22 березня 2019 року було презентовано нову електронну послугу: онлайн оформлення та анулювання дозову на спеціальне водокористування.
Електронна послуга доступна на сайті e-services.davr.gov.ua, а також – на Урядовому порталі kmu.gov.ua в розділі «Електронні послуги».
Спеціальне водокористування
Спеціальне водокористування – це використання вод для задоволення потреб населення, промисловості, транспорту, сільського господарства та інших галузей економіки, включаючи право на забір води, скидання стічних вод, що перевищує 5 куб. м на добу. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними та фізичними особами на основі дозволів, які видає Держводагентство.
Кожен суб’єкт, який використовує воду в об’ємі від 5 кубічних метрів на добу, обов’язково має отримати відповідний дозвіл для здійснення діяльності в сфері водокористування.
Донедавна подати заяву разом із необхідним пакетом документів, а також забрати дозвіл, можна було особисто або через уповноважену особу лише через місцевий ЦНАП.
Проте з 22.03.2019 року водокористувачеві можна заповнити електронну заяву он-лайн у зручний для себе час. Дозвіл можна також отримати через Інтернет в електронному вигляді.
«До червня 2017 року видачу дозволів на спецводокористування здійснювали обласні держадміністрації. В межах гармонізації державної політики у водній сфері з нормами Євросоюзу цю функцію було передано Держводагентству та його територіальним органам. І одразу ми почали працювати над впровадженням єдиної IT-системи, яка б дозволила усім територіальним органам агентства ефективно виконувати свої дозвільні функції. Електронна послуга з видачі дозволів – лише верхівка айсберга з упорядкування такої діяльності», – зазначила Ірина Овчаренко, Голова Державного агентства водних ресурсів.
Переваги онлайн сервісу
По-перше, це – прозорість. Завдяки онлайн-сервісу заявник бачитиме всі етапи проходження своєї заявки. А принцип мовчазної згоди, який може бути застосований як відносно органів, що протягом 15 календарних днів мають надати свої експертні висновки, так і в цілому відносно Держводагентства, яке має у 30-денний термін надати водокористувачеві дозвіл або мотивовану відмову, застосовуватиметься автоматично. Крім того, онлайн-подача заявок не передбачає контакту зі службовцями, відповідно знижує ризик корупції в цьому процесі.
По-друге, прогнозується, що впровадження електронної послуги приведе до більш ефективного використання часових ресурсів. Якщо раніше багато часу забирало пересилання пакета документів між ЦНАП, Держводагентством та погоджувальними органами, тепер усі учасники процесу мають доступ до єдиної інформаційної системи, де зберігається пакет документів заявника.
По-третє, скоротиться кількість відмов у видачі дозволів через допущення помилок та огріхів при заповненні заяви водокористувачем. Пакет документів, окрім заяви, містить іще багато таблиць із різними показниками. Вписуючи їх власноруч, доволі легко помилитися. Так, за даними Держводагентства, кількість відмов через допущені помилки та огріхи сягала майже 25%. Відтепер в онлайн-формі всі розрахункові частини є автоматизованими, отже, можливість допустити помилку суттєво мінімізується. До онлайн-форми підключено 15 довідників, які допомагають заявникові заповнювати форму.
По-четверте, електронна послуга дає змогу водокористувачеві співпрацювати з розробниками пакета документів. Водокористувач може надати проектній організації, з якою він співпрацює, доступ до онлайн-заяви для заповнення даних нормативних розрахунків. Потім – лише засвідчити онлайн-заяву своїм електронним підписом і спрямувати до Держводагентства на розгляд. Це зручно, безпечно та ефективно.
Публічні реєстри дозволів та водокористувачів
З 22 березня 2019 року на постійній основі стають відкритими дані реєстрів дозволів та водокористувачів, які Держводагентство веде від червня 2017 року.
Раніше ці дані публікувалися держорганом раз на місяць в excel-форматі. Через те, що заповнювали їх працівники вручну, таблиці містили помилки і в кодах ЄДРПОУ, і в датах видачі дозволів, і в номерах запису тощо. До того ж такий формат зберігання даних не був зручним ані для подальшого аналізу, ані для контрольних органів, ані для громадськості.
У межах підготовки електронної послуги було проведено значну роботу з виправлення помилок у записах реєстрів. Надалі дані до реєстрів потраплятимуть автоматично, приміром, дата видачі дозволу – з електронного підпису посадової особи, яка такий дозвіл видала. Інформація про заявника – з електронної заяви, яку той подав.
У Держводагентстві припускають, що за три-п’ять років та за умови, що принаймні 80% усіх водокористувачів користуватимуться саме електронною послугою, публічні реєстри стануть придатними для побудови на їх основі зручних та корисних IT-сервісів.
Наразі в реєстрі водокористувачів міститься майже 9 тис. записів, хоча загальна їх сукупність в Україні – близько 20 тисяч.
Інформація з веб-сайту Кабінету Міністрів України.
Ⓒ2019