного будівельного контролю – 102 000 — 119 000 грн.
- самочинне будівництво будівель або споруд, тобто виконання будівельних робіт на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил та/або проектної документації, – штраф або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до п’яти років.
- самочинне будівництво будівель або споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці, – штраф або арешт на строк до шести місяців, або обмеження волі на строк до п’яти років.
- за умисне незаконне знищення, руйнування або пошкодження об'єктів культурної спадщини чи їх частин – штраф або обмеження волі на строк до чотирьох років, або позбавлення волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до п’яти років або без такого.
style="display:block"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
data-ad-slot="5406117927">
📌 Адміністративна відповідальність за окремі види порушень, зокрема, допущені при видачі позитивного висновку комплексної експертизи проектної документації, підписання акту готовності об’єкта до експлуатації на об’єкт, збудований з порушеннями проектної документації, здійснення авторського та технічного нагляду з порушеннями вимог законодавства, виконання окремих видів робіт без кваліфікаційного сертифікату та договору страхування, тощо;
📌 Кримінальна відповідальність за видачу завідомо неправомірного експертного висновку; порушення виконавцями робіт, пов’язаних з містобудівною діяльністю; нездійснення державного будівельного контролю та державного містобудівного нагляду.
📌 Розширення кола суб’єктів, на яких може бути накладений штраф
Юрій Брикайло, DREAMDIM & URBANDATA
Ⓒ 2021
Думаю не пройде всі етапи, це так, певна шокова терапія для тих, хто ще не узаконив самобуди й живе в них по багато років. Громадам же треба балішко по податках на нерухоме, тому я думаю такий інфопривід запустили. Чекаємо замовлень на введення в експлуатацію в 2021)
штраф за передачу замовнику проектної документації, розробленої з порушенням вимог законодавства (щодо СС1) – 2 837 500 грн. — чому нема градації правопорушень? В адміністративному та крімінальному кодексу є градація. Виходить що самий більший штраф — проєктувальнику. Поставив підпис не там=загроза життю людей. Згодна підпис — це порушення, але яке не надає загрози життю людей, майну. Штраф повинен бути соразмірним з доходами проєктувальників. Якщо середньго проєктувальника продати з усім його майном, такої суми ніколи не набереться. Так що проєктувальники будуть сидіти по тюрмах? Фраза «а ви не помиляйтесь» не реальна. Якщо перевірка буде виконувати план по штрафах, то завжди можна найти « кому не на тому місці»