Відстані між будинками та до меж ділянок, протипожежні та інші відстані (2020)

Питання мінімальних відстаней між будинками, відстаней до межі земельної ділянки, допустимі протипожежні розриви, а також відстані до існуючих мереж, джерел водопостачання, ліній електропередачі тощо є дуже актуальними як при новому будвництві або реконструкції, так і при виборі земельної ділянки під забудову.

Нажаль досі поширюється багато різноманітних графічних матеріалів в мережі Інтернет та у Facebook, де зазначено відстані від та між різними об'єктами, які не відповідають нормам чинного законодавства України. Окрім того, навіть достовірна інформація могла вже застраріти.

⭕️  З 01 жотвня 2019 року набрали чинності нові будівельні норми — ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, які, зокрема, регулюють питання забудови, в т.ч. і питання відстаней між будинками, будівлями та спорудами як на власній, так і на сусідніх ділянкахвідстаней до меж ділянок, протипожежних розривів тощо.



Відстані між будинками, відстані до меж, до сусідніх будинків (споруд) та до червоних ліній

✅  Для нової садибної та дачної забудови відстань від межі слід встановлювати не менше 3 м! З невідомих причин, вкзанане положення не містить терміну «садова забудова».

📌  Але при розміщенні будинків в кварталах із сформованою забудовою для догляду за будинками і здійснення поточного ремонту відстань до межі суміжної земельної ділянки від найбільш виступаючої конструкції стіни будинку слід приймати не менше ніж 1,0 мПри цьому, має бути забезпечене виконання необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть попаданню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок або взаємоузгоджене водовідведення.

З приводу наведених вище норм щодо мінімальної відстані до межі вже виникають спірні ситуації, оскільки відсутні визначення термінів «квартали сформованої забудови», «нова забудова» та інші.

Також варто зазначити, що деякі органи містобудування та архітектури вже давно «вимагають» відступати від меж земельної ділянки не менше 4 м!

✅  Житлові будинки на присадибних ділянках слід розміщувати з відступом від червоних ліній магістральних вулиць – 6 м, житлових – 3 м. Тут варто звернути увагу, що в цій нормі не зазначили господарські будівлі та споруди. На практиці я вже оформлював розміщення гаражів по червоній ліній!



🎯 В умовах реконструкції допускається зменшувати відступи від червоних ліній до будинків і споруд з урахуванням сформованої забудови.

🎯 Гаражі слід передбачати вбудованими, прибудованими до житлових будинків або окремо розташованими по лінії забудови, а також в глибині ділянки.

🎯 Прибудовані або окремо розміщені приміщення та тимчасові споруди для індивідуальної трудової та підприємницької діяльності допускається розташовувати на земельних ділянках по червоних лініях.

Протипожежні розриви (відстані)

Відстані між будинками і спорудами приймаються у світлі між зовнішніми стінами або іншими конструкціями. За наявності конструкцій будинків і споруд, що виступають більше, як на 1 м, виготовлених із спалимих матеріалів, приймається відстань між цими конструкціями.

✅  Відстані між будинками і спорудами в залежності від ступеню вогнестійкості будинків:

🎯  між житловими, садовими, дачними будинками (та господарськими будівлями) I та II ступеню вогнестійкості (детальніше про ступені вогнестійкості написано в попередньому матеріалі) розміщеними (запланованими) на сусідніх земельних ділянках протипожежний розрив має бути 6 м.

🎯  між житловими, садовими, дачними будинками (та господарськими будівлями) I та II ступеню вогнестійкості та будинками III ступеню вогнестійкості протипожежний розрив має бути 8 м!

🎯  між житловими, садовими, дачними будинками (та господарськими будівлями) III ступеню вогнестійкості розміщеними (запланованими) на сусідніх земельних ділянках протипожежний розрив має бути 8 м!  Під цю категорію підпадає найбільша кількість індивідуальних житлових, садових та дачних будинків!

🎯  між житловими, садовими, дачними будинками (та господарськими будівлями) IIIа, IIIб, IV, IVа, V ступеню вогнестійкості (зокрема, дерев'яні будинки) розміщеними (запланованими) на сусідніх земельних ділянках протипожежний розрив має бути від 10 до 15 м!

✅  Протипожежні відстані від будинків, будівель і споруд сільських населених пунктів, а також від меж ділянок дачних поселень та садової забудови до лісових ділянок повинні бути 20 м, 50 м, 100 м – відповідно до дерев листяного, мішаного і хвойного лісу. У містах та селищах для зон одно- та двоповерхової садибної забудови з присадибними ділянками протипожежна відстань від меж присадибних ділянок до лісових ділянок може бути зменшена, але повинна складати не менше ніж 15 м.

📎  Господарські будівлі і гаражі сусідніх ділянок допускається блокувати.



⭕️  Виключення:

  • Відстань між стінами будинків без віконних прорізів допускається зменшувати на 20%, за винятком будинків певних ступенів вогнестійкості (примітка 3 Таблиці 15.2 ДБН Б.2.2-12:2019).
  • Протипожежні відстані можуть не застосовуватись між житловими і господарськими будинками у межах однієї присадибної ділянки. Отже, в межах приватної ділянки власник самостійно вирішує на якій відстані розміщувати будівлі та споруди!
  • Відстані між будинками I і II ступенів вогнестійкості допускається передбачати менше 6 мза умови, якщо стіна вищого будинку, розміщеного навпроти іншого будинку, є протипожежною.
  • Протипожежні відстані між будинками слід збільшувати на 20 %: для двоповерхових будинків V ступеня вогнестійкості; для будинків, що мають горищний дах, верхній шар покрівлі якого виконаний з горючих матеріалів.
  • У районах сейсмічністю 9 балів відстані між житловими будинками, а також між житловими і громадськими будинками IVа, V ступенів вогнестійкості, слід збільшувати на 20%.

❗️ Важливо: новий ДБН «Планування та забудова територій» на відміну від ДБН 360-92 не містить положень, згідно з якими часткова реконструкція житлових будинків та господарських споруд на окремих садибних ділянках, які побудовані за раніше чинними нормативами, допускалася за погодженням з місцевими органами архітектури і містобудування, державного пожежного та санітарного нагляду. В цьому випадку перебудова житлових будинків, їх господарських будівель та гаражів можлива була за умови збереження існуючих відстаней між будівлями.

Охоронні та санітарно-захисні зони

Охоронні та санітарно-захисні зони, їх розміри, допустимі відстані до будинків та інші обмеження регулюються як ДБН Б.2.2-12:2019, так і, зокрема, Правилами охорони електричних мережПравилами безпеки систем газопостачання та Кодексом газорозподільних систем.

❗️ В охоронних і санітарно-захисних зонах електричних мереж забороняється будувати житлові, громадські та дачні будинки!

Використання земельних ділянок в охоронних і санітарно-захисних зонах електричних мереж повинне бути письмово узгоджене з власниками цих мереж, державними органами пожежної охорони та санітарного нагляду.

  Охоронні зони електричних мереж встановлюються:

  • уздовж повітряних ліній електропередачі — у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидві сторони лінії від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на відстань: напругою до 1 кВ (до 1000 Вольт) — 2 м; до 20 кВ — 10 м; 35 кВ — 15 м; 110 кВ — 20 метрів.
  • уздовж підземних кабельних ліній електропередачі — у вигляді земельної ділянки, обмеженої вертикальними площинами, що віддалені по обидві сторони лінії від крайніх кабелів на відстань 1 метра.
  • за периметром трансформаторний підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв — на відстані 3 м від огорожі або споруди.

📐 Відстань від підземних силових кабелів всіх напруг і телекомунікаційних кабелів до фундаментів будинків та споруд має бути не меншою 0,6 м.

📐 Відстані по горизонталі (у світлі) від найближчих підземних інженерних мереж до будинків і споруд слід приймати за додатком И.1 ДБН Б.2.2-12:2019:

  • від фундаментів будинків і споруд до водопроводу і напірної каналізації — 5 м;
  • від фундаментів будинків і споруд до самопливної каналізації (побутової і дощової) — 3 м;
  • від фундаментів будинків і споруд до газопроводів горючих газів — від 2 до 10 метрів (в залежності від тиску). Зменшення відстаней можливе за умови виконання вимог п. 7.12 ДБН В.2.5-20:2018 Газопостачання.


style="display:block"
data-ad-format="fluid"
data-ad-layout-key="-fb+5w+4e-db+86"
data-ad-client="ca-pub-2601889031568289"
data-ad-slot="5406117927">

Інші відстані та вимоги

📐 Новим ДБН Б.2.2-12:2019 передбачається, що відстань від межі суміжної земельної ділянки до стовбурів дерев, які висаджуються, має бути не менше ніж 4-6 м в залежності від величини крони (але не менше ½ діаметру крони дерева), а до кущів 1,0 м.

📐 Септики та фільтруючі колодязі повинні бути рощташовані не ближче 5-10 м (в залежності від продуктивності) від житлових будинків та літніх кухонь. І не ближче 20 м від артсвердловин та колодязів.

📐 Господарські будівлі / сараї / для худоби, інших тварин та птахів (площею до 50 кв.м) — не ближче 15 м від житлових будинків і літніх кухонь та не ближче 20 м від артсвердловин водопостачання (питних колодязів).

📐 Майданчики для компосту, дворові вбиральні, сміттєзбірник, сховища для добрив та ядохімікатів повинні знаходитись не ближче 20 м від житлових будинків, літніх кухонь та артсвердловин водопостачання (питних колодязів).

▶️ У великих містах, при розміщенні 9-16 та більше поверхових житлових будинків суміжно з кварталами садибної забудови, що зберігається, відстань від фасадів багатоповерхового будинку, що зводиться, до меж земельних ділянок садибних будинків приймається не менше 20 м, а до стіни найближчого садибного будинку – не менше висоти будинку, що зводиться.

▶️ При розміщенні багатоквартирних житлових будинків поверховістю від 4 поверхів до 8 поверхів суміжно з кварталами садибної забудови, що зберігається, відстань від фасадів багатоквартирного будинку, що зводиться, до меж земельних ділянок садибних будинків слід приймати не менше 15 м, а до стіни найближчого садибного будинку – не менше висоти будинку, що зводиться, для багатоквартирних будинків до 3 поверхів відстань від фасадів до меж земельних ділянок – не менше 10 м для забезпечення проїзду пожежних машин.

▶️  За відсутності мереж міської (селищної) каналізації необхідно передбачити каналізування садиб з використанням локальних очисних споруд згідно з вимогами ДБН В.2.5-64ДБН В.2.5-75.

▶️  Присадибні ділянки з боку вулиць та сусідніх ділянок допускається огороджуватиВисоту огорожі слід встановлювати згідно з вимогами ДБН Б.2.2-5:2011 та правилами благоустрою населеного пункту. Встановлення огорожі не може погіршувати інсоляцію житлових будинків на суміжних територіях. Огорожа присадибних ділянок не може виступати за червону лінію та межі ділянки.

🏠  Містобудування в Україні

📊  URBANDATA — Реєстр дозвільних документів ДАБІ

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Зміни до Порядку побудови Державної геодезичної мережі (проект)

Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України разом із Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру розроблено проект Постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку побудови Державної геодезичної мережі».



На сьогодні вказана Постанова знаходиться на погодженні в державній регуляторній службі України.

🎯 Метою прийняття проекту постанови є створення та забезпечення функціонування української постійно діючої (перманентної) мережі спостережень глобальних навігаційних супутникових систем, як складової Державної геодезичної мережі для вирішення питань координатно-часового забезпечення виконання топографо-геодезичних, картографічних та землевпорядних робіт, ведення Державного земельного кадастру.

Проектом постанови пропонується:

  • до складових Державної геодезичної мережі віднести українську постійно діючу (перманентну) мережу спостережень глобальних навігаційних супутникових систем, геодезичну (планову), нівелірну (висотну) та гравіметричну мережі, пункти яких можуть бути суміщені або між якими встановлено надійний геодезичний зв’язок;
  • здійснення заходів щодо створення та забезпечення функціонування мережі станцій, створення та супроводження програмного забезпечення, технічне й технологічне забезпечення, контроль визначення та розповсюдження диференційних поправок в режимі реального часу і результатів спостережень, збереження та захист даних української постійно діючої (перманентної) мережі спостережень глобальних навігаційних супутникових систем покласти на адміністратора української постійно діючої (перманентної) мережі спостережень глобальних навігаційних супутникових систем – державне унітарне підприємство, визначене Держгеокадастром та віднесене до сфери його управління;
  • визначити, що порядок адміністрування української постійно діючої (перманентної) мережі спостережень глобальних навігаційних супутникових систем затверджується Мінекономіки;
  • постійно діючі станції мережі спостережень глобальних навігаційних супутникових систем, які будуються органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами для забезпечення виконання топографо-геодезичних робіт під час містобудівної і кадастрової діяльності, землеустрою, надрокористування, іншої діяльності, віднести до геодезичної мережі спеціального призначення;
  • за результатами побудови та моніторингу Державної геодезичної мережі адміністратором банку геодезичних даних один раз на п`ять років виконується її вирівнювання та складання каталогу координат і висот геодезичних пунктів;
  • адміністратором банку геодезичних даних здійснюються заходи з формування, ведення обліку і використання геодезичної інформації ведення баз даних та архівів банку геодезичних даних, а також зберігання та оброблення геодезичних, супутникових, нівелірних та гравіметричних даних Державної геодезичної мережі, виконує функції адміністрування банку геодезичних даних та забезпечує користувачів актуальною геодезичною інформацією з банку геодезичних даних. Геодезична інформація надається у користування у вигляді виписок з банку геодезичних даних терміном на один рік.

🏠  Містобудування в Україні

ℹ️  Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020

Комітет ВР не підтримав законопроект про заборону вводу в експлуатацію житла за відсутності об’єктів соціальної інфраструктури

Комітет ВР сьогодні (20.05.2020 року) не підтримав проект Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо обов'язковості будівництва об'єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (реєстраційний №2363) та відправив його на доопрацювання. Аналогічний проект вже подавався в 2018 році, проте його було відкликано в серпні 2019 року...



На даний час, законодавчо не врегульовано питання будівництва об’єктів громадського обслуговування населення, а саме закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти, закладів охорони здоров'я та інших, під час комплексної забудови території та будівництва великих житлових комплексів.

Суб’єкти містобудування, ігноруючи вимоги законодавства, не передбачають у складі проектної документації об’єкти громадського обслуговування населення. А у разі їх наявності в проекті, такі об’єкти зводяться і здаються в експлуатацію в останню чергу.

Законопроектом пропонувалося:

1) частину п’яту статті 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діляьності доповнити новим пунктом такого змісту:

🎯 «10) техніко-економічні показники об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров'я тощо), які необхідно збудувати (передбачити) в межах забудови відповідної території (земельної ділянки) за умови забезпечення пішохідної досяжності до закладів, відповідно до державних будівельних норм, стандартів та правил у разі комплексної забудови території та/або будівництва житлових комплексів (будов) або обґрунтовану інформацію щодо відсутності їх потреби.»;



2) у статті 39: після частини другої доповнити новою частиною такого змісту:

❗️ «2-1) У разі якщо затвердженою проектною документацією щодо комплексної забудови території та/або будівництва житлових комплексів (будов) передбачено будівництво (влаштування) об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров'я тощо), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів здійснюється за умови попереднього або одночасного прийняття в експлуатацію таких об’єктів разом з іншими об’єктами, які збудовані відповідно до затвердженої проектної документації.»;

частину сьому доповнити новим пунктом такого змісту:

🎯 «5) відсутність попередньо прийнятих в експлуатацію об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоров'я тощо), що входять до складу затвердженої проектної документації щодо комплексної забудови території та/або будівництва житлових комплексів (будов), або не зазначення вказаних об’єктів в заяві про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта та видачу сертифіката одночасно з іншими об’єктами, які збудовані у складі затвердженої проектної документації.».

🏠 Містобудування в Україні

ℹ️ Telegram-канал

Юрій Брикайло, DREAMDIM

Ⓒ 2020