Мінрегіон оприлюднив для громадського обговорення проект Наказу «Про затвердження Змін до Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки», яким запропоновано змінити процедуру оформлення будівельних паспортів.
✅ Розглянемо основні зміни, які запропоновано:
🎯 Подання документів в електронному вигляді через електронний кабінет Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ), а не тільки в паперовому вигляді через ЦНАП. Отже, вже досить скоро має з'явитися можливість подати та оформити всі документи, необхідні для будівництва садибного, садового або дачного будинку та господарських будівель і споруд, в електронному вигляді через ЄДЕССБ та/або портал ДІЯ.
🎯 Доповнення пакету документів згодою співвласника (співвласників) об’єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту). Вважаю таку зміну обґрунтованою та корисною.
🎯 Відповідальність замовника: за недостовірність даних, помилки/похибки, допущені у підготовці графічних матеріалів, та порушення вимог законодавства, що виникли внаслідок недостовірних даних, помилок/похибок або відсутності графічних матеріалів, є відповідальним замовник.
🎯 Скасування та призупинення будівельного паспорта: на сьогодні законодавча процедура та підстави для скасування будівельного паспорта відсутні, так само як і для призупинення (оскільки законодавство взагалі не оперує таким терміном).
Про існуючу ситуацію зі скасуванням будпаспортів читайте в матеріалі: Скасування будівельного паспорта: правові підстави та наслідки. Фактично, в проекті запропоновано заповнити прогалину, яка виникла, в тому числі, і після набрання чинності окремими положеннями Закону України 199-IX від 17.10.2019 року, якими з 01.06.2020 року було значно обмежено права органів ДАБК щодо скасування певних документів (і будпаспорт там не згадувався). І тепер це питання врегульовують, дозволяючи скасування будпаспортів або на підставі рішення суду, або за заявою замовника (виключаючи скасування самим органом, який його видав, або органом ДАБК).
Щодо призупинення будівельного паспорта, то вказане положення, на мою думку, немає особливого сенсу, оскільки будівельний паспорт вичерпує свою дію шляхом реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт.
✅ Окрім цього, є низка інших змін (Порівняльна таблиця до проекту), зокрема, через більше ніж два роки «вирішено» привести норми Порядку у відповідність до положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та ЗУ «Про адміністративні послуги»: змінити площу з «до 300 кв.м» на «до 500 кв.м»; а також запропоновано скасувати вимоги щодо надання «засвідчених в установленому порядку» копій документів на землю та об'єкт нерухомого майна у випадках, коли такі права зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
📍 Положення та посилання на в тексті проекту на ДІМ та ДССМУ мали би бути замінені, оскільки ще 23.12.2020 року прийнято Постанову КМУ №1340 Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду, якою вказані органи ліквідуються та створюється новий — Державна інспекцію архітектури та містобудування (ДІАМ).
📍 Щодо необхідності додатково внести до Порядку положення про капітальний ремонт, то на мою думку це не має особливого сенсу, оскільки капітальний ремонт вже входить у визначення будівництва (на яке і зараз видається будівельний паспорт).
Що цікаво: здійснення капітального ремонту та реконструкції, згідно п. 27 Наказу Мінрегіону №289 від 06.11.2017 року, не потребує на сьогодні отримання містобудівних умов та обмежень (тобто вихідних даних) — отже капітальний ремонт магазину можна проводити на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а капітальний ремонт садового будинку вимагає отримання будівельного паспорта, і лише потім подання відповідного повідомлення. Логіка не зрозуміла....
Незважаючи на незначні недоліки, цей проект змін набагато кращий за попередній (2020 року), і містить більше позитивних змін, ніж негативних.
Ⓒ 2021